Crestinismul, a abordat astrologia cu precautie, aproape superstitioasa as spune. Dar cu toate acestea, argumentele sale impotriva astrologiei au dat apa la moara unui grup de oameni a caror atitudine vis-a-vis de subiectul astrologie a fost sa afecteze istoria sa mai bine de o mie de ani.
Faptul ca unii astrologi nu au fost descurajati de crestinism este ilustrata de activitatea lui Julius Maternus Firmicus, care este posibil sa fi citit lucrarile Sf.Augustin in care astrologia este privita ca o arta divinatorie si deci condamnata de biserica. In lucrarea sa, Matheseos, publicata in jurul anului 354 d.Hr., Firmicus a acceptat doctrina vointei libere, dar a constatat ciudatenia ca omul trebuie sa se gandeasca la stele si planete ca la simple elemente de decor nicidecum ca la niste corpuri ceresti.
Firmicus, a carui minte pare sa fi fost mai agera decat a Sf. Augustin, vorbim aici despre felul in care este structurata cartea si dupa cum sunt expuse argumentele sale in ea, a luat toate argumentele pe care le expuneau detractorii astrologiei in cartile lor, si le-a demolat cu usurinta, demonstrand faptul ca criticii astrologiei nu s-au deranjat prea mult sa inteleaga subiectul pe care il respingeau cu atata ardoare. Mai mult, recunoaste ca unii astrologi sunt pungasi si chiar nestiutori, de asemenea, admite dificultatea subiectului astrologie, dar sustine ca spiritul uman este capabil sa faca fata si poate alege ce este bun si ce este rau, atata timp cat a fost capabil sa cartografieze cerul si sa faca o predictie pornind de la studiul planetelor.
Cu un argument stralucit prezentat si extrem de complex, in a doua parte a lucrarii, Firmicus demoleaza superstitiile legate de arta citirii in stele si a practicii astrologiei, sustinand ca magicienii sunt cei care stau in templele aflate intr-o stare de degradare fizica avansata si preferand sa faca lungi calatorii iar la intoarcere sa sperie oamenii cu cine stie ce nazbatie descoperita pe acolo. Recunoaste insa ca magia este o forta puternica si este impotriva celor care incearca sa o foloseasca impotriva celor mai saraci cu duhuhl asa ca le cere astrologilor sa nu le fie teama de ceea ce fac, dimpotriva sa studieze tot timpul si sa se puna sub protectia lui Dumnezeu, rugându-se ca El sa le dea harul de a incerca sa explice oamenilor care este mersul astrelor.
Indiferent de pozitia procrestina, Matheseos a fost o carte importanta, o lucrare majora, care a preluat si redat, exact si convingator, citat din surse anterioare, totodata fiind, secole la rând, citata de astrologii si teologii crestini care au dorit sa potoleasca temerile laicilor, in momentele in care Biserica parea sa condamne practica astrologiei.