Botez cu ursitori de inchiriat
Parintii care vor sa transforme ritualul anost al botezului intr-o petrecere originala, pot contacta una din multele firme care inchiriaza ursitori. Deloc surprinzator, tot mai multe mamici intreaba pe forumuri daca exista astfel de agentii si in Romania si cat costa genul acesta de servicii. Cateva ore "de basm", in schimbul unei sume cuprinse intre 500 si 800 ron, in functie de servicii. In general, scenariul este acelasi: trei studente de la actorie, intruchipand trei ursitori, desprinse parca dintr-un film de animatie Disney, recita urarile, conform unui scenariu prestabilit. Un spectacol inedit, mai ales pentru parinti si invitati.
Desi pare o "fita", petrecerea cu ursitori este preferata si de parintii cu mai putina dare de mana: in fond este un eveniment unic in viata odraslei lor. Cu toate acestea, majoritatea manifestarilor extravagante din ziua de azi vin in contradictie cu specificul traditiilor romanesti, deoarece atat la sat cat si la oras, ritualul botezului s-a transferat din planul spiritual in cel material, deoarece familia are tendinta sa cheme cat mai multi invitati, din considerente materiale.
Mai mult, tinerii nu stiu ce anume trebuie sa faca in astfel de situatii si risca de multe ori "sa intre in gura celor batrani", mult mai consecventi in ceea ce priveste traditia.
Nunta "de fite"
Nunta, ca si ritual, a suferit probabil cele mai multe modificari in plan cotidian, dictate de noul profil al omului modern care a comprimat timpul, reducand desfasurarea ceremonialului la o singur zi, de regula sambata. Planificarea nuntii presupune un minim efort din partea familiilor implicate, care, din lipsa de timp, prefera sa transfere mare parte din indatoririle specifice firmelor care se ocupa cu organizarea unor astfel de evenimente.
Ceremonia nuntii, cu toate secventele ei, presupunea o anumite regie, o anumita succesiune a momentelor, nu intamplatoare, insa, cu timpul, toate practicile subordonante acestui moment au fost minimalizate: probele prin care erau testate perspicacitatea si vigilenta viitorului stalp al familiei, binecuvantarea parintilor, elemente de fertilitate, cum ar fi graul care se arunca in calea mirilor, s-au laicizat si ele. Darul a devenit un fel de cheta obligatorie, mai mult sau mai putin publica.Legatul miresei cu broboada, care marca integrarea ei in randul femeilor casatorite, s-a transormat intr-un joc hilar: nasa aseaza mireasa pe un scaun, ii scoate podoaba, si ii tranteste pe cap o palarie.
Am imprumutat in schimb aruncatul buchetului, iar in locul rochiei albe, simbol al puritatii, vedem tot mai multe rochii multicolore, ca sa nu mai spunem de cele negre, de parca mireasa nu ar merge la propria nunta - un eveniment ce se vrea unic - ci la o inmormantare.
La fel de bine, prin oferta standard a unor localuri care organizeaza astfel de evenimente, s-a pierdut din savoarea unor produse locale, care se supun unui anumit retetar si s-a ajuns la o simpla petrecere, care se poate inscrie cu usurinta intre multele "agape" ce nu au neparat o motivatie speciala.
Recuperarea traditiilor, o problema ce tine de respect
Dintr-o discutie pe care am purtat-o cu ceva vreme in urma cu Doina Isfanoni, cercetator doctor in etnografie si folclor, in cadrul Muzeului National al Satului, "Dimitrie Gusti", rezulta ca recuperarea traditiilor este o problema ce tine de demnitatea umana si de identitatea nationala. In opinia Doinei Isfanoni, aceasta ar trebui sa fie o atitudine normala si pozitiva a oricarui membru al comunitatii si se poate realiza in doua moduri: prin consultarea celor mai varstnici sau prin insusirea unor cunsotinte de specialitate, furnizate de etnologi, folcloristi, sau de instututiile acreditate.
"Pornind de la necunoastere, mintea omului modern are o aplecare foarte periculoasa spre a transforma intr-o concretete cotidiana absolut tot ceea ce tine de specificitatea folclorica, si in special tot ceea ce omul poate "vedea" cu ochiul mintii", este de parere Doina Isfanoni.
"Toate aceste competente asumate, toate aceste cunostinte corect insusite, ne fac sa ne desprindem de banal si sa intoarcem putin spatele globalizarii care tinde sa ne aduca la acelasi numitor. E o problema de restituire a demnitatii umane , de recompunere a unui lant ce tine de logica desfasuarii unor ritualuri importante, care ne definesc ca neam. Fara o cunsoastere temeinica, riscam sa confundam evenimente sau sa coboram sacrul in profan, iar profanarea este una dintre cele mai mari greseli ce pot surveni in receptarea traditiei", concluzioneaza Doina Isfanoni.
Foto: theweddingprepare.blogspot.com