Relatiile par ceva foarte complicat in care uneori e bine sa vorbesti, alteori nu. De data aceasta este vorba despre a tacea, despre a avea rabdare si altele asemenea. Nu pot sa spun ca am intalnit prea multe cazuri in care acestea sa fie probleme autentice ale unui cuplu insa episodul pare sa fie de alta parere si ne propune, ca de obicei, patru ipostaze de relatii.
Ce este important insa dincolo de acest a vorbi – a tacea intr-o relatie? Despre scenariul unei persoane si despre ruperea lui. Mai exact fiecare din cei care participa are un anumit scenariu asupra relatiei cu celalalt pe care partenerul il rupe pentru a implementa un ceva. Este un moment de criza ca orice rupere de scenariu. Daca pe drumul spre serviciu apare o incurcatura, te vei incurca si tu in ea, te vei enerva, vei cauta sa eviti. Ori aceasta este una din marile incercari ale unui cuplu – cum reusec sa treaca peste schimbarile de scenariu.
Carrie si Berger – el se asteapta ca propriul narcisism reprezentat de cartea sa sa fie satisfacut, insa ea emite o critica despre ceva ce pare un amanunt si care il face sa inteleaga ca nu este ok cartea. Poate suntem intr-o lume idealizata in care lucrurile sunt perfecte iar Berger nu suporta o parere diferita. Este una din problemele creatorilor si motivul pentru care multe din cartile scrise raman in sertare si nu suporta o realitate pe care oricat am incerca sa o evitam este amestecata – nimic nu este doar bun sau doar rau ci este un amestec in care fiecare simte lucruri diferite – si bune si rele. A crea ceva presupune investirea unei parti din tine intr-un obiect, este un travaliu complex. In ziua de azi este la moda creativitatea si nu creatia. Creatia presupune narcisism, fara narcisism nu poti sa creezi, fara sa simti ca ai pus o parte din tine acolo. Dar cu cat narcisimul este mai ridicat, cu atat si sensibilitatea unei persoane este mai ridicata, o critica este mult mai dura pentru cineva care este int-o stare narcisica. Asadar? Este ca si cum Carrie nu l-ar simti iar Berger este in lumea lui in care intelege realitatea celorlalti, o poate traduce pentru prietenele lui Carrie insa nu poate accepta ca eul lui sa se poate simti slab in fata unui atac exterior.
Miranda si Paul – este ocupat, nu poate suna – "nu te prea place, uita-l". Sa eviti o intalnire este un obicei frecvent. Dar uneori exista si realitate. Insa doar realitate? Nu este usor sa-i spui unei persoane "nu-mi place de tine". Motivul? Este ca si cum ai ataca narcisismul celuilalt. Sa suporti o antipatie sau doar o anumita imagine nu este un lucru usor pe care sa-l simti, traiesti, accepti. Episodul sugereaza cu umor ca este mai usor pentru celalalt sa ii spui – nu-mi place de tine decat sa lasi un mesaj ambiguu, chiar daca la prima mana poate sa fie dureros. Pentru a evita mesajul oamenii apeleaza la tot felul de situatii care de care mai complicate cand cuvintele sunt atat de la indemana. Si totusi uneori mesajele pot sa fie interpretate diferit – ele exista in realitate insa par sa spuna altceva.
Un caz real – el este ocupat cu munca; noul lui serviciu l-a prins. Ea considera ca de cand s-a angajat la noul loc de munca nu mai este interesat de ea, ca a trecut pe un plan secund si simte gelozie, indiferenta. Ar vrea ca el sa isi schimbe locul de munca insa aceasta nu este posibil pentru ca el nu vrea. Este real sau nu? Ceea ce simte fiecare este real. Care este solutia? Desigur ca ea este simpla, atat timp cat se intelege conflictul si nu lucrurile aparente care apar. Aici conflictul pare sa fie intre realitate si dorinta.
Charlotte si Harry – rolul femeii evreice care isi construieste un scenariu despre ceea ce inseamna sa fii evreu. Un scenariu – la ce foloseste? Nu voi insista asupra acestui aspect, voi spune doar ca reuseste un lucru – sa uite ca pentru o relatie este nevoie de doi iar asta inseamna ca si el are dorinte – dorinta lui? Sa urmareasca partida de baseball. Dorinta lui pare sa intre in contradictie cu scenariul ei. Dar in spatele scenariului ei se ascunde o dorinta - dorinta de casatorie cu el. El insa este preocupat de meci si a cumparat chiar si inel. Nu are nimic impotriva dorintei ei insa... vrea sa vada meciul. Scenariul ei pare sa provina din angoasa, din temere. El inunda spatiul. Si ceea ce reuseste sa faca este sa faca dificila dorinta si sa creeze contradictii acolo unde nu sunt.
El s-a dus sa planteze pomi in ziua de 8 martie. Ea i-a reprosat ca nu a fost cu ea de 8 martie. Scenariul ei? A trecut pe un plan secund in viata lui. Scenariul lui? Sa aiba bani, sa beneficieze de bunuri, sa simta realitatea familiei. Se intalnesc, se confrunta. Dorintele lor? Pot sa coincida dar scenariile lor sunt atat de diferite ca nu mai conteaza ceea ce isi doresc. Daca reusesc sa elimine scenariile si sa ramane in campul dorintei lucrurile ar fi mult mai simple. Nu stiu in acest moment ce va fi mai departe cu ei.
Samatha si Jerry – scenariul ei se bazeaza pe rindeplinirea fanteziei. Jerry e creat pentru a o introduce in lumea fanteziei. Atat timp cat el respecta scenariul ei, lucrurile sunt simple si relatia perfecta. Cand iese din scenariu si introduce opusul fanteziei – realitatea, Samantha recepteaza un atac, o incalcare si are tendinta de a fugi. Ca si cum ar fugi de realitate, ca si cum celalalt nu ar fi o persoana care sa realizeze dorintele ci o fantasma cu chip uman. Fantezia este ceva atat de important in relatia lor incat par sa nu mai aiba voie sa fie ea insasi. Aici nu mi se pare atat vorba de sexualitate ci de fantasma. Iar personajul cel mai apropiat ramane Alba ca Zapada, care pare sa nu mai poata iesi din padurea celor 7 pitici la viata ei reala formata din tata, mama vitrega, vanator.
Fiecare om este ceva din relatia lor. Nu am intalnit nicio persoana care sa nu aiba fantezii si cred ca este important ce faci cu ele. Poti ramane in lumea lor sau poti sa accepti ca exista realitate si fantezie, dupa cum poti decide sa ramai conectat la realitate. Cred ca in acest personaj te poti regasi cu usurinta. Tu decizi daca optiunea lor este valabila si pentru tine.
"Exista momente in care doamnele ar trebui sa taca naibii?"
Exista momente in care doamnele ar trebui sa simta pe celalalt. Sa inteleaga ceea ce se petrece atat cu ele, cat si cu partenerul lor. Sa inteleaga ce poate sa suporte si ce nu poate sa suporte o persoana, sa inteleaga limitele celuilalt. Dar asta intr-o lume ideala, pentru ca in una reala exista numeroase dificultati, exista temeri, angoase, dorinte de care nu pot face abstractie iar a face abstractie de ele ar presupune o gandire fortata. A intelege ceea ce se intampla cu tine si cu partenerul este ideea de psihoterapie dar ea dureaza si nu este o minune care se realizeaza in cateva ore ci un travaliu intens in cadrul unui alt tip de relatie – relatia psihoterapeutica.
Tu care dintre personajele din Sex & The City esti? Dupa un "casting" adecvat, psihologii CPAP au intrat in rolul celor 4 fete si te asteapta sa discutati despre provocarile stilului de viata pe care il reprezinta fiecare. Intra in joc!
Claudiu Ganciu
Psiholog, psihoterapeut
Centrul de psihologie de actiune si psihoterapie