Odata cu evolutia civilizatiei mesopotamiene, devenea fundamentala ideea ca planetele a o natura divina si de aceea, aveau capacitatea de a influenta destinul uman.
Ei au stabilit, un panteon de zei, preluat mai tarziu de Babilonieni, in care fiecare zeu poseda, stapanea un anumit domeniu al vietii: de exemplu, Mercur, in calitate de zeu a mintii, era vazut la fel de rapid si de viclean, cu o calitate deosebita cea a calculului matematic. Marte a fost vazut ca domn al violentei si al razboiului, Jupiter, regele si suveranul era o caracteristica a barbatilor; Saturn era temperat si crud. Aici putem incepe deja sa recunoastem formele de baza ale Astrologie asa cum o stim astazi.
Copii dupa documentele din biblioteca lui Sargon din Agade, care a domnit la aproximativ 2000 i.Hr., afirma ca a dispus ca astrologii sa gaseasca momentul propice pentru a demara proiectul ambitios, precum a fost constituirea unei biblioteci care sa contina toate informatiile privitoare la semnele astrale si la stelele. De asemenea, tot el a fost cel care a ordonat sa se noteze atent toate miscarile planetelor si a drumurilor pe care au calatorit Anu, zeul cerului de nord, Enlil, zeul atmosferei (traseu pe care grecii au botezat-o mai tarziu... ecliptica) si de Ea, zeul pamantului. Tot despre munca laborioasa a astrologilor vorbeste un alt set de tablete de lut, datand din timpul Hammurapi, cu 1600 de ani mai devreme si pe care sunt notate miscarile planetei Venus.
Tablitele cu cuneiforme, provenind din secolul al 7-lea i.Hr., din timpul domniei lui Esar-Hadon si ale urmasului sau, Assurbanipal, pastreaza numele primilor astrologi din Mesopotamia si Babilon; Esar-Hadon i-a angajat pe cititorii in stele Akkullanu, Balasi, Ishtar-shumeresh, Nabun-adinshum si Nabua-heriba iar Assurbanipal pe Adad-shumusur, Mar-Ishtar si Belushezib. Astrologii au fost mutati in atelierele de pe langa templul lui Ea, zeul de oracole si inventator al scrisului; Esar-Hadon le-a poruncit sa calculeze momentul favorabil pentru refacerea statuilor zeilor si reconstructia sanctuarelor acestora. La un moment dat Esar-Hadon pune mai multe intrebari personale - este un moment bun pentru a-si vizita fiul?(Predecesorul sau a fost ucis tocmai cand mergea sa-si vada fiul); este periculoasa eclipsa care vine pentru el? Aceste intrebari simple sunt primele date personale inregistrate. Greutatea pe care a dat-o Esar-Hadon interpretarilor astrologce izvora din respectul sau pentru ei insisi dar si pentru Cer. Preambulul la tratatul de pace al unui rege median incepe cu in prezenta planetelor Jupiter, Venus, Saturn, Mercur, Marte, Sirius, precum si in prezenta Assur, Anu, Enlil, Ea, Sin, Shamash... Astfel, planetele-zeu sunt considerate mai importante decat zeii teritoriali - chiar decat Shamash - Soarele si Luna-Sin.
Bibliotecile regale ale regilor asirieni de la Ninive, Calah (Nimrud) si Ashur care au domnit in secolele 8 - 7a i.Hr., dar si bibliotecile templelor din orasele principale ale Babilonului, au avut pe rafturile lor o colectie de peste 7000 de insemnari astrologice, inregistrate pe 70 comprimate, cunoscute sub numele de Tratatul lui Enuma Anu Enlil. Cele mai exacte prognoze au fost realizate in timpul Ammisaduqa, al zecelea rege al Primei Dinastii, in secolul 7 i.Hr. Diodor din Sicilia mentioneaza in scrierile sale ca babilonienii au fost cei care au dat nume planetelor care au decis soarta atat a oamenilor cat si a natiunilor. Previziunile care au ajuns pana la noi se refera la regi si guvernatori, a fost acceptat faptul ca cel putin o planeta-zeu domnea peste nasterea unui om si tot Diodor ne mai spune ca babilonienii luau in considerare influentele a 24 de stele cunoscut sub numele de judecatori ai lumii, si alte 30 de stele numite stelele zeilor pe care le foloseau in consultanta. Este indoielnic insa ca oamenii de rand din Babilon - chiar si conducatorii fiind, stiau atat de multe despre - complexitatea astrologiei pe care o practicau preotii astrologi. De regula predictiile se rezumau la atat la rege cat si la regat - o luna nefericita pentru monarh insemna o luna nefericita pentru stat.
Cel mai vechi horoscop care a supravietuit pana in prezent, se afla la Biblioteca Bodleian din Oxford si este datat 410 i.Hr.; el a fost intocmit pentru fiul lui Shuma-USAR, fiul lui Shuma-iddina, descendent al lui Deke, care s-a nascut atunci cand: Luna a fost in Taur, sub Cornului lui Venus din Scorpion, Jupiter in Pesti, Saturn in Rac, Marte in Gemeni. Mercur, care a stabilit... a fost...invizibil. Nu exista insa nici o interpretare pentru acest copil, despre care un astrolog modern ar spune ca a fost senzual si iubiaret, posesiv si gelos, cu instincte si emotii puternice si, de asemenea, a avut un puternic sentiment al traditiei patriarhale, a fost abil financiar, ambitios si predispus la perioade de neliniste si, eventual, incapabil de o munca stabila si coerenta. Un alt horoscop, mai tarziu, provine din 253 i.Hr., 4 aprilie,care desi mult deteriorat, oferea totusi o interpretare: el va fi lipsit de avere ... Hrana lui nu va fi suficienta pentru foamea lui. Bogatia avuta in tinerete, nu va ramane. Zilele lui vor fi lungi. Sotia lui, oamenii pe care ii va seduce in prezenta lui, va ... " din pacate, aici povestea se curma.
Sa mai mentionez ca aceste prime horoscoape nu au fost figurate intr-un cerc cum este familiar astazi si nici de patrat cum s-a obisnuit pana in secolul al 17-lea, si cum, uneori, este vazut si astazi. Ele au fost doar enumerate asemenea unei liste cu pozitiile planetelor.