Stilul sexy in lumea afacerilor
Pentru a analiza senzualitatea din punct de vedere vestimentar am discutat cu designerul Cristina Nichita.
Cum aflam care e limita "sexy" in tinuta noastra?
Pentru a va oferi raspunsul la aceasta intrebare, trebuie sa ne gandim mai intai la diferentele dintre sexy si provocatoare. Poti fi sexy fara a fi vulgara, o tinuta care te pune in valoare fara a te dezgoli, care lasa sa se intrevada o anumita parte a corpului (nu toate odata). Sexy inseamna un mister elaborat, atitudine mai presus de haine.
Cum putem sa nu atingem aceasta limita?
Sa nu facem abuz de haine mulate si transparente. Decolteul sa nu fie prea adanc, fusta sa nu fie prea scurta…Sunt chestiuni de bun-simt, pe care orice persoana ar trebui sa le perceapa si sa le insuseasca.
Tinuta business in sensul pur nu admite: combinatii extravagante de culori; prezenta jeans-ilor si tricoturilor sport; bluze decoltate excesiv; fuste mai scurte de o palma deasupra genuchiului; pantalonii foarte mulati; imprimeuri grafice mari; bijuterii opulente sau in numar excesiv.
Care sunt culorile sexy?
Avand in vedere simplitatea si rigurozitatea care definesc o tinuta business, orice pata de culoare bine gestionata e "sexy". In general, culorile tari, adoptate insa cu o oarecare rezerva, sunt "sexy". Rosul, prin definitie, este o culoare pasionala si provocatoare, deci ar fi prima alegere pentru a da o nota "sexy" tinutei business. Mai putem adauga rozul pal si albul prezent intr-un costum business. Este foarte feminin si rafinat.
Ce accesorii spun "senzualitate"?
Stim cu totii faptul ca o poseta mai sic, o pereche de pantofi stilati pun in valoare chiar si cea mai clasica tinuta. In afara acestora, bijuteriile si toate acessoriile din paleta acestora adauga un plus de distinctie tinutei, daca sunt folosite cu limita. Desigur, cele din metale pretioase sunt cele mai recomandate, dar nici bijuteriile tip fantezie nu sunt interzise. Sa nu uitam de esarfe, niste elemente atat de versatile, incat pot transforma complet o tinuta. Si, conform ultimelor trenduri, ar trebui sa mai amintim si de curele, extrem de exploatate in ultimele sezoane. Pentru stilul business recomandam curelele inguste si lacuite, in culori contrastante cu tinuta adoptata. O curea poate da o nota sic unei camasi purtate cu un pantalon clasic negru, poate fi accesorizata unei rochii tip sarafan sau poate fi folosita peste taior, pentru a marca talia.
Daca de cele mai multe ori codul business iti impune sa porti costum negru, poti fi sexy accesorizandu-l cu pantafi lacuiti cu toc stiletto sau o poseta plic, in culori tari, o bijuterie discreta, dar tot colorata, etc. Nimic ostentativ, nimic in exces. Orice accesoriu trebuie sa vorbeasca de la sine si poate constitui pata de culoare a fiecarei tinute business, mai putin permisiva.
Incaltamintea are un cuvant de spus?
Incaltamintea pentru birou trebuie sa fie in primul rand comoda. Nu ne postam pe tocuri de 10 cm daca trebuie sa umblam toata ziua! Mediul de afaceri este unul alert, dar asta nu inseamna, pe de alta parte, ca nu putem fi in tendinte. Pantoful din lac, cu toc sau nu, este foarte feminin.
Business intre "no style" si excentric
Facem diferenta prin stilul nostru personal. O tinuta business poate fi complet personalizata prin niste accesorii sic. Intre "no style at all" si "excentric", paleta este foarte larga. Putem proceda astfel: adoptam o tinuta business "curata" si "cuminte", in culori inchise, alegem apoi un pantof si o poseta adecvate, iar restul este o "joaca". Adaugam, stilizam, ne improspatam. Trebuie sa ne bucuram de un simt estetic bine dezvoltat, sa facem alegeri inspirate, sa nu ne ferim sa adoptam culoarea, sa ne educam in ideea formarii unui stil personalizat. Cuvinte de ordine: bun-gust si eleganta.
Sfat general: consultati tendintele de la un sezon la altul, dar adoptati-le in mod inteligent. Personalitatea noastra trebuie sa primeze in orice situatie, iar codul business feminin a devenit mai permisiv. Limitele ni le stabilim singure, in functie de politica firmei unde activam, de natura profesiei etc. Dar oare senzualitate interpretata prin atitudine si vestimentatie este o arma a femeii in afaceri? Cat o ajuta in cariera sa si ce se ascunde defapt in spatele acestui "apel"?
Pentru aceste intrebari am gasit raspunsul la Ioana Moholea, project manager la Perspective Group (HR Consulting & Recruitment).
"La interviul pentru un post de Personal Assistant in cadrul unei companii-client importante, una dintre candidate s-a prezentat la sediul firmei noastre de recrutare imbracata decent. Fiind o persoana comunicativa, organizata si avand experienta in domeniul respectiv, a fost recomandata mai departe si inclusa in lista scurta. La cel de-al doilea interviu cu cel care urma sa ii fie manager, tinuta sa a inclus insa o fusta foarte scurta, decolteu si sandale rosii cu toc inalt. Desi a incercat sa mizeze pe farmecul sau feminin, inadecvarea tinutei sale la contextul si scopul intalnirii a dus la excluderea ei din etapa urmatoare a selectiei."
O femeie indeplineste roluri sociale diferite: sotie, fiica, mama, angajat, manager, s.a. Si poate mai mult decat ar face-o un barbat, se adapteaza la aceste roluri "din cap pana-n picioare". Prin urmare, inclusiv tinuta difera - sau cel putin ar trebui sa difere: nu te joci cu copilul prin parc in sacou, nu seduci cu sortul de bucatarie peste hainele de casa si nu mergi la intalniri oficiale cu partenerii de business in rochii decoltate sau top cu mijlocul descoperit!
Pentru ca rezultatul actiunilor sa fie cel dorit, mesajele transmise ar trebui sa fie si ele convergente cu obiectivul. Fiecare tinuta poarta si emite un astfel de mesaj, care poate crea confuzii sau poate scadea din efectul final daca el nu este in acord cu situatia.
Senzualitatea in cariera
Motivatia care sta in spatele mesajului de senzualitate al unei femei poate sa difere. La fel si gradul de constientizare a acestui mesaj.
Unele femei aleg sa poarte o tinuta senzuala pentru ca vor clar sa influenteze intr-un anumit fel rezultatul unei intalniri. Sa ne imaginam ca in acest caz femeia cunoaste stilul de a decide al unui partener de afaceri care ii apreciaza capacitatea ei profesionala, asociind-o cu puterea ei de seductie. Scopul urmarit (incheierea unei afaceri) poate fi atins din puctul ei de vedere, prin folosirea unei aparitii senzuale.
Legat sau nu de acest context, poate fi vorba si de un mecanism de compensare atunci cand persoana in cauza nu are incredere ca poate convinge prin atuurile sale strict profesionale.
Exista si situatii in care o femeie nu cunoaste codul unei tinute business. Iar daca in experienta sa de viata a fost apreciata (in diferite alte contexte) pentru aparitia senzuala, este posibil sa caute sa obtina acelasi sentiment de apreciere in alt context, prin aceleasi mijloace.
Intr-o lume a barbatilor, femeile au nevoie de senzualitate?
Exista situatii in care femeile simt nevoia sau receptioneaza un mesaj care le "cere" sa fie senzuale pentru ca s-a creat ipoteza ca in general in afaceri predomina barbatii. In afara acestor situatii, daca persoana respectiva isi adapteaza mai putin stilul la mediile, rolurile si situatiile diferite cu care se confrunta, ea poate avea permanent o tinuta care sa inspire senzualitatea, chiar si cand in jurul sau exista preponderent mai multe femei. Acest lucru poate fi dictat de un sentiment de competitivitate sau poate aparea din pura obisnuinta (atunci cand femeia respectiva se defineste ca prersoana prin aceasta trasatura sau caracteristica de senzualitate).
Ce naste senzualitatea?
Se prea poate ca femeia respectiva sa aiba atuuri in sfera profesionala care sa ajunga sa fie umbrite de senzualitate - sa nu poata distinge la un moment dat daca aprecierea vine din cauza ideilor stralucite, a efortului depus sau din contra: este apreciata sau respinsa pentru ca este (sau nu mai este) atat de senzuala.
In plus, cand descopera ca poate obtine un rezultat profesional exclusiv prin felul in care arata, femeia respectiva poate incepe sa se concentreze in continuare mai mult pe cat de senzuala sa ii fie aparitia si mai putin pe imbunatatirea abilitatilor si cunostintelor strict profesionale. Dezvoltarea sa profesionala stagneaza sau inregistreaza chiar regresii.
Este defapt senzualitatea o arma buna a femeilor?
Ideea de senzualitate poate transmite intr-adevar incredere in sine. Anumite accesorii mai putin vizibile in imbracamintea unei femei ii pot aduce acest efect subtil fara sa genereze mesaje gresite catre ceilalti. Chiar daca poate fi mult mai usor obtinut un lucru prin afisarea senzualitatii, o femeie este mai mult decat o promisiune sau o invitatie directa la placerile trupesti. Insa succesul obtinut prin alte metode decat aceasta este o recompensa care cantareste mult mai greu. O femeie are de partea sa multe alte atuuri pe care le poate pune in valoare cu succes pentru a ajunge la un rezultat: puterea de convingere, diplomatia, intuitia, rabdarea, etc.
Iar daca ne gandim la ce apreciaza un barbat la o femeie, majoritatea cu siguranta valorizeaza cu adevarat o senzualitate dezvaluita selectiv si intr-un context diferit de cel al afacerilor. In locul ei, la birou este mai apreciat rafinamentul, eleganta, bunul simt.
Tinuta poate fi sobra sau personalizata, dar pastrand in acelasi timp linia business. La fel cum nici barbatii in mediul business nu isi etaleaza rezultatul eforturilor de la sala de fitness si nici nu se incaiera in lupte corp-la-corp pentru a-si dovedi superioritatea, nici femeile nu ar trebui sa apeleze la senzualitatea lor in acest context.
Cum putem sa "combatem" acest tip de comportament?
Prin comunicarea directa si indirecta a valorilor organizatiei respective, prin trasarea limitelor clare inclusiv in ceea ce priveste tinuta la locul de munca si prin feedback personalizat (incurajarea rezultatelor obtinute intr-o alta maniera si atentionarea/ penalizarea comportamentelor inadecvate) poate fi descurajata manifestarea exagerata a senzualitatii la locul de munca.Senzualitatea, un "invelis" pentru un deficit personal?
Pentru a analiza femeia care indreapta arma senzualitatii in momentul in care simte ca e singura metoda prin care poate obtine anumite beneficii, avem nevoie sa aflam ce se intampla psihologic in mintea ei. Psihoterapeutul Claudiu Ganciu, de la CPAP, ne da raspunsul.
Ca este arma, invelis sau deficit tot una este. Faptul de a avea nevoie de o arma sau de un invelis exprima nu atat o deficienta, cat o privare de ceva. Poate sa fie ceva din toate acestea - modalitati de manifestare a propriei incapacitati de exprimare. Dar si absenta senzualitatii marcheaza la fel de bine si privarea de ceva.
Exista o senzualitate inerenta in relatiile dintre sexe, atunci cand vorbim despre sexualitate, despre atractie sexuala, despre modul in care se simte o persoana. Cand apare un semn de intrebare? Cand lucrurile sunt exagerate in plus (o senzualitate in situatii care nu exprima asa ceva - un mod accentuat senzual de a se imbraca de exemplu) sau in minus (absenta senzualitatii in relatiile cu partenerul de exemplu). Senzualitatea poate sa exprime o durere. Absenta senzualitatii poate la fel de bine sa exprime o alta durere - poate cea de a fi femeie de exemplu.
Divort intre senzualitate si business?
Relatia dintre senzualitate si business este si un mit. In orice relatie dintre doua persoane exista si o doza de sexualitate, uneori mai accentuata, alteori diminuata. Sexualitatea este prezenta in general, in toate relatiile interpersonale.
Pentru a te imbraca senzual sunt necesare cateva conditii:
- sa simti ca senzualitatea te caracterizeaza si ca este un element al tau. Daca simti ca poti sa iti pui in valoare senzualitatea si te simti bine cu ea atunci este o varianta de lucru.
- sa fie adecvata si pentru celalalt - sa accepte ca si varianta aceasta modalitate de manifestare.
Daca aceste doua conditii sunt indeplinite simultan atunci devine o varianta buna. Daca una din ele lipseste este riscant.
Sunt sexy dar care sunt repercusiunile comportamentului meu?
Este femeia interesata de senzualitate? Sunt sexy dar care sunt repercusiunile comportamentului meu? Acestea sunt intrebari la care fiecare raspunde pentru sine. In fapt, senzual pare sa se refere la modul in care o femeie are un efect de incitare, excitare, atragere a atentiei asupra altor persoane. Variabila importanta este ce reprezinta senzualitatea pentru femeia respectiva. Daca ea reprezinta un mod de atragere a atentiei, de punere in evidenta este una. Consecintele sunt generate de ceea ce presupune senzualitatea pentru respectiva persoana. Daca este o nevoie, atunci aceasta nevoie este importanta. In esenta vorbim despre seductie si sexualitate.
Cred ca este important pentru o femeie sa isi decodifice propria senzualitate: daca este o consecinta a feminitatii si a acceptarii propriei feminitati sau are si alte functii care stau la baza unei nevoi de senzualitate in locul a altceva (singurate, teama de imbatranire, etc.).
Priveste-ma si semneaza
Femeile nu apeleaza la senzualitate pentru ca incearca sa "urce" pe o scara creata de barbat, afacerile sunt un domeniu "fara sex". Daca presupunem ca afacerile sunt un domeniu masculin, atunci ar insemna ca femeia intra intr-o lume masculina si se comporta masculin.
Avem in fata un mit. Mitul acesta este intretinut foarte mult de filme, de intreaga imaginatie a oamenilor. In filme toti oamenii de afaceri indiferent de sex, varsta arata bine. In realitate lucrurile sunt diferite. Oamenii de afaceri sunt oameni ca toti ceilalti care traiesc din asta. Mitul femeii de afaceri care este seducatoare este o forma de expresie a unei noi mitologii care preia elemente vechi (femei puternice cu personalitate, cu sexualitate puternica, etc.).
"Vad ca oamenii de afaceri au aceleasi probleme sentimentale ca si ceilalti oameni. Nu sunt o specie aparte. Apelul la senzualitate exista si in cazul tinerei care isi cauta un loc de munca ca si in cazul celei care are afaceri. Nu vad o diferenta semnificativa."
A pleca de la premisa ca daca esti senzuala reusesti in afaceri e o naivitate. Senzualitatea exista atat timp cat iti accepti propria sexualitate, propria feminitate asa cum este ea. Un bonus in plus de senzualitate devine o povara care iti va crea dificultati - este ca si cum ai vrea sa fii cineva care nu esti. Exista o stare naturala pe care o femeie o are - ce face cu ea este problema ei.
"Ca psihoterapeut pot adauga urmatoarele: senzualitatea semnifica ceva. Ceea ce semnifica este important iar aceasta semnificatie ne va duce spre sexualitate si spre modul in care se recepteaza propria feminitate. In esenta despre aceste doua lucruri vorbim," mai arata Claudiu Ganciu
Am vrut sa lansez pentru finalul acestui articol o concluzie, dar ea se afla in aer deja, e si in gandul cititoarei care a avut rabdarea sa citeasca acest articol: o femeie poate avea asul in maneca pentru ca e inteligenta, nu pentru ca poate fi sexy. Am inteles bine?