Adrian Negrescu, editor pe domeniul Companii la Daily Business, ne spune care ar trebui sa fie atitudinea unui patron care are, de exemplu, o mica fabrica de confectii – cazul prietenilor mei - in aceasta perioada: "Acel patron ar trebui, in primul rand, sa isi faca un bilant serios al afacerii, de la furnizori, la clienti, de la surse de finantare la incasari. Criza financiara afecteaza deja Romania si se manifesta in principal printr-o criza de lichiditate. Asta inseamna ca platile se fac mai greu, finantarea bancara a devenit mai scumpa si mai dificil de obtinut, iar cum fara bani, falimentul sta la usa, cel mai bine ar trebui sa se uite in balanta financiara. In vremuri de criza, este fundamental sa iti asiguri un capital de lucru substantial, care sa iti permita sa rezisti cat mai mult timp in conditiile in care partenerii tai au dificultati. Criza economica inseamna, pe de alta parte, o reducere a cererii, iar asta inseamna ca trebuie sa iti regandesti productia, sa o adaptezi la noile realitati din piata."
Prietenii mei, patronii micutei fabrici de confectii, cei care nu au mai mult de 40 de angajati permanenti, vor trebui sa isi analizeze cu mare atentie comenzile si contractele si vor trebui sa vina cu o noua strategie: sa vada care din produsele pe care ei le confectionau are cerere mai mare, in conditiile lipsei de lichiditati si a scaderii puterii de cumparare.
"Valoarea unei companii este data de activele sale, de rezultatele sale financiare. Exista foarte multe exemple de companii care functioneaza intr-un apartament, dar care fac afaceri de miliarde. De ce? Pentru ca fac un produs sau ofera un serviciu cerut de piata, ce se vinde bine. In cazul Petrom sau BRD, atunci cand vorbim de scaderea valorii acestora la jumatate, ne referim la capitalizarea bursiera, adica la valoarea actiunilor lor. Dupa cum spuneam, intr-o economie de piata, activitatile sunt corelate. Daca, de pilda, Petrom, care este cea mai mare companie romaneasca, are probleme, isi va reduce costurile pentru a reveni pe profit, fapt ce va afecta furnizorii, care la randul lor au alti furnizori care fac alte afaceri si astfel, pe lantul economic, impactul se va resimti in toata economia. In contextul crizei economice, intr-un fel sau altul, orice business este afectat, fie ca vorbim de accesul la finantare, la vanzari sau la costurile de productie", ne spune Negrescu.
Cum e afectata o afacere mica, nelistata la bursa, de caderile repetate ale bursei?
Sa luam exemplul BRD, ne spune editorul Daily Business.ro, a doua mare banca romaneasca, listata la Bursa de Valori Bucuresti. Capitalizarea bancii a scazut, din noiembrie anul trecut si pana in prezent, de aproape trei ori. Asta inseamna ca actiunile bancii se vand acum la 7,1 lei fata de 26 de lei cat valorau in noiembrie anul trecut. Devalorizarea actiunilor a venit pe fondul crizei financiare mondiale. Investitorii nu s-au mai aratat interesate de ele, percepandu-le ca fiind riscante, desi rezultatele bancii sunt foarte bune. BRD este o banca profitabila. Perceptia investitorilor, temerile lor, devin, in astfel de perioade de criza, mult mai importante decat asa-numitele "date fundamentale", precum cifra de afaceri si profitul. Aceasta neincredere se transmite in mediul economic, iar clientii se gandesc de doua ori inainte de a face afaceri cu banca. "Daca da faliment? Daca ce se intampla cu actiunile lor arata ca au probleme?" Pe lantul economic, o astfel de firma listata la bursa, nu este cazul BRD, ajunge sa faca afaceri din ce in ce mai greu, pe fondul neincrederii partenerilor de afaceri. Aici intervine si legatura cu afacerea mica. Orice afacere are nevoie de clienti si furnizori si de finantare. Daca banca da mai putini bani si cu o dobanda mai mare, toti sunt afectati, inclusiv afacerea mica de care vorbim. Si asta pentru ca exemplul BRD poate fi multiplicat la nivelul intregii economii.
Principala prioritate a micului intreprinzator: incasarea facturilor
Ce poate face proprietarul unei firme mici? Adrian Negrescu: "In primul rand sa se uite in conturile firmei si sa se asigure ca isi va incasa la timp facturile. Apoi, sa se uite in piata si sa isi coreleze productia, serviciile, cu noile realitati din piata. Nu poti sa produci pantofi de lux, de pilda, daca lumea nu mai cumpara asa ceva, pentru ca un mai are asa multi bani ca inainte. Astfel devine extrem de important, daca nu decisiv, sa iti adaptezi planul de afaceri la noile realitati. Asta inseamna o reducere a costurilor, cheltuieli mai putine. Important este, pe de alta parte, sa incerci sa produci si sa vinzi eficient. Decat sa produci mult, fara a avea garantia ca iti vei recupera banii, mai bine produci putin, dar cu riscuri mai mici."
Nu renunta la oamenii tai
Pentru a produce profit trebuie sa "tai unele lucruri de pe lista". Asta poate insemna orice, de la a reduce strategiile de marketing la a reduce costurile de productie. Adrian Negrescu ne spune: " Multi specialisti spun ca oamenii reprezinta cel mai important capital al unei companii. Cu cat afacerea ta are nevoie mai multa de salariati specializati, cu atat e mai bine sa incerci sa ii pastrezi in firma. Mai cu seama ca criza de personal in Romania este foarte mare. Asa ca, este cel mai bine, in primul rand, sa iti eficientizezi costurile de productie, cheltuielile. Apoi, daca e nevoie sa renunti la oameni, trimite-i in concediu, redu programul de lucru, incearca sa ii reprofilezi in asa fel incat sa nu ii pierzi. Vei regreta cu siguranta mai tarziu plecarea unui om bun, mai cu seama ca ai investit in specializarea lui."
Regandeste-ti strategia
Cum ar trebui regandita strategia pentru ca o companie sa nu regreseze si sa reuseasca sa creasca, chiar in perioada crizei financiare?
Un plan de afaceri adaptat crizei este fundamental. Revenind la exemplul cu firma de pantofi de lux, trebuie sa te gandesti, in primul rand, unde iti vei mai putea vinde produsele si cat te va costa sa faci asta pentru ca, in vremuri de criza, multi dintre furnizorii tai vor incerca sa isi acopere pierderile in preturile la care iti vand materialele. Trebuie sa iei in calcul si pretul produselor tale, in conditiile in care cererea este in scadere, iar consumatorii au tendinta, in astfel de perioade, sa cheltuiasca mai putin, sa aleaga produse mai ieftine. Ca investitor, trebuie sa fii foarte atent la balanta financiara, pentru ca te poti trezi cu facturi neincasate, cu credite mai mari, cu cheltuieli suplimentare. In concluzie, e nevoie sa iti eficientizezi activitatea la maxim.