Noi cu toatele, fara a fi nevoie sa avem studii in domeniul artei vestimentare, a designului vestimentar, daca avem bun simt estetic reusim sa ne cream tinute vestimentare de nota zece. Daca insa, recunoastem fata de noi insene ca simtul nostru estetic mai are de invatat ar fi indicat sa apelam la specialist: designer vestimentar, stilist, creator de moda care sa ne ajute sa ne imbracam cu “gust”.
Raportul etic-estetic ar avea succes daca specialistii, asumandu-si marea responsabilitate a “spectacolului strazii”, ar mentine standardul ridicat fara a cadea in compromisuri. Ce inseamna asta?! Sa tina cont de “gustul” publicului, respectand astfel individualitatea fiecaruia dar, sa incerce sa ridice pretentiile publicului la etaloanele lor si nu invers. Astfel se realizeaza o educatie estetica a oamenilor care ii va ajuta ca incet, incet sa fie capabili sa-si alcatuiasca tinute elegante, cu mult “bun gust”. Bunul gust se educa si se autoeduca, nimeni nu se naste cu el gata format. Clientul trebuie la randul sau sa aibe incredere in specialist deoarece acesta, detinand cunostiinte solide de pictura(armoniile cromatice), de sculptura(studiul formelor volumetrice), a artelor decorative si studii ergonomice creaza si alege, deja instinctiv, piese vestimentare de inalta calitate. Vesmintele trebuie sa raspunda anumitor cerinte de placere, infrumusetare, securitate, simplitate in utilizare, confort, rapiditate in miscare, calitate, dezvoltare personala. Corpul uman va fi acoperit astfel cu o idee umanista si va transmite mai departe un mesaj cultural. Moda a ajuns la o saturatie sau la o “dictatura” care nu mai e dorita de nimeni. De aceea acum se incearca o inlocuire a tendintelor actuale cu conceptul open-fashion, unde creatia se face pe sisteme deschise, unde fiinta umana, respectul fata de individualitatea fiecaruia devine centrul oricarei strategii.
Moda este si oglinda care ne arata fara ocolisuri unde ne situam ca si grad de cultura, cunostiinte estetice, bunul gust si bunul simt, puterea economica, nivelul de informatie. Pentru ca moda, dincolo de aspectul sau trecator, deci superficial, este totusi un mijloc de comunicare, un limbaj nonverbal depinde de respectul de sine si de respectul fata de ceilalti cum gestionam costumele noastre de zi cu zi. Poti folosi moda in favoarea ta, cu ajutorul ei te poti face remarcat printr-un stil personal sau dimpotriva, te poti “odihni” in anonimat adoptand moda curenta fara pic de adaos personal. Daca alegi sa te adaptezi ei intru totul automat ai ales sa te integrezi colectivitatii, sa te pierzi in marea masa a consumatorilor de moda si devi astfel si tu o piesa de puzzle in marea masa a societatii de consum, de consum de moda.
Ca si terminologie cuvantul “moda” provine din latinescul “modus” care semnifica fel de a fi, maniera, masura, fel de comportare individuala. Pentru a pastra intelesul acesta situatia ideala ar fi ca fiecare individ sa-si aleaga cu buna stiinta ceea ce i se potriveste constitutiei si constructiei sale sufletesti, ceea ce-i pune in valoare personalitatea. Primind o informare culturala in domeniu, consumatorul de moda va sti sa discearna, si sa aleaga ceea ce i se potriveste lui si momentului si sa nu accepte un cocktail de stiluri “impuse” de catre moda. Pana nu demult era la moda: “sa fi la moda”, acum este la moda: “sa fi in afara modei”, deasupra modei. Si cu siguranta poti face asta fara a fi demodat, doar fiind bine informat.
Azi, in noianul de oferte ale marilor corporatii de moda, strecurandu-ne printre afise publicitare, sustragandu-ne din atmosfera obsedanta a clipurilor publicitare, tot mai multe femei alegem sa purtam ceva ce nu apare niciunde, ceva nemaivazut, ceva unic ce nimeni nu ne “ofera” spre vanzare in campanii scump platite. Arta de a “fugi” de moda se numeste Creatie Vestimentara iar stiinta: Design Vestimentar. O creatie de design vestimentar nu are obligatia sa se supuna modei, ea are stil, iar “a avea stil” va fi mereu la moda!
Astfel, cand veti fi bombardate cu informatie mediatica de promovare excesiva a diverselor articole de moda refuzati cu stil sa vi le insusiti! Stilurile din moda sunt altceva decat tendintele din moda!; ele incorporeaza un mesaj cultural si reprezinta suma trairilor unor moment istorice, culturale, sociale. Tendintele stabilite la: Paris, Milano, Londra, Dusseldorf sau New York nu sunt decat metode de manipulare a consumatorilor, inventate de marketing si facute sa intretina cu bani grei o intreaga industrie a marilor magnati. Aceasta industrie este sustinuta de industria spectacolului, a filmului si de mass-media. Marile branduri folosesc imaginea vedetelor internationale pentru promovarea produselor lor. Publicul se identifica cu un actor mai repede decat cu manechinele menite sa fie neutre ca persoane pentru a nu eclipsa haina. Indemnul meu este sa nu va lasati “inghitite” de aceasta uriasa industrie, sa nu va lasati manipulate de strategiile de marketing si sa apelati doar la tendintele modei curente pe care le simtiti potrivite voua si structurii voastre interioare. In rest apelati la classic, elegant, stilat si va garantez ca nu veti fi demodate ci va veti situa deasupra capriciilor modei, veti fi cu totul voi inseva. Aceasta conteaza cu adevarat pentru a va face puternice, frumoase si respectate intru totul!
[gallery:1286]