Traiam in Franta, in orasul Reims, iar bunicii mei se ocupau cu productia vinului la Ambonnay. Acolo imi petreceam weekend-urile...vacantele. Eram si sunt si acum extrem de indragostita de natura.
Care a fost momentul in care v-ati dat seama ca podgoriile si vinul vor juca roluri importante in viata dumneavoastra? Ce varsta aveati si ce impact a avut asupra dumneavoastra?
De cand eram micuta mi-am dorit sa lucrez in acest mediu, dar nu al podgoriilor in mod special. Din pacate, anii acelei epoci erau destul de duri pentru acest domeniu...nu se compara cu zilele noastre. De aceea, parintii mei m-au "obligat", mai mult sau mai putin, sa imi fac studiile in alt domeniu. Astfel mi-am inceput cariera in domeniul turismului si apoi, la destul de putina vreme, in domeniul siderurgiei, unde am ocupat functia de responsabil si apoi de director de comunicare interna si externa.
Ati facut un masterat in Marketingul vinului si bauturii alcoolice, iar apoi ati lucrat in Atlanta, in orasul dumneavoastra natal Reims si la Paris. Ce a insemnat pentru dumneavoastra fiecare din aceste etape? Care sunt elementele specifice marketingului acestei industrii?
Am, este adevarat, o diploma de marketing international in domeniul vinului. Pe langa bazele marketingului, am invatat foarte multa "meserie": enologie, degustare, viticultura, ampelografie. In timpul studiului am avut ocazia sa-i cunosc pe cei mai mari specialisti din aceste domenii, oameni care veneau din peste 12 tari, din Europa si din toata lumea.
Ati lucrat ca jurnalist in domeniul vinului. Exista un lucru din aceasta meserie care v-a ajutat in comunicarea pe care o aveti acum cu presa? Care este acela?
Tot ce am facut in viata mi-a ajutat mai tarziu: dreptul, contabilitatea, turismul, resursele umane, comunicarea, documentarea. Bine-inteles, si scurta perioada in care am jucat ca jurnalist free-lance m-a ajutat in gestionarea diferitelor relatii. Din pacate, handicapul meu il reprezinta limbile straine, pentru ca vorbesc foarte bine, dar nu ma simt in largul meu decat in limba mea materna. Acest lucru a inversat putin lucrurile...
Cand v-ati hotarat sa investiti in Romania?
Am stiut dintotdeauna, undeva in adancul sufletului, ca voi veni in Romania. Prima oara am vrut sa fac o calatorie aici acum multi ani. Din pacate, date fiind originile mele evreiesti din Romania si faptul ca familia mea nu mai avea membri ramasi in tara...am fost descurajata in acest demers de catre parintii meu. Dupa aceea viata, studiile, primul job, si nasterea fiului meu au facut in asa fel incat sa nu mai ajung aici.
Dupa Revolutie am avut din nou aceasta idee -sa vin in Romania- dar mi s-a parut putin indecent sa vin atat de rapid dupa desfasurarea revolutiei si sa descopar ororile intamplate. Am hotarat, din nou, sa astept.
Am plecat apoi sa lucrez in Atlanta, ca directoare a unei podgorii si al unei mici crame iar la intoarcere am simtit ca momentul acela venise: trebuia sa vin in Romania si atunci am facut asta, am stiut si am simtit ca trebuie sa imi ascult acea voce interioara.
Am citit intr-un alt interviu pe care l-ati acordat ca aveati deja in minte planul podgoriei si cramei Clos des Colombes. De ce a fost o idee buna stabilirea in Dobrogea?
Atunci cand m-am pregatit pentru a doua oara sa fac calatoria spre Romania, veneam hotarata sa cumpar (n.r. o podgorie) si sa ma instalez aici. Prima oara aveam 20 de ani si nu ma gandeam decat sa descopar tara din care erau o parte din stramosii mei. Atunci, prima oara, nu am putut sa vin, asa ca a doua oara voiajul era cu atat mai important.
Stiam unde vroiam sa ma instalez, in Dobrogea si cat mai aproape de mare, pentru ca atunci cand am vizitat restul Romaniei m-a incantat, dar nu am simtit nicaieri ceea ce am simtit aici, atunci cand am descoperit, din intamplare si dintr-un autobuz, proprietatea pe care aveam sa o cumpar.
Rabdare, nervi, o adevarata batalie, din nou rabdare si convingerea interioara ca, intr-o zi, aveam sa obtin ceea ce imi doream. Bancherii- atat in Franta cat si in Romania- nu credeau in proiectul meu, dar din motive diferite. Asa ca, iata-ma, dupa ani de facut planul afacerii, de intrevederi, ca BRD mi-a acordat increderea sa si ca am putut dezvolta proiectul.
Imi imaginez ca toata lumea va intreaba asta, dar va rog sa ne spuneti de unde vine numele Clos des Colombes si ce semnificatie are acest nume pentru dumneavoastra!
"Clos" este un nume pe care il intalnim frecvent in podgoriile franceze, mai ales in cele din regiunea Bourgogne. O vita-de-vie buna este cea plantata pe un pamant "rau", un sol cu multe pietre, iar atunci cand oamenii treceau cu plugul scoteam mai multe pietre si isi imprejmuiau parcelele de pamant cu aceste pietre. Mi-am fagaduit atunci cand am venit prima oara aici ca daca voi putea cumpara aceasta proprietate, ii voi da acest nume, mai ales ca era aici o crescatorie de porumbei. Deci, acest nume dateaza de pe vremea primei mele vizite aici.
Ce presupune o zi obisnuita din viata dumneavoastra?
O zi la Clos este plina de viata, de surprize, de munca, de probleme...Raman tarziu seara la restaurant, asa ca incerc sa imi pastrez diminetile doar pentru mine, mai intime...dar nu pentru ca sa "fur" cateva ore de somn in plus, ci pentru a ma putea pregati mai bine pentru noua zi: ma informez in legatura cu actualitatile franceze si romanesti, imi citesc mail-urile si agenda zilnica. Doua cesti de ceai mai tarziu ma indrept spre biroul meu (locuiesc la Clos des Colombes) si imi incep ziua de munca: gust vinul, il verific (dar nu chiar in toate zilele), bucataria, lista de cumparaturi, gandul la meniul din zilele urmatoare, cautarea unor noi furnizori, reporturile cu personalul meu, contabilitatea si, incepand cu miezul zilei, mai ales vara, ma ocup de clienti. Discut cu ei, ii conduc sa viziteze crama, le dau diverse explicatii si raspund si de bucatarie.
In plus, mama mea se afla in Franta, asa ca o sun in fiecare seara; fiul meu se afla in Dubai, il sun si pe el pentru a vedea daca totul e bine. A doua zi, o iau de la capat.
Care este gradul dumneavoastra de implicare in fabricarea vinului si in gestionarea afacerii?
Cred ca raspunsul precedent va arata nivelul implicarii mele in gestiunea domeniului: toate deciziile imi apartin, fie ca sunt pentru vin, pentru struguri, pentru restaurant, pentru bucatarie. Ma ocup, in plus, si de contabilitate primara si decorez viitoarele camere pe care le vom avea in primavara viitoare.
Il aveti alaturi de dumneavoastra si pe fiul dumneavoastra, Paul, care este student in ultimul an la Ecole Hoteliere de Lausanne, am citit pe site-ul Clos des Colombes. In ce consta sprijinul sau (atat moral cat si efectiv) in afacerea pe care o aveti?
Paul a terminat scoala si acum lucreaza in Dubai pentru o societate de consultanta in domeniul hotelier, HVS. Paul s-a implicat foarte mult si acum ma sprijina mai mult moral, pentru ca e greu. Greu nu pentru ca suntem in Romania, ci pentru sunt o perfectionista si vreau ca clientii mei sa fie multumiti de serviciile oferite, de mancarea, de vinuri, de decor, de ambianta care vreau sa fie cat mai asemanatoare unei vizite de la prieteni. Toate astea imi "mananca sufletul", iar Paul e foarte apropiat de mine.
Clientii mei sunt in marea lor majoritate romani; strainii sunt, din pacate, din ce in ce mai putini - ei vin sa descopere Romania iar cum eu le propun spiritul unui restaurant frantuzesc, nu sunt foarte atrasi. Restaurantul meu nu este numai francez, pentru ca se pregatesc retetele mele personale, asezonate cu un mic dram de fantezie si, mai ales, tinand cont de ceea ce le place romanilor...de la gramajul portiilor la ingrediente.
Care sunt atu-urile Clos des Colombes? De ce ar trebui sa vina lumea sa va viziteze?
Mi-e foarte greu sa va raspund la aceasta intrebare, cred ca aprecierile clientilor mei ar fi mai potrivite. In acelasi timp, cred ca aducem un decor exceptional, calm, verdeata, o mancare excelenta, vinuri pe care specialistii le-au elogiat...toate la mai putin de un kilometru de celebra statiune Olimp.
Care este impresia dumneavoastra despre felul in care se fac afacerile in Romania?
Nu comentez. In acelasi fel in care se fac peste tot, poate cu o retea de influenta care face legea.
Ca si cunoscator, ce face un vin bun? Cum sa alegem un vin bun din toate soiurile care se gasesc la supermarket?
Pentru un vin bun sunt necesari, in primul rand, struguri buni -buni dupa parerea enologului. Un vin bun nu inseamna neaparat un pret; vinul bun e cel care va face placere, cel pe care il beti atunci cand sunteti intr-o companie placuta, pentru ca mancarea pe care ati mancat-o v-a facut placere...
Vinurile foarte scumpe nu sunt bune daca nu aveti obiceiul sa beti acest gen de vin; ele sunt excelente dar pentru cineva care n-a baut niciodata vin rosu sau alb sec nu va aprecia niciodata un vin de Bordeaux.
Aveti in plan un proiect de hotel si spa. Care sunt pasii care trebuie urmati pentru finalizarea acestui proiect si care sunt principalele sale provocari?
Da, am acest proiect de sapte ani, dar nu am banii necesari pentru a-l pune in aplicare. Asa ca in acest an vom renova cladiri pentru a face camere confortabile, fara a fi extrem de luxoase.
Cred ca clientii care vor dori sa se relaxeze la malul marii vor fi incantati de confortul pe care il vor gasi aici. In plus, in masura in care imi voi putea permite din punct de vedere financiar, voi folosi materiale ecologice: lemn, piatra, panouri solare...