De curand, o buna prietena s-a hotarat sa isi deschida un mic business. De la hotarare pana la punerea in practica este totusi un pas destul de mare. Am tot discutat cu ea pe tema asta si lucrul de care se temea cel mai mult era faptul ca ii e teama de necunoscut, de fa[tul ca habar nu avea cu ce urma sa se confrunte. Si eu as fi avut aceleasi temeri in locul ei si sunt sigura de faptul ca daca esti intr-o situatie asemanatoare, nici tie nu ti-ar prinde rau cateva sfaturi venite de la un specialist in domeniu. Aici ma refer la Marius Ghenea, Presedinte Pcfun.ro si autorul blogului Ghenea.com. Am discutat cu el despre piedicile pe care o proaspata antreprenoare le poate intampina si am alcatuit un top 5 al acestora!
Prejudecatile celor din jur
“Principala piedica pe care o intampina de obicei o antreprenoare, atunci cand vrea sa inceapa o afacere, este legata, din experienta mea, de prejudecati: se va spune de catre cei din jur ca, fiind femeie, nu are suficienta experienta in anumite domenii ‘rezervate’ barbatilor, ca de fapt banii vin de la un sustinator care este potent din punct de vedere financiar (fie el si sot, tata sau altcineva din familie), ca este prea ‘blonda’, etc. Iar aceste lucruri vor fi spuse nu doar de barbati, ci si de alte femei!
Tot din experienta mea, asemenea prejudecati nu pot fi depasite decat prin multa munca si inteligenta. Este un proces de durata: in timp insa, daca exista consistenta in abordarea afacerii, o femeie poate fi la un moment dat considerata un antreprenor la fel de bun sau mai bun chiar, decat barbatii din aceeasi industrie. Cu precizarea ca vor depasi prejudecatile doar cei care vor cunoaste personal antreprenoarea in cauza, deoarece aceia care o vor vedea doar in ziare sau la TV vor murmura in continuare in coltul gurii ‘sigur i-a dat cineva banii pentru a face o afacere, deci nu e meritul ei’. Pana la urma insa, cei care au o gandire inapoiata de acest gen se vor auto-elimina si ei nu conteaza, atat timp ca afacerea este facuta cu multa inteligenta, consistenta si responsabilitate de catre antreprenoarea in cauza.”
Probleme financiare
“O alta piedica tipica este finantarea: asa cum spuneam si mai sus, poate exista situatia ca un sustinator al antreprenoarei se implica si in sustinerea financiara a proiectului, a afacerii. Aceasta varianta are si avantaje, dar si dezavantaje. Avantajul este cel simplu de intuit, si anume ca se poate porni mai usor o afacere cu un back-up financiar substantial. Dezavantajele sunt legate de datoriile pe care o asemenea sustinere initiala le poate genera ca si de faptul ca, dupa un proverb englezesc, ‘easy comes, easy goes’ (sau mai pe romaneste, banii care vin usor nu sunt intotdeauna bine investiti!)”
Relatia cu angajatii
“Una dintre piedicile unui start-up facut de o antreprenoare este cel al relatiei posibil dificile cu angajatii. In Romania, gandirea este inca destul de traditionala in foarte multe situatii, asa ca se ajunge la paradoxul ca nu doar barbatii vor avea o problema sa fie condusi de o femeie, ci chiar si unele femei vor avea o problema cu aceasta situatie (si in plus, nici nu admit existenta acestei probleme, ceea ce face mult mai dificila rezolvarea ei). Evident, si antreprenorii barbati pot avea probleme similare de a coordona angajatii si de a le fi un lider incontestabil, mai ales la inceput de drum, atunci cand antreprenorul sau antreprenoarea inca nu au demonstrat ca pot avea succes in business, nu au aratat inca intreaga lor valoare.
Aici solutia ar fi ca antreprenoarea sa aleaga acei oameni care, pe langa faptul ca sunt potriviti cu job-ul, sunt potriviti si cu antreprenoarea (din punct de vedere al chimiei si al subordonarii/coordonarii). Nu va fi usor, este posibil sa fie necesa ca antreprenoarea sa lase unii oameni valorosi sa plece, deoarece nu se vor incadra in aceste cerinte, dar e mai important sa fie o echipa alcatuita din oamenii potriviti, decat din ‘cei mai buni’ dar cei mai nepotriviti.”
Viata personala vs. business
“Probabil ca o piedica tipica pentru o antreprenoare, atat la inceput de drum cat si mult mai tarziu pe acel drum, ar putea fi echilibrul intre viata personala sau de familie si prioritatile de business. In faza de start-up a unui business, o antreprenoare va trebui cu siguranta sa faca anumite sacrificii in ceea ce priveste viata personala si sa lase timp amplu (ca si disponibilitate psihica suficienta) pentru acest start-up de business. Nu exista aici o regula cu privire la abordarea acestei situatii de tip ‘work-life balance’, fiecare decide pentru sine insasi cum este mai bine de procedat. Insa oricare ar fi decizia sau proportia intre viata personala si cea de business, aceasta proportie trebuie cat mai bine explicata si, de ce nu, ‘vanduta’ celor din jur, mai ales celor apropiati (atat in business, cat si in familie). Astfel incat sa existe totusi premisele unei armonizari a celor doua obiective oarecum divergente (viata personala vs. business)”
Inteligenta emotionala vs. inteligenta rationala
“Si daca toate piedicile de mai sus au fost depasite, mai exista inca una importanta, in opinia mea: o antreprenoare utilizeaza mai mult inteligenta emotionala decat pe cea rationala (nu este cazul tuturor antreprenoarelor, insa probabil o majoritate a lor intra in aceasta categorie, spre deosebire de o majoritate a antreprenorilor barbati, care intra in cealalta categorie). Inteligenta emotionala este excelenta si poate ajuta la succes in viata (desi de cele mai multe ori nu la succes de business, ci la succes personal). Problema, mai ales la inceput de drum pentru un start-up, este ca partea rationala ar trebui indiscutabil sa fie prioritara in aceasta faza, in care 1+1 va fi intotdeauna egal cu 2.
Cum s-ar putea depasi un asemenea obstacol? Sunt mai multe trucuri la care o antreprenoare poate apela, dar cred ca cea mai buna varianta ar fi sa gaseasca un ‘adjunct’ (nu neaparat un partener cu actiuni in companie, dar macar un consultant sau un manager in care sa aiba incredere) care sa vina cu aceasta contrapondere de inteligenta rationala in structurarea si dezvoltarea primei faze de business.”