Este binecunoscut pentru oricine care a urmarit cariera lui Marc Jacobs faptul ca designerul nu respecta mai niciodata ora de deschidere a prezentarilor sale, fiind mereu in intarziere, chiar si dupa standardele din domeniu. Sunt programate de obicei la 9 seara, in ziua de luni a Saptamanii Modei de la New York, dar rareori incep inainte de 10. Asteptarea este destul de inconfortabila: este foarte aglomerat, invitatii asteapta pe scaune metalice, uneori, intr-o caldura inabusitoare. Totusi, de doua ori pe an, mai marii lumii modei asteapta rabdatori sa inceapa spectacolul sau.
Dar prezentarea lui de la finalul anului trecut a inceput chiar foarte tarziu - chiar si dupa standardele lui Jacob. Pe la ora 20:30, invitatii au fost instiintati telefonic sa nu vina pana la 22:30. Prezentarea nu a inceput decat la 23.00, intarziere ce a declansat ostilitatea jurnalistilor. "Marc Jacobs dezamageste cu un spectacol bizar", a scris Suzy Menkes, de la International Herald Tribune. Conform Women’s Wear Daily (WWD), ea ar fi spus: "Mi-ar placea sa-l ucid cu mainile goale si sa nu mai am parte de niciun show de-al sau in viata mea".
"Marc Jacobs – intarziere fara stil", a comentat The Wall Street Journal. Robin Givhan, de la Washington Post, a povestit despre suferintele cainelui sau, neglijat deoarece stapana sa se afla la show-ul lui Jacobs, asteptand, asteptand, asteptand…
Conform spuselor directorului executiv de la WWD, Bridget Foley, de obicei una dintre sustinatoarele lui Jacobs (a scris chiar si o scurta biografie a sa), au circulat zvonuri cum ca acesta ar fi petrecut timpul pretios de dinaintea show-ului intr-un bar, consumand alcool . “Nu-i adevarat! Nu-i adevarat!” a replicat acesta. “Lasa-ma si nu mai veni la urmatoarea prezentare”. Apoi a amenintat ca-si va muta show-ul la Paris.
Nu intotdeauna asteptarea show-ul lui Jacobs constituie o pacoste. Dar profesionistii din lumea modei erau deja obositi dupa mai multe prezentari si nerabdatori sa mearga acasa. Din cand in cand isi aruncau privirea asupra Annei Wintour, redactorul sef al revistei "Vogue" - “Daca ea se ridica si pleaca, vom pleca si noi”, pareau sa spuna privirile lor. Jacobs intotdeauna a avut parte de simpatie dar in ultima vreme gurile rele spun ca se comporta asemeni unui adolescent confuz ce trateaza cu indiferenta orice program si cu dispret timpul pe care-l rapeste celorlalti.
Scuza sa este mereu aceeasi: tinutele, pur si simplu, nu sunt gata! Ceea ce suna oarecum normal in perioada sa de inceput, cand se lupta sa-si faca o cariera in domeniu. Insa acum, dupa ce a fost angajat de LVMH ca designer pentru Louis Vuitton si a devenit, astfel, un nume recunoscut la nivel mondial, este oarecum ilar, tinand cont de faptul ca este unul dintre cei mai bogati designeri si are parte de cel mai bun staff din domeniu. Asa ca se naste o intrebare fireasca, cum de poate fi mereu in intarziere?
Intotdeauna a parut ca pozeaza intr-o anumita masura. Prezentarile sale sunt in intarziere pentru ca isi permite, pentru ca toti asteapta, fiindca atunci cand vine vorba despre haine, are ceva de spus: mereu apare cu ceva nou, controversat si socant. Oricat de obosita si mohorata ar fi fost audienta inainte de show, odata ce luminile se sting, gaturile se lungesc iar ochii se maresc de atentie.Colectia sa de primavara este o “ciocnire” de culori si "straturi". Se joaca cu notiunile de sex-appeal si asortare, sugerand stiluri de lenjerie, uneori punand chiar lenjeria insasi pe deasupra hainelor. Nebunesc si placut, coafuri bizare impodobite cu roti de bicicleta si palarioare de copii, ochelari "ochi de pisica" si pantofi ciudati.
Ca si colectie, a fost, totusi, divina. Nu era nimic ce putea fi imitat. Nici ceva ce am putea purta! Dar a pus in discutie unele lucruri interesante - despre constructie, despre ce inseamna sex-appeal in lumea noastra in care sexualitatea este prezenta in orice. A fost inteligent, atractiv, amuzant, ironic. Dar a intarziat cu doua ore, timp in care capacitatea de a aprecia un spectacol scade rapid, mai ales spre ora 23.00 a unei zile lucratoare.
Ne mutam in timp cu o luna mai tarziu, la show-ul Louis Vuitton din Paris. Aceeasi imbulzeala si aceeasi intarziere. In mod normal, faptul ca show-ul avea loc in orasul in care-si are sediul LVMH ar fi trebuit sa-l faca pe Jacobs sa-si remedieze scaparile, dar nu a fost sa fie. Chiar si prezenta directorului executiv al LVMH, Bernard Arnault, privindu-si agasat ceasul si scriind pe BlackBerry-ul sau, nu a dus la o intarziere a prezentarii Vuiton mai mica de o ora.
In timp ce pentru Jacobs New York-ul constituie o arena in care-si manifesta spiritul si, in plan secundar succesul comercial (linia Marc de Marc Jacobs), Parisul reprezinta orasul marilor afaceri. Gentile Vuitton aduc milioane companiei. La Paris, tarziu sau nu, atentia se concentreaza mai putin asupra hainelor decat asupra gentilor aducatoare de profit. Cu toate ca prezentarea a inceput cu o ora mai tarziu, creatiile au fost grozave si un success de piata, creandu-se chiar si o lista de asteptare. Inca o realizare de succes a lui Jacobs, un melanj intre moda, arta si cultura pop.
O buna parte a interesului pentru subiectul Marc Jacobs se concentreaza asupra lui Jacobs omul, care a reusit in cursul anului trecut sa-si modifice complet imaginea publica. Ce diferenta intre ceea ce era inainte, intre individul anost si cel de acum, burlacul de diamant, cu un iubit cu tatuaje.
Atata vreme cat cineva discuta despre haine, genti sau pantofi sau de modul in care cineva va reusi sa mearga in acei pantofi, oamenii vor vorbi despre Marc omul. La sfarsitul prezentarii Vuitton, a iesit pe podium intr-un costum stramt si o camasa alba desfacuta la piept. In alte vremuri, ar fi venit pe podium, ar fi facut cu mana, ar fi plecat. La prezentarea Vuitton, si-a umezit buzele si a scos limba, leganand in mana o geanta semnata LV.
Acest om, care se desfata mai degraba cu subtextul sexualitatii decat cu exprimarile directe (si oarecum triviale) ale acesteia, probabil ca isi exprima propria sexualitate in mod diferit in acest moment. Dar cand luam in discutie design-ul, este intr-adevar complex. Din colectiile sale se desprinde impresia unui efort creativ, elaborat si de lunga durata. Iar rezultatul este, inca, un design de success al gentilor Vuitton.
Cat despre Suzy Menkes, s-au impacat. Cand a ajuns la show-ul Vuitton, a gasit pe locul sau un tricou decorat manual de catre Jacobs - un mic dar din partea unui designer nu chiar imblanzit, dar cel putin unul care regreta. El este adolescentul lumii modei si trebuie sa il acceptam cu aerele sale.