Marius Ghenea spune: "daca vorbim de primii pasi care ar trebui urmati dupa decizia de a deveni antreprenoare, cred ca acestia ar fi, indiferent de sexul persoanei care devine antreprenor, urmatorii (se presupune ca domeniul de activitate si strategia de afaceri au fost deja selectate inainte de aceasta decizie initiala)…":
Alegerea atenta a echipei de start
"Acest pas este, probabil, cel mai important pentru succesul antreprenoarei! In anumite situatii, ea porneste la drum cu niste parteneri/asociati, iar in aceasta situatie e foarte important sa existe o buna 'chimie' si comunicare cu ceilalti asociati (cea mai dificila situatie fiind cea in care sunt amestecate elemente emotionale, relatii sentimentale cu alti asociati, deoarece acestea pot deveni un obstacol serios in stabilirea unor relatii profesionale corecte, bazate pe merit). In alte situatii, antreprenoarea porneste singura (asociat unic), iar in acest caz, primii angajati sau colaboratori apropiati vor fi critici pentru succesul afacerii (acestia vor fi, de cele mai multe ori, mai mult decat angajati, vor avea un statut de cvasi-asociati, sau chiar ar putea primi mici pachete de actiuni pentru a fi mai bine motivati); si in aceasta situatie, chimia si comunicarea conteaza foarte mult."
Alegerea momentului cel mai potrivit pentru start-up-ul antreprenorial
"La acest pas, se fac frecvent greseli majore, cum ar fi sa incepi o afacere care vinde inghetata sau produse de plaja toamna, sau o afacere cu echipament de schi inceputa primavara! E important sa incepi la momentul potrivit, astfel incat daca afacerea prezinta o fluctuatie sezoniera majora, sa intri in plin in activitate la inceputul si nu la sfarsitul sezonului de vanzari. E la fel de important sa intri in piata la momentul potrivit ca si ciclu de dezvoltare al acelui segment de business: ca exemplu teoretic, acum ar fi cel mai nepotrivit moment de intrat intr-o afacere de intermediari imobiliare in SUA, din cauza colapsului pietei imobiliare sub-prime."
Asigurarea finantarii necesare pentru start-up
"E un pas foarte important, deoarece de cele mai multe ori, la inceputul afacerii, nu ai o idee foarte clara despre cati bani va 'inghiti' afacerea initial, inainte de a incepe sa genereze cash peste nivelul cheltuielilor (respectiv atingerea punctului de break-even operational). Evident, ideal ar fi sa ai privilegiul unui cont bancar cu disponibilitati foarte mari, astfel incat daca se demonstreaza ca necesitatile de cash initiale sunt de doua ori mai mari decat cele planificate, sa existe posibilitatea de finantare imediata din cont. In caz ca acest cont nu exista sau nu are disponibilitati prea mari, ar trebui gandite planuri de 'contingenta' cu privire la posibilitatile de a atrage sume suplimentare de bani din alte parti, inclusiv, dar nu limitat, la prieteni, rude sau prin amanetarea/ipotecarea unor bunuri. In general, pentru a fi 'on the safe side', dupa ce faci calculul necesarului initial de cash, inmulteste suma rezultata cu doi (la proiecte mici) sau macar cu 1.5 (la proiecte mai mari), si considera aceste sume 'inflatate' ca necesarul posibil de finantare, pentru a nu avea surprize."
Implicarea directa, personala si foarte serioasa in toate aspectele activitatii de start-up
"Se spune ca un business antreprenorial se formeaza si creste dupa 'chipul si infatisarea' antreprenorului (sau in acest caz, al antreprenoarei). Iata de ce, mai ales in faza de inceput, este absolut necesar sa te implici direct si serios in toate aspectele legate de demararea activitatii, pentru a putea ulterior sa ai un business corelat cu profilul tau, care va fi mai usor de controlat si de transformat intr-un succes personal. Sunt multi antreprenori care considera ca, daca au suficienti bani, e mai 'cool' sa angajeze interpusi care sa se ocupe de faza de start-up in locul lor. E o mare greseala, deoarece asemenea afaceri au sanse mult mai mici de reusita (lipseste motivarea antreprenoriala, si chiar daca interpusii isi vor face bine treaba, ei nu au acelasi 'drive' si nu pun acelasi suflet in business, deoarece succesul sau insuccesul nu va fi al lor)."
Crearea unui climat pozitiv de inceput al afacerii antreprenoriale
"Aici sunt mai multe ipostaze ale unui climat pozitiv, deoarece acesta ar trebui sa existe atat in firma aflata la start-up, cat si in relatia acesteia cu exteriorul. Iata de ce, ar trebui sa ai o relatie directa cu angajatii, sa ii motivezi, sa ii energizezi, sa le arati posibilitatile de crestere a companiei si de promovare pentru fiecare dintre angajati, sa nu pui accent pe aspectele negative (fara insa a le ascunde sau a minti in legatura cu ele). In plus, ar trebui sa stabilesti relatii foarte bune si evident pozitive cu toti tertii cu care relationezi si care ar putea avea o influenta puternica asupra afacerii (trebuie spre exemplu o relatie buna cu proprietarul spatiului inchiriat pentru birouri, productie sau vanzari, cu account-managerul de la banca, nu in ultimul rand cu furnizorii si clientii!)"
Acum, stiind aceste lucruri, nu-ti ramane decat sa tii cont de sfaturile lui Marius Ghenea, iar daca increderea in tine si ceea ce urmeaza sa faci nu-ti lipseste… atunci cu siguranta, succesul nu va intarzia sa apara!