Recesiune pe bune sau conspiratie?
Iata un gand care, trebuie sa recunoastem, ne-a dat tarcoale de multe ori. Daca a avut cu adevarat loc un al doilea mare crah financiar sau este vorba doar de un zvon alimentat de media pentru a facilita jocurile de culise ale pionilor cu adevarat importanti (corporatii, oameni de stat s.a.), nu avem (inca) de unde sa stim.
Camelia, arhitect, vede recesiunea ca pe un fenomen firesc, determinat de actiunile noastre, ale tuturor. "Nu cred ca este o conspiratie, trebuia sa se intample la un moment dat si cred ca este pana la urma in proces necesar pe plan global". Oare?
Catalina, consilier de nunti si detinator al unei companii de organizare de evenimente, crede ca e vorba mai degraba de o conspiratie menita sa regleze anumite conturi politice si economice. "Nu trebuie sa fii specialist in economie sau om politic ca sa iti dai seama ca nimic din ceea ce se intampla nu este intamplator si ca fiecare etapa a acestei crizei a fost planificata in cele mai mici detalii timp de ani de zile", este de parere ea. "Cu siguranta primele semne ale conspiratiei au aparut cu ani buni in urma, insa ele au trecut neobservate la acel moment, pentru ca acum, sa se acumuleze mult prea multe efecte negative ale unor escrocherii mai vechi ce incep sa se rasfranga asupra vietii a milioane de oameni. Un rol extrem de important il are si folosirea mass-mediei, ca mijloc de promovare si speculare a opiniei publice, presa si televiziunea devenind astfel instrumentul ideal de manipulare al maselor de oameni la nivel global".
Cristina, web-editor in cadrul unui trust de presa, ii da dreptate: "Eu cred ca in mod clar este vorba mai mult despre conspiratie sau mai bine zis despre specula. De ce? Pai prin cate crize economice a trecut omenirea si nu au fost atat de mediatizate? Multe companii gasesc in asta un prilej bun de a scapa de niste angajati care nu dau randament. Cred ca rolul cel mai mare de impunere a panicii generale pe care o observ peste tot in jurul meu a avut-o televizorul in primul rand, apoi presa scrisa".
Laura, consultant de relatii publice pluseaza, punand fenomenul crizei mai mult pe seama fricii decat a conspiratiei. "Ne confruntam mai degraba cu o autocenzura la consum decat cu o recesiune. Mai multa “las’ sa nu fim asa cheltuitori in perioada asta, ca nu se stie ce va urma”, decat lipsa efectiva de resurse", crede ea.
Cum s-a schimbat viata noastra in ultimele 6 luni
Conspirative sau nu, ultimele fluctuatii ale economiei mondiale nu au putut trece neobservate, fie ca a fost vorba de cresterea euro, de restructurarile care au avut loc in companii, de scaderea profitului acestora si, implicit, a salariilor angajatilor. Cat de rau o ducem? Moderat, judecand dupa ce ne-au impartasit fetele noastre in randurile de mai jos.
Catalina tine sa ne asigure ca financiar vorbind, viata ei din ultimele luni nu a suferit schimbari drastice, in ciuda faptului ca detine propria afacere. "Evident, ca orice roman cu credite bancare am de suferit din cauza cresterii cursului euro, insa nu consider ca ma aflu intr-un colaps financiar din care nu gasesc solutii sa ies. Afacerea cu 'family events' si 'corporate events' a trecut printr-o perioada mai dificila in aceasta iarna, cand bugetele pentru evenimente au fost redirectionate sau chiar taiate. Piata nuntilor incepe insa sa se revigoreze. Clar mirii sunt mai atenti cu bugetele lor de nunta, de aceea avem o cerere din ce in ce mai mare la pachetele de consultanta, pentru ca ei isi doresc sa invete cum sa economiseasca sau cum sa-si amortizeze anumite cheltuieli. Paradoxal sau nu, la aceasta data a anului 2009, avem un numar dublu de contracte comparativ cu aceeasi data a anului 2008. Motivul: cei mai multi dintre miri nu isi mai permit sa apeleze la o agentie de evenimente pentru a-si organiza evenimentul full, insa isi permit sa plateasca o suma modica de 100 euro pentru un consultant care ii va invata, indruma si ajuta sa faca alegerile potrivite nevoilor si dorintelor lor."
Laura recunoaste de asemenea ca inca nu este foarte afectata de criza. "Nu am luat masuri financiare speciale, nu am taiat din costuri / salarii / achizitii. Singurul fel in care simt criza este aceasta molima care m-a atins si pe mine de “poate ar trebui sa am mai multa grija”, spune ea.
Despre aceeasi neliniste cu privire la viitor vorbeste si Cristina: "salariul meu a ramas acelasi dar nu mai am nici siguranta pe care o aveam acum un an pe vremea asta, cand nimeni nu auzise de nici o criza. E ca un fel de joc de domino: angajatii nu mai au siguranta locului de munca, sunt mai stresati, primesc proiectele colegilor care au fost disponibilizati, intervine surmenajul, dau mai putin randament si uite asa se duc incet-incet lucrurile de rapa. Am constientizat cu adevarat ca este criza abia acum trei saptamani, cand colega din fata mea a fost data afara. Ma rog, mai elegant spus, postul ei a fost desfiintat ca urmare a restructurarilor".
Camelia recunoaste insa ca recesiunea a lasat-o fara job, dar ramane cu zambetul pe buze: "Am reusit sa gasesc altul mai bine platit, asadar, zic ca deocamdata lucrurile merg bine."
Micile placeri la care a trebuit sa renuntam
In urma cu cateva saptamani, cotidianele din Marea Britanie se intreceau in a schita un portret al vietii noastre sub efectul crizei financiare, alcatuind clasamente dupa clasamente ale obiceiurilor la care vrand-nevrand a trebuit sa renuntam in ultimele sase luni.
1. Nu mai suntem deschisi la experimente
Nu ne mai tenteaza sa incercam lotiunea X si rujul Y, pentru ca, financiar cel putin, nu prea ne mai permitem sa dam crezare efectelor miraculoase pe care le promit. Contrar asteptarilor, acum mai mult ca oricand ramanem fideli brandurilor si produselor dragi.
2. Reorientatea catre produsele "home-made"
Daca pana mai ieri, sintagma "home-made" era un touch personalizat optional, azi e pe cale sa devina un "must". De la mastile cosmetice pe care incepem sa ni le pregatim singure, in bucatarie, pana la produsele de curatat traditioanale, ca la buni acasa (otet de mere, bicarbonat etc). Partea buna e ca nu sunt doar ieftine, ci si eco-friendly!
3. Cantarim mai mult asa-zisele oferte speciale
Ofertele de tipul 2 la pret de 1 care ne intampina de pe rafturile supermarketurilor nu ne mai tenteaza asa cum o faceau alta data. Poate si fiindca banala listuta de cumparaturi are parte de un comeback pe cinste. Prin urmare, socotelile de acasa trebuie sa se potriveasca cu cele din targ.
4. (Re)invatam sa gatim cu pasiune
Pentru ca nu ne mai permitem sa mai mancam atat de des in oras, ne-am reorientat catre aragazul de acasa, dornici sa ne imbunatatim abilitatile culinare. Ca dovada, in Vestul Europei, tirajele cartilor de bucate a crescut simtitor. In acelasi timp, pachetelul de acasa castiga tot mai mult teren in defavoarea preparatelor fast-food si a celor din meniurile firmelor de catering. 57% dintre britanicii chestionati se mandresc ca reusesc sa economiseasca pana la 20 de lire saptamanal multumita lui.
5. Ne petrecem timpul liber (si) pe acasa
Filmele si floricelele de porumb servite acasa sunt din ce in ce mai gustate. Motiv pentru care televiziunea prin cablu a luat un super-avant. La fel si literatura optimista, fie ca e vorba despre fictiune sau carticele motivationale, de tipul self-help. Si asta nu e tot: englezii vorbesc deja despre vacanta la domiciliu, pentru care nu ai nevoie decat de cateva zile libere, buna dispozitie si, pentru a "mima" efectele produise de razele soarelui, cateva tuburi de autobronzant! Nu intamplator, majoritatea producatorilor de astfel de lotiuni au declarat o crestere a vanzarilor cu 20% fata de anul trecut.
Cum stau la acest capitol fetele nostre? Contrazic ele sondajele realizate de britanici? Oarecum!
"Nu am renuntat la nimic deocamdata, dar cine stie cum vor decurge lucrurile in continuare. In fiecare luna, fie ca e criza, fie ca nu, incerc sa cheltui mai putin si sa pun un ban deoparte – dar asta cred ca i se intampla oricarui om din patura de mijloc," se destainuie Cristina, careia ii da dreptate intr-o oarecare masura si Camelia, adaugand momentan pe lista sacrificiilor excursiile si plecarile in strainatate.
Altfel stau insa lucrurile in upper-management. Laura, de exemplu, sustine ca nu a renuntat la nimic: "am fost la ski asa cum obisnuiam sa merg, am vazut Asia pentru prima data in viata, si cu siguranta voi merge sa-i vad pe U2 in Barcelona. In concluzie, nu am placeri pe care sa mi le interzic din cauza crizei. Sunt insa atenta la risipa". Cam aceeasi perspectiva o are si Catalina, pentru care micile placeri coincid cu momentele petrecute in sanul familiei, fie ele mese in familie, vizite la prieteni, plimbari in parc, mersul la film, cuibaritul si lenevitul in bratele partenerului in fata televizorului sau cititul unei carti bune. "Chiar daca s-a micsorat numarul de plimbari cu prietenele la shopping, chiar daca acum sunt mai rare iesirile la restaurant sau excursiile la munte alaturi de prieteni, nu pot sa zic ca am facut sacrificii pe care le regret suspinand adanc. Din contra, am profitat de eliminarea acestor preocupari de «urban girl» si am devenit «a family woman» care a invatat sa profite din plin de timpul petrecut alaturi de sotul iei, de o cina in familie, sau de o vizita la parinti sau prieteni. Am inlocuit iesirile la restaurant cu cine romantice la domiciliu, shoppingul cu cititul, ba chiar am reusit sa imi gasesc timp «sa stau de vorba cu mine» si, de ce nu, sa ma relaxez mai mult".
"Pentru mine nu exista in acest moment o jumatate plina a paharului. Poate doar pentru marile companii: se va vedea clar ca cele mai bune si puternice vor ramane in picioare, pe cand cele slabe deja cred ca au falimentat sau oricum nici bine nu o duc. Se va face o stratificare mult mai clara zic eu", sustine cu vehementa Cristina.
"In cazul meu chiar nu a fost nevoie sa vina aceasta «recesiune» pentru a intelege exact ce trebuie sa fac cu banii castigati, fie ca este vorba de strategiile prin care sa cresc valoarea lor, fie de tehnici de a mentine volumul banilor facuti. De cand am afacerea proprie am invatat exact care sunt momentele cheie de care trebuie sa profit si cum sa evit anumite blocaje financiare", insista Catalina. "Daca ar fi insa sa apara un moment care m-ar pune in dificultate maxima, acea jumatata plina a paharului ar fi acela in care as epuiza toate posibilitatile reale de a-mi salva afacerea de la faliment si as fi nevoita sa declar afacerea inchisa. Sunt insa increzatoare in instinctul si inventivitatea mea, iar asta ma face sa ma straduiesc in fiecare zi sa gasesc strategia potrivita la momentul potrivit si sa nu elimin nicio sansa din cate mai exista pentru a duce la bun sfarsit drumul ales".
Tu cum supravietuiesti recesiunii? Impartaseste-ne strategiile tale, ajutandu-ne astfel sa conturam un portret cat mai fidel al lifestyle-ului pe vreme de criza!