Gospodina sau casnica de la mijlocul secolului trecut din SUA era cea mai invidiata femeie din lume - era inteligenta, dar pe alocuri nepasatoare; aceasta era noua "doamna America", potrivit retroarama.com.
Publicatiile vremii aveau o imagine clara asupra femeii: neaparat la cratita, neaparat inferioara barbatului, servindu-l si ocrotindu-l, jongland cu treburile casnice mai ceva ca un clovn de la circ, femeia trebuia sa se descurce perfect in toate privintele, indiferent de visurile, dorintele si nevoile ei - care erau practic anulate de societatea dominata de barbati.
"Sa fii o femeie americana in ziua de astazi inseamna sa fii distribuita intr-un rol palpitant, dificil si provocator - palpitant deoarece cerul pare a fi limita in ceea ce priveste munca de educatie si libertate" - acesta este doar un exemplu de cuvinte care se revarsau din publicatia Life Magazine in 1956, intr-o editie speciala dedicata femeii americane.
Si cum un nou deceniu batea la usa, anul 1960 nu reprezenta doar un nou an, ci si o un deceniu nou, plin de posibilitati nelimitate si promisiuni pentru noi libertati pentru toata lumea, inclusiv pentru doamna casei - femeia casnica.
Societatea americana, definita de doua notiuni
In anii 60, guvernul american a emis o serie de chestionare pe care le-a expediat prin posta locuitorilor, in scopul de a realiza un recensamant. Ideea in sine nu este legata de recensamant, ci de cum se faceau diferentierile in gospodarie. In chestionar, oamenii erau nevoiti sa completeze singuri anumite informatii.
In timp ce barbatul completa cuvinte incrucisate si isi bea cafeaua alaturi de o briosa proaspata si scria negru pe alb in 5 patratele ca 'sotul' este 'seful gospodariei', femeia completa mandra in chestionarul Guvernului american: in dreptul campului "capul familiei", ea scria numele sotului ei, iar in campul "gospodina" (homemaker), mama completa cu mandrie si isi trecea numele ei; aceasta era ocupatia sotiei, iar "homemaker" era noul termen modern pentru casnica (housewife).
Citeste si: Femeia ca obiect publicitar - Cum se facea reclama in secolul 19
Motivul pentru care barbatii si femeile gandesc diferit!
Iuliana Tudor detine solutia pentru o viata echilibrata
"Lupta pentru ea!" - Cum era folosita imaginea femeii in afisele de propaganda
Lectii de auto-aparare pentru femei - Cum se luptau doamnele in 1906
Accesoriul care tine la distanta barbatii insistenti - Tu l-ai incerca?