Semne precoce ale autismului:
Comunicare
- Copiii prezinta vorbire redusa si limbaj sarac. Exista copii care dezvolta o forma adecvata de limbaj pana in jurul varstei de doi ani, apoi dezvoltarea limbajului se opreste brusc.
- Nu pun intrebari adultilor despre ce se petrece in jurul lor.
- Evita contactul vizual.
- Daca doresc ceva, prefera sa ia adultul de mana si sa-l directioneze catre locul respectiv decat sa ceara explicit.
- Par a nu intelege explicatiile adultilor in legatura cu anumite situatii.
- Daca dezvolta o forma de limbaj acesta pare mai degraba repetitiv decat in continua dezvoltare.
Dezvoltare sociala:
- Copilul nu raspunde cand este strigat pe nume.
- Nu pare sa ii faca placere sau chiar pare deranjat de imbratisati, atingeri.
- Intr-un grup de copii prefera sa se joace singur, nu ii face placere sau este indiferent la prezenta copiilor.
- Esecul in dezvoltarea unor relatii caracteristice nivelului de dezvoltare.
- Lipsa reciprocitatii sociale sau emotionale
- Se comprta ca si cum nu ar fi constienti de venirea si de plecarea persoanelor din jur, chiar si parinti.
- Par inaccesibili, ca si cum s-ar afla intr-o lume a lor.
Comportament:
- Copiii cu autism sunt adesea descrisi de parintii lor ca practicand activitati stranii si repetitive (asa cum este spre exemplu asezarea jucariilor in siruri interminabile pe covor)
- Practica activitati motrice ciudate (se leagana repetitiv)
- Sunt interesati excesiv de proprietatile senzoriale ale obiectelor (miros obiecte sau parti ale obiectelor)
- Absenta jocului simbolic (nu se joaca cu jucarii sau obiecte, jocuri care presupun interactiune si nu le atribuie jucariilor identitati)
- Pot fi excesiv de sensibili la lumina, sunete sau atingere (isi pun mainile la urechi cand aud sunete chiar daca acestea nu au o intensitate neobisnuita).
Ce se poate face?
Este foarte important sa stim ca atunci cand avem semne de intrebare in legatura cu dezvoltarea copilului nostru ne putem adresa unui psiholog care, dupa semnele aspecifice si dupa o evaluare psihologica amanuntita, ne poate spune daca copilul intra in aria de suspiciune a unei dezvoltari pervazive de dezvoltare. S-au facut mari progrese si in Romania in ceea ce priveste recuperarea cognitiva si sociala a copiilor cu autism. Chiar daca diagnosticul medical se pune in jurul varstei de trei ani exista psihologi si psihopedagogi care lucreaza cu acesti copii incepand de la varsta de doi ani iar progresele facute sunt remarcabile.