Cumparaturi mai rare si mai strict planificate
Se pare ca romanii nu cheltuie neaparat mai putin comparativ cu 2008, dar se duc mai rar la cumparaturi, preferand sa mearga o singura data la cumparaturi pentru a lua tot ceea ce au nevoie.
Foarte putini spun ca merg la shopping pentru a tine pasul cu moda sau pentru a se rasfata apeland la produse speciale.
Calitatea si prospetimea produselor- criteriile dupa care romanii fac cumparaturi!
Cumparatorilor din mediul urban le place ca personalul din magazin sa le dea atentie si sa incerce sa ii serveasca cat mai bine.
In alegerea unui magazin criteriul cel mai important este calitatea si prospetimea produselor. Alte criterii care ii intereseaza sunt: curatenia din magazin si din imprejurimi, afisarea vizibila si corecta a preturilor sau raportul bun calitate - pret. Printre lucrurile care conteaza cel mai putin in alegerea magazinului preferat se numara existenta serviciilor aditionale (loc de joaca pentru copii, impachetare, pungi gratuite).
46% dintre romani isi fac cumparaturile de la hipermaeket!
Hipermarketul a continuat sa fie principalul tip de magazin in care romanii din mediul urban si-au facut cumparaturile anul trecut, insa fata de 2008 au castigat teren si magazinele de tip discount. Tootdata, ponderea supermarketurilor ca magazine principale a scazut in timp ce magazinele traditionale au ramas la nivelul din 2008.
- 46% dintre romani isi fac cumparaturile de la hipermaeket;
- daca in 2008, 17% din respondenti aveau ca magazin principal un discounter, numarul lor a crescut la 22% in 2009
- ponderea supermarketurilor ca magazine principale a scazut de la 18% la 12%;
- magazinele traditionale au ramas la acelasi nivel cu anul precedent, cu aproximativ 17% din mentiunilor celor chestionati.
Jumatate dintre orasenii apeleaza la marci private
In ultimul an, marcile private au fost un subiect prezent mai mult in atentia producatorilor si retailerilor. Daca privim din perspectiva consumatorilor, in 2009 peste jumatate dintre locuitorii din mediul urban au cumparat produse apartinand marcilor private, categoriile preferate fiind dulciurile si mezelurile.
Dintre acestia insa, doar 12% le achizitioneaza regulat. Exista, pe de alta parte, un procent semnificativ dintre romani (in jur de 30%) care declara ca nu au auzit de acest tip de marci.
Respondentii percep in general diferenta de pret a marcilor private, dar cei mai multi nu considera ca acestea au o calitate scazuta care i-ar putea impiedica sa le cumpere.
Datele pentru Romania au fost culese in noiembrie 2009, folosind metodologia CATI (Computer Assisted Telephone Interview). S-a utilizat un esantion de 800 de respondenti, reprezentativ pentru populatia de peste 15 ani din mediul urban care se ocupa de achizitionarea produselor alimentare si nealimentare de uz curent din gospodarie.