Orice tranzitie, fie ca este vorba despre o avansare, o disponibilizare sau pur si simplu o schimbare in ceea ce priveste conducerea companiei, necesita capacitatea de a te adapta in timp util, iar acest timp este limitat, spun specialistii, la 90 de zile.
Michael D. Watkins, autor al cartii “The First 90 Days: Proven Strategies for Getting Up to Speed Faster and Smarter”, sustine ca indiferent de tranzitia careia trebuie sa ii faci fata, primele 3 luni sunt esential nu numai pentru succesul pe termen scurt, la actualul loc de munca, ci si pentru evolutia generala a carierei tale.
6 replici care iti scot din sarite colegii - Evita-le!
Din fericire, nu este atat de greu pe cat ar parea, daca stii sa faci o buna impresie. Iata ce ponturi ofera specialistul in materie de leadership:
Colegii si seful isi formeaza o opinie in baza unor informatii limitate despre tine, iar opinia are tendinta de a persista, in ciuda eforturilor tale de a dovedi contrariul.
De ce fix 90 de zile? “Pentru ca este un trimestru, perioada recunoscuta in lumea afacerilor. Companiile urmaresc evolutia in baza progresului facut intr-un trimestru si asa ar trebui sa faci si tu.”
Cum sa faci o impresie buna din prima? Majoritatea oamenilor se concentreaza prea mult asupra abilitatilor tehnice si mai putin asupra politicii companiei. Intereseaza-te pe cine e musai sa cunosti in cadrul companiei si apoi invita persoanele respective la o cafea sau la o tigara si trage-le de limba. Nu te concentra doar “pe verticala”, abordand doar manageri, ci lucreaza si “pe orizontala”, dand nastere unor aliante timpurii in echipa. Vrei sa ai sprijin la toate nivelurile.
Atentie la cercurile vicioase! Daca zarurile sunt aruncate intr-o directie sau alta, iti va fi greu sa schimbi lentilele prin care esti privita! Daca intarzii inca din primele saptamani, vei fi intotdeauna privita drept lenesa si iresponsabila. Daca iei decizii pripite si compania pierde bani in urma acestora, modul tau de gandire va fi pus la indoiala cand va veni vorba de decizii viitoare.
Cum inveti fara sa dai cu bata in balta? Perioada de tranzitie este dificila, insa fa-ti timp pentru a observa cultura organizationala si incearca sa te adaptezi. Asculta intotdeauna inainte de a vorbi. Nu incerca sa te evidentiezi cu orice pret, pentru ca risti sa vorbesti fara sa stii de fapt despre ce este vorba.
Nu vorbi despre fostul loc de munca. Nu intereseaza pe nimeni ce s-a intamplat acolo si cat de extraordinara ai fost tu, cu atat mai putin daca este vorba despre competitie!
Tine-te de cuvant! Daca promiti ceva, du la bun sfarsit, pentru ca asa castigi increderea colegilor.
Cauta un mentor. Daca exista cineva in companie care a ocupat acel post, cere ajutorul si ofera ajutor in schimb. Abordeaza intotdeauna relatiile de la locul de munca astfel incat sa fie un schimb avantajos de ambele parti.
Incearca sa devii ambidextra. O greseala comuna in primele luni la noul loc de munmca este aceea de a te concentra pe ceea ce ai mai bun de oferit, ascunzandu-ti defectele. Daca exista domenii unde experienta ta scartaie, asuma-ti minusurile si incearca sa te fortezi sa prioritizezi in functie de importanta si nu in functie de preferinte. De exemplu, daca tie iti place sa faci prezentari, dar stai prost la organizarea informariei, incearca sa o lasi mai moale cu prezentarile, la care oricum te pricepi, si sa te concentrezi asupra lacunelor la capitolul organizare.
Simti ca esti supravegheata mult prea atent, desi te descurci de minune? E important cum pui problema. Spune-ti parerea, ofera o alternativa, spre exemplu, un raport saptamanal, dar lasa decizia la latitudinea sefului, respectandu-i autoritatea.
Citeste si:
Capcanele functiilor inalte: 9 pacate capitale pe care sa le eviti
Arta persuasiunii in cariera - 9 secrete pentru a avea intotdeauna dreptate