Pentru a-i convinge pe consumatori, moda ecologica trebuie sa devina mai atragatoare - recomanda cercetatorii de la IUM
Criza mondiala a determinat industria sa caute noi nise, noi produse si servicii pe care sa le propuna consumatorilor, printre care si moda "verde". O cercetare recenta realizata la International University of Monaco (IUM), membra a grupului francez INSEEC, arata ca interesul consumatorilor fata de moda ecologica este deocamdata moderat si ca aceasta trebuie sa devina mai "fermecatoare" pentru ca europenii sa o adopte ca pe o optiune de consum viabila. Conform cercetatorilor de la IUM, moda organica ii atrage mai mult pe nord-americani, care ii percep pe consumatorii de "green fashion" ca fiind tineri, la moda, siguri pe ei, in timp ce europenii ii vad mai degraba simpli, nesofisticati.
In lucrarea lor "Green in Fashion," dr. Marie-Cécile Cervellon, dr. Sandrine Ricard si Helena Hjerth, cercetatoare la IUM, au masurat interesul consumatorilor fata de moda ecologica. Peste o suta de europeni si nord-americani au raspuns la o ancheta calitativa privind motivatia lor pentru achizitionarea de articole de moda organice si au descris imaginea pe care o au despre persoanele care cumpara de obicei aceste produse. Cercetatorii au descoperit faptul ca protectia mediului, impactul asupra sanatatii si preocuparile de ordin etic ii motiveaza cel mai adesea pe cumparatorii de moda "verde".
Totusi, interesul lor pentru acest tip de produse este deocamdata moderat. "Desi consumatorii sunt gata sa plateasca in plus pentru a cumpara produse alimentare ecologice, ei nu vad inca interesul modei organice", afirma Sandrine Ricard, Vice-presedinte al IUM si membru al echipei de cercetare. "Este nevoie de o mai buna informare a consumatorilor cu privire la natura modei ecologice si de a face in asa fel incat atat produsele de acest tip, cat si comunicarea in ceea ce le priveste, sa devina mai "glamour"."
Cercetarea arata ca nord-americanii au o opinie mai buna despre moda verde si pentru ca marcile de haine ecologice au fost lansate de celebritati: de exemplu marca Edun, apartinand lui Bono si sotiei sale. Ei asociaza moda verde cu o femeie intre 20 si 30 de ani, simpla dar sexy, care poarta haine si incaltaminte organica.
In schimb, europenii percep consumatorii de moda ecologica ca fiind fara farmec. Consumatorul obisnuit este, in viziunea lor, o femeie simpla de peste 40 de ani, bogata, avand un stil de viata sanatos si fara gusturi sofisticate. Deoarece produsele organice sunt mai scumpe, europenii asociaza ecologicul cu statutul social si aparentele.
In concluzie, notiunea de "moda verde" nu este clara pentru majoritatea celor care au raspuns in cadrul anchetei. Sensul exact al termenului de moda ecologica pare sa le scape, iar lipsa de informatii cu privire la normele de certificare specifice le provoaca neincredere. In Europa, moda "verde" trebuie sa devina mult mai atractiva pentru ca tanara generatie sa o considere ca pe o optiune de consum viabila.