"Avem nevoie de aliati la locul de munca pentru ca se lucreaza in echipa, in multe companii. E bine pentru noi sa fim parte integranta din echipa, acest lucru ne ajuta in cariera", spune Mihaela.
Nu trebuie sa iti imaginezi femeile care avanseaza in cariera ca pe niste "lupi singuratici", preocupate doar de ele si lucrand asiduu, de unele singure. Ar trebui sa ti le imaginezi, mai degraba, ca pe acele persoane care reusesc sa se faca placute -nu neaparat iubite- de catre multi dintre cei cu care lucreaza, femei care cunosc de 100 de ori mai multi oameni decat cunoaste un om obisnuit. Femei care au aliati. Acasa si la locul de munca.
Vei invata, daca nu ai facut-o deja, sa ii recunosti pe posibilii aliati, camuflati in simpli colegi, secretare si fosti colegi de facultate. Incearca sa ii identifici in viata ta pe cei pe care ii vei regasi in aceste descrieri si fa in asa fel incat sa faca parte dintre aliatii tai!
Daca te astepti la un mic ghid care sa te ajute sa te imprietenesti cu directorul general, nu vei gasi ceea ce cauti. Dimpotriva, cred ca oamenii care ar trebui sa iti devina aliati sunt, de multe ori, oameni de acelasi nivel profesional cu al tau, sau fac parte dintr-un nivel "mai putin important". Vei vedea ca sunt la fel de importanti ca si directorii generali sau sefii de departament!
Paznicii secretelor - mai bine prieten, decat dusman!
Sunt foarte importante secretarele! Stii deja ca o multitudine de lucruri depind de ele si de bunul lor plac. La ele ajung o multime de informatii, sunt primele din toata compania care cunosc un lucru si, la fel de bine, pot opri sau pot corecta o gramada de informatii in legatura cu tine sau cu proiectele tale daca le esti draga.
Mihaela Costea ne spune parerea specialistului in Resurse Umane despre acest subiect: "Chiar mai importante decat secretarele companiei este asistenta directorului. Ea intra in contact cu informatii esentiale, informatii care ajung la director si informatii de care ai putea avea nevoie si tu.E mai bine sa le ai alaturi, ca aliati si nu dusmani."
Nu vreau sa va imaginati faptul ca o astfel de atitudine inseamna sa incerci sa iti apropii oameni si sa ii faci cumva sa serveasca intereselor tale. Nici vorba, este mai degraba vorba de a avea o atitudine normala, deschisa si chiar prietenoasa. E vorba de a invata sa ii tratam pe cei din jurul nostru, superiori, egali sau chiar aflati in pozitii ierarhice inferioare, cu la fel de multa consideratie.
Cum sa ti le apropii pe secretarele din compania ta si/sau pe asistenta directorului general? Simplu, spune Mihaela Costea, Manager de Resurse Umane al Gemisa: "Cu o atitudine pro-activa si cu foarte multa empatie."
Mihaela spune ca trebuie sa invatam sa ascultam si sa empatizam pentru a putea relationa cu cei din jurul nostru. Trebuie sa invatam sa ne punem pe locul II atunci cand ascultam si sa invatam sa oferim, nu numai sa pretindem.
Daca am lucra in medii in care ne-am apropia de ceilalti numai atunci cand avem nevoie -asa cum se si intampla, de multe ori- cel de care incercam sa ne apropiem ar putea avea tendinta sa se "ariceasca" la simpla noastra aparitie, fara a mai astepta sa ii si pretindem ajutorul.
Trebuie sa intelegi ca cei mici, oamenii de care tu ai putea crede ca nu vei avea niciodata nevoie, stau la baza oricarei companii. "Atitudinea deschisa, echilibrata fata de cei mai mici este mai utila pentru tine", crede Mihaela.
Nonconformistul biroului
Intr-o lume populata de o multime de "Yes Man", omuleti obisnuiti sa nu isi asume responsabilitatea pentru nimic si dispusi sa laude toate ideile, indiferent de cat de proaste ar fi ele, ai nevoie, fara a deveni neaparat prieteni la catarama, de una din persoanele cu coloana vertebrala din companie. El/ea este cel care iti va spune "verde in fata", daca ai facut un proiect lamentabil sau daca ideile tale creative din ultimul timp scartaie.
Daca n-ai fost niciodata genul de persoana careia sa ii placa sa faca schimb de adrese de mail sau telefon in facultate, ar fi bine sa te schimbi! Reteaua, fie ca e formata din fosti colegi de liceu sau facultate, din fosti si actuali colegi de munca sau din oameni din bransa, trebuie extinsa si mentinuta.
"Acesti aliati sunt deopotriva importanti pentru ca, prin intermediul lor, ai sansa sa intri in contact cu oameni si activitati care te ajuta sa te dezvolti. Importanti sunt si profesionistii intalniti la traininguri.", precizeaza Mihaela Costea.
Primul pas, dupa stabilirea contactului initial, este sa comunici cu acesti oameni nu numai pentru ca tu sa te dezvolti si sa afli lucruri noi, ci si pentru ca ei sa aiba ce invata de la tine. Puteti mentine legatura prin mail sau telefon, care sunt preferate, dar si prin scurte intalniri informale, in functie de timpul amandurora.
Competitorul direct
Exista in orice companie un om care ne intretine spiritul de competitie. Si, trebuie sa recunoastem, fara el ne-am pierde o parte din interesul de a deveni mai buni pe masura ce trece vremea.
"Daca nu exista competitie, avem tendinta de a ne lasa pe tanjeala. E important sa nu te lasi demoralizat de existenta celui cu care te afli in competitie.", crede Mihaela.
In cazul in care tu si el sunteti in competitie directa, nu prea ai cum sa ti-l faci aliat in adevaratul sens al cuvantului. Dar te poti "folosi" putin de el pentru a deveni mai bun in ceea ce faci!
Nu uita de prieteni!
"Cred ca prietenii joaca un rol foarte important in existenta noastra. Iar daca ti-i alegi pe cei cu aspiratii inalte, nu neaparat in acelasi domeniu, te vor "trage" si pe tine mai sus, te vor ajuta sa te dezvolti", spune Mihaela.
E foarte bine sa ai prieteni si aliati in toate pozitiile ierarhice cheie, dar e si mai important ca acei prieteni sa te ajute sa iti atingi scopurile si sa ajungi acolo unde iti doresti.