Am pregatit o lista pentru a va usura munca si continuam cu Mijloace de transport pentru femei (3).
Rio de Janeiro, Brazilia
Exista masini speciale pentru femei, care circula prin pasaje si care sunt vopsite in dungi roz. Oponentele acestui concept se intreaba de ce ar avea femeile nevoie de masini roz pentru a evada din lumea barbatilor?
Ierusalim, Israel
Protestatarii continua sa manifesteze impotriva autobuzelor separatiste care inca mai circula pe cateva rute ale orasului. Din motive religioase, comunitatea ultra-ortodoxa a luptat pentru dreptul barbatilor de a calatori separat de femei. Separatismul implica, evident, regula: barbatii merg in fata, femeile in spate. Femeile israeliene nu accepta aceasta regula si lupta, la randul lor, pentru egalitate. Atentie: fiecare femeie din Israel a satisfacut serviciul militar!
Tokyo, Japonia
Pentru a le proteja pe reprezentantele sexului frumos de barbatii aflati in stare avansata de ebrietate, toate companiile de transport subteran din Tokyo si Osaka pun la dispozitia femeilor vehicole destinate in exclusivitate acestora. Politica transportului feminin variaza de la companie la companie: fie numai in orele de varf, fie doar pe timpul serii si noptii, fie in permanenta, in timpul zilelor de lucru. Usile de la garniturile de metrou si de la tren sunt marcate cu semne distinctive pentru femei.
Londra, Marea Britanie
Companiile de autobuze experimenteaza angajarea de soferite, fapt care face ca aceste rute sa fie mult mai ”linistite”. Principala companie de transport londoneza duce o politica de marketing targetata catre femei. De retinut ca un sofer de autobuz poate castiga pana la 500 de lire pe saptamana.
Cairo, Egipt
Primul vagon al fiecarei garnituri de metrou din Cairo este rezervata femeilor si copiilor. Femeile egiptene au facut lobby pentru a avea acest vagon exclusiv si au castigat. Orice barbat care se va urca in vagonul destinat femeilor va fi amendat, ba mai mult, va trebui sa se protejeze de ura spontana a calatoarelor. Initial, a existat o regula si in privinta autobuzelor, ale caror locuri din fata erau destinate femeilor. Insa din cauza aglomerarii excesive din Cairo, aceasta a fost si este permanent incalcata. De asemenea, compania de taxiuri City Cab a lansat o divizie de autovehicole ”roz” pentru femei. Ele nu sunt roz in realitate ci... tot galbene, fiindca nu le permite legea. Si totusi, guvernatorul orasului a declarat ca va reconsidera cererea companiei respective.
Vezi mai multe in Dosarul Calatorii