În relaţia cu prietenii poate fi acceptat faptul că tu eşti certată cu timpul, însă la locul de muncă, există şanse mari să îţi scadă credibilitatea din cauza întârzierilor repetate.
Iată trei motive pentru care oamenii întarzie şi cum să rezolvi problema:
Motivul 1: Nu ţii cont de "sendviş"
O partidă de sex durează, în medie, şapte minute, conform studiilor. Însă nu poţi programa un moment intim cu partenerul între orele 22:00 şi 22:07, după care să notezi în program activităţi care se încheie fix înainte de partida de sex sau imediat după. Există interacţiune între parteneri înainte şi după actul sexual, aşa că pentru cele şapte minute trebuie să rezervi în agendă cel puţin o oră sau două.
O întâlnire de afaceri de o oră păţeşte acelaşi lucru. Dacă eşti acasă şi trebuie să te deplasezi până la o cafenea pentru a te întâlni cu un client, ai nevoie de timp pentru a te aranja, a-ţi pune în ordine ideile, a te deplasa până la locul cu pricina, iar după întâlnire trebuie să tragi concluziile şi să pui la cale o potenţială colaborare. În cele din urmă, o discuţie de o oră la o cafea îţi ocupă mai bine de trei ore, fiindcă întâlnirea este făcută "sendviş", între perioada de pregătire şi cea destinată concluziilor. Şi cum mulţi nu iau în calcul aceste detalii, ajung să întârzie atât la întâlnirea cu pricina, cât şi la alte activităţi programate greşit după acea întâlnire.
Soluţie: Vizualizează fiecare pas necesar pentru a ajunge la acea întâlnire
Fii conştientă de timpul pe care îl petreci aranjându-te şi de alte aspecte de care trebuie să te ocupi înainte de a pleca. Fă-ţi o listă cu aceste activităţi, adună timpul alocat pentru fiecare şi adaugă-l perioadei rezervate pentru întâlnirea propriu-zisă. Apoi gândeşte-te de cât timp ai nevoie pentru a lucra la concluziile întâlnirii, ce persoane trebuie să contactezi şi dacă mai ai timp şi pentru alte activităţi după întâlnire.
Motivul 2: Urăşti să pierzi vremea, aşa că aloci intenţionat mai puţin timp
Atunci când oamenii întârzie, o fac pentru că activitatea respectivă nu le face plăcere şi vor să îi aloce cât mai puţin timp. Dacă, spre exemplu, eşti revoltată că trebuie să parcurgi un drum de mai bine de o oră până la muncă, ajungi să te minţi pe tine şi nu pleci niciodată suficient de devreme. Dacă îţi place să te aranjezi, nu vei avea probleme în a aloca mai bine de jumătate de oră pentru acest proces. În schimb, dacă ţi se pare o corvoadă, îţi vei spune că nu durează mai mult de cinci minute şi aşa ajungi să întârzii jumătate de oră.
Soluţie: Recunoaşte activităţile care te fac să întârzii
Nu iei niciodată în calcul un trafic aglomerat sau cele 30 de minute petrecute pentru a-ţi usca părul? Ai câteva opţiuni.
În primul rând trebuie să devii conştientă de aceste aspecte. Dacă alegi să conduci între anumite ore, inevitabil vei fi prinsă în trafic. Dacă alegi o anumită coafură, trebuie să fii conştientă că aranjarea ei te va costa timp. Dacă e nevoie, cronometrează-te, astfel încât să poţi fi realistă cu privire la timpul pierdut.
Apoi întreabă-te care dintre aceste activităţi pot fi tăiate de pe listă, reduse sau pur şi simplu transformate într-o modalitate plăcută de a petrece timpul.
Motivul 3: Ai acceptat lucruri pe care trebuia sa le refuzi
Cedezi tentaţiei de a accepta o invitaţie pentru un eveniment ce va avea loc în viitorul nu tocmai apropiat. Adaugi în calendar tot soiul de activităţi şi te trezeşti la începutul unei săptămâni că ai toate zilele încărcate de dimineaţa până seara şi nu mai faci faţă.
Atunci când nu îţi mai face plăcere să onorezi o invitaţie, eşti mult mai predispusă la a nu fi punctuală. În plus, dacă îţi încarci programul, şansele ca unul dintre evenimente să se prelungească şi îţi dea peste cap toate planurile cresc vertiginos.
Soluţie: Aplică următoarele teste înainte de a accepta o întâlnire
Dacă o propunere ţi se pare interesantă, nu accepta până nu îţi imaginezi întreg "sendvişul", cu timpul necesar pentru pregătiri, drumul parcurs şi modul în care poate influenţa alte activităţi programate în ziua respectivă. Gândeşte-te dacă mai ai timp şi pentru altceva în acea zi sau dacă vei fi obosită a doua zi.
Dacă este vorba despre o întâlnire programată pentru un viitor îndepărtat, imaginează-ţi că trebuie să rezervi timp pentru asta chiar a doua zi. Dacă te cuprinde o stare de anxietate la gândul că trebuie să onorezi invitaţia, atunci mai bine refuzi.
Ia în considerare costurile oportunităţii. Probabil că o propunere sună mai bine atunci când nu ai nimic de făcut. Însă imaginează-ţi că la fiecare propunere mediocră acceptată refuzi una şi mai bună. Dacă trebuie să sacrifici timpul rezervat pentru relaxare sau o scurtă vacanţă, iar satisfacţia oferită nu o depăşeşte pe cea a altor activităţi pe care le poţi desfăşura în acea perioadă, mai bine refuzi.
Dacă ţi-e greu să refuzi o anumită persoană, cum ar fi şeful tău, priveşte dincolo de angajament, observând scopul final. Încearcă să vezi dacă nu poţi oferi persoanei care îţi face propunerea exact ceea ce îşi doreşte, fără ca tu să sacrifici prea mult timp.
Dacă eşti obligată să accepţi, încearcă să combini activităţile. Dacă un vechi coleg doreşte să ţineţi legătura şi să ieşiţi la o cafea, poţi transforma întâlnirea într-o reuniune a echipei de la vechiul job. Sau ia în considerare persoane pe care ai vrea să le adaugi în agenda ta şi invită-le la o cafea în aceeaşi zi. Ai grijă ca persoanele invitate să aibă subiecte de discuţie în comun cu vechiul coleg, astfel încât să pară că i-ai făcut o favoare prin introducerea lui în alte cercuri.
Astfel vei reuşi să îţi organizezi mai bine programul şi vei ajunge a timp, fără să simţi că eşti mereu pe fugă. Vei fi mai activă, iar planificarea evenimentelor din viaţa ta va deveni o adevărată plăcere.