De regula, ideea de schimbare o asociem cu senzatia de disconfort, de confuzie, de oscilatie intre stari diferite. Dr. Cristina Calarasanu, medic psiholog in cadrul Centrului de Psihologie, de Actiune si de Psihoterapie, ne explica mai multe:
"Schimbare, ce inseamna de fapt schimbare? Inseamna un moment de trecere la o noua etapa. Acest lucru implica dorinte, asteptari, curiozitate, interes, dar in egala masura teama, confuzie, nesiguranta, neincredere.
Schimbarea este foarte dificila pentru ca presupune renuntarea la vechile scheme care asigurau confort si siguranta. Stiai ce ai de facut, cine sunt oamenii care te inconjoara, totul iti era familiar, erai de-al casei sa spun asa. Acum totul va fi nou: oameni noi pe care trebuie sa ii cunosti si sa te raportezi la ei, situatii noi in care va trebui sa dai dovada de creativitate si de spontaneitate. In plus orice schimbare presupune o separare de ceea ce a fost inainte, ceea ce nu este usor mai ales pentru cei ce s-au atasat si au investit locurile, persoanele", ne explica specialistul.
Si atunci cum facem fata noilor provocari, astfel incat "vantul schimbarii" sa nu ne doboare?
Dr. Cristina Calarasanu ne ofera cateva solutii: "In primul rand am putea sa ne gandim un pic la momentul acestei schimbari. Ce presupune el, cum a aparut, cum il simt:
- orice schimbare este un moment bun pentru un mic bilant... ce a fost pana acum, ce imi doresc de acum inainte, incotro vreau sa privesc.
- schimbarea presupune instabilitate pentru o perioada, dar in interiorul meu cum stau lucrurile? Ma clatin si eu o data cu exteriorul sau am capacitatea de a ramane echilibrata, de a intelege ceea ce mi se intampla, de a lua decizii, de a cauta solutii?
Si inca un lucru extrem de important: schimbarea are nevoie de timp pentru a lasa loc separarii si integrarii noului. Orice graba, sau orice experienta foarte rapida va crea si mai multa confuzie", este de parere psihologul.
Job-ul, eterna provocare
Mai mult decat oricand, in vreme de criza resimtim tot mai mult nesiguranta locului de munca. Daca inainte de revolutie majoritatea angajatilor se vedeau facand cariera si iesind la pensie in cadrul aceleiasi firme, schimbarile din ultimii ani ne obliga sa fim pregatiti pentru orice provocare de pe piata muncii. Cu alte cuvinte, adaptabilitatea ar trebui sa fie unul dintre atu-urile tinerilor angajati aflati in cautarea unui job de viitor.
Desi majoritatea angajatilor sunt circumspecti cand vine vorba de schimbarea locului de munca pe timp de criza, exista si persoane care cred in fortele proprii si in pregatirea profesionala si aplica pentru job-uri mai bine platite.Cat de riscant este totusi sa-ti cauti un loc de munca mai bun pe timp de criza? Stela Bibart, Recruitment Manager in cadrul RoMarketing, ne explica ce riscuri si ce provocari presupune schimbarea locului de munca: "In acest an am sezizat o preocupare mai mare pentru pastrarea locurilor de munca. Implicit a-ti cauta un nou loc de munca in situatia in care nu esti nevoit sa o faci a mai scazut. Parca goana dupa beneficii si pachete s-a mai temperat. In acelasi timp, criza constituie oportunitate pentru unele ocupatii din domeniul financiar, vanzari, achizitii si altele legate de eficientizarea si profitabilitatea afacerilor", este de parere Stela Bibart.
Si atunci cand stim ca este momentul potrivit pentru a renunta la vechiul job?
"Este un prag de rupere care este diferit de la un individ la altul. Cu toate acestea putem sa consideram ca in general cei care renunta la vechiul loc de munca, o fac din urmatoarele motive: salarii intarziate, promisiuni neonorate, schimbari de resposabilitati si sarcini fara o corelare cu pachetul de beneficii, neclarificarea obiectivelor, reponsabilitatilor aferente fiecarui post", ne explica specialistul.
Cum putem face fata schimbarilor si provocarilor de la noul loc de munca pentru a trece cu bine de perioada de proba (mediu nou, colegi noi, cerinte mai mari din partea sefului?)
"Trebuie sa ne pregatim din timp pentru aceasta perioada. Trebuie sa culegem informatii, sa comunicam deschis cu ceilalti, sa ne structuram noile activitati. Este bine sa culeg cat mai multe informatii despre companie, istoricul ei, modul de organizare atat din surse formale cat si informale. Trebuie sa cunosc in detaliu fisa postului, ce obiecte am de indeplinit, ce responsabilitati mi se cer, daca sunt indicatori de performanta sa stiu cum voi fi evaluat. Trebuie sa am informatii despre ce s-a realizat pana acum pe acest post si ce perspective sunt prin prisma obiectivelor. Trebuie sa am informatii despre membrii echipei si managerul direct. E bine sa solicit managerului o persoana care ma va ghida in perioada de proba, care imi va raspunde la intrebarile de clarificare. Sa nu uitam sa solicitam evaluare pe parcurs de catre ceilalti si sa fim flexibili. Atitudinea si gandirea pozitiva poate face miracole", este de parere specialistul.
In concluzie, schimbarile fac parte din viata noastra, fie ca ne place sau nu acest lucru. Pe unele ni le asumam noi, altele vin pe neasteptate. Pentru ca "vantul schimbarii" sa nu te doboare trebuie sa incerci sa te detasezi putin de problema si sa iei decizii gandindu-te mai ales la viitor. Restul va veni de la sine.