„Regia nu este o meserie uşoară: trebuie să fii îndrăgostit de actriţe, să faci pe tăticul cu actorii, să râzi cu ei... Şi să ştii să faci un pic de cinema în acelaşi timp”, glumea el în noiembrie 2020. Bertrand Blier a murit marţi, „liniştit acasă, la Paris, înconjurat de soţia şi copiii săi”, a declarat pentru AFP fiul său, Léonard Blier.
Unul dintre ultimii giganţi ai cinematografiei franceze a dispărut. Şi-a inventat propriul univers cinematografic, a scris şi a regizat filme de neuitat pentru mai multe generaţii şi a condus cei mai mari actori. Cititor avid, a fost şi un meloman înfocat, un fan al jazzului şi al muzicii clasice.
În tradiţia cinematografiei franceze cu dialoguri de neuitat, Bertrand Blier a preluat moştenirea lăsată de tatăl său, Bernard Blier. Cineastul a crescut pe platourile de filmare. Avea doar 20 de ani când a devenit asistentul lui John Berry la filmul „Mambo”. Alături de mari regizori, precum Georges Lautner, Delannoy şi Christian-Jaque, şi-a învăţat treptat meseria.
Bertrand Blier se diferenţiază repede de restul profesioniştilor. Cinic, nonconformist şi provocator, el visa la un stil care să îi fie propriu. A reuşit cu capodopere precum „Préparez vos mouchoirs”, „Tenue de soirée” şi „Trop belle pour toi”. În majoritatea filmelor sale, bărbaţii sunt victimele unor femei manipulatoare.
În paralel cu filmele sale, Bertrand Blier a încercat să scrie cărţi (cea mai cunoscută, „Les Valseuses”, va deveni un film memorabil) şi piese de teatru.
În 1974, Bertrand Blier a regizat „Les Valseuses”, o derivă provocatoare care a fost interzisă minorilor şi care i-a făcut celebri pe regizor şi pe trei actori, Patrick Dewaere, Gérard Depardieu şi Miou-Miou. Doi tineri huligani, Jean-Claude (Gérard Depardieu) şi Pierrot (Patrick Dewaere), traversează Franţa provincială. Pe jos, cu bicicleta, pe motocicletă, făcând autostopul sau cu maşina, în special într-un DS 21 verde decolorat „împrumutat” pentru a merge să vadă marea. Povestea celor doi „băieţi cu foc în picioare, care nu pot sta locului”, potrivit regizorului, începe într-o comună din Valence.
Neavând nimic de făcut, Jean-Claude şi Pierrot terorizează localnicii înainte de a traversa drumurile Franţei, în funcţie de impulsurile şi stările lor de spirit. Incorect din punct de vedere politic, „reacţie la cinematografia burgheză”, Bertrand Blier îşi propune să „amuze” şi să „şocheze”. El le-a oferit lui Gérard Depardieu şi Patrick Dewaere roluri pe măsură în această „versiune franceză a Portocalei Mecanice” bazată pe romanul său sumbru, „Les Valseuses” (Éditions Robert Laffont, 1972). Astăzi, opera lui Blier este criticată pentru misoginismul său şi pentru modul în care prezintă dominaţia masculină.
Datorită filmului său „Préparez vos mouchoirs”, Bertrand Blier a fost unul dintre puţinii francezi care au câştigat un Oscar, pentru Cel mai bun film străin, în 1979. Cel de-al unsprezecelea lungmetraj al său, „Trop belle pour toi”, în care joacă trio-ul Depardieu-Bouquet-Balasko, obţine cinci premii César: Cel mai bun film, Cel mai bun scenariu, Cel mai bun regizor, Cea mai bună actriţă (Carole Bouquet) şi Cel mai bun montaj, precum şi Marele Premiu al Juriului la Cannes.
Anii 1990 şi 2000 au fost mai puţin prosperi, cu excepţia filmului „Le Bruit des glaçons”, în care un scriitor alcoolic (Jean Dujardin) „dialoghează” cu boala sa, care ia forma unui bărbat, interpretat de Albert Dupontel.