Cat de importanta este sinceritatea la birou?
"Este vitala!", raspunde Doru Hututui, dand si cateva motivatii pentru aceasta afirmatie:
- Pe baza informatiilor sincere poti lua cele mai bune decizii.
- Orice problema care apare intre colegi sau in relatia cu seful tau, se poate rezolva printr-un dialog sincer si nu doar politicos (un manager profesionist va aprecia aceasta atitudine).
- Invata sa dai feedback corect si numai atunci cand ti se cere acest lucru!
In acelasi timp, Magdalena Bunea spune: "As raspunde cu o alta intrebare: Cat de importanta este minciuna la birou?! Ce ar insemna sa minti? 'Activitatea' de a minti este reglementata printr-un adevarat job description pe care trebuie sa il respecti. A nu fi sincer inseamna consum de resurse, inseamna a nu fi de fata la ceea ce ti se intampla, a construi false relatii – inseamna 'a lucra' pentru rezultate cu care, mai devreme sau mai tarziu, nu ai ce sa faci. Sinceritatea la birou are aceeasi importanta pe care o dai bucatii din viata ta petrecute la birou" .
De ce ne comportam altfel la birou decat in viata privata?
"La birou suntem manati de dorinta de a gusta cu adevarat succesul, de a fi apreciati uneori cu orice pret si de nevoia de independenta financiara. In schimb, in viata privata ne putem comporta altfel datorita frustrarilor sau, dimpotriva, succesului de la birou. Raspuns ca la carte, insa in realitate lucrurile stau cu totul altfel. Nu poti sa spui 'eu la serviciu fac compromisuri, insa in viata privata nu'. Se intelege de aici ca astfel de persoane au doua vieti pe acest pamant si noi nu am aflat de unde sa o cumparam pe a doua? Timpul petrecut la serviciu este de 8-10 ore din 24. Despre personalitate am invatat ca se contureaza pe parcursul intregii vieti, iata de ce nu putem sari peste aceste ore petrecute la serviciu. Sfatul meu este ca sa incercam sa ne comportam cu aceeasi demnitate si sinceritate la birou, asa cum ne comportam in fata propriului copil," arata Doru Hututui.
Daca vei incerca sa sa te comporti diferit fata de ceea ce esti cu adevarat ca om, risti sa constati la un moment dat ca acest comportament se transforma in trasatura de caracter. Cel mai important lucru este sa nu iti aduci problemele de acasa la serviciu si viceversa, deoarece solutiile lor le vei gasi in locul in care s-au nascut.
Magdalena Bunea considera ca "intr-adevar sunt unele persoane care se comporta altfel atunci cand sunt la serviciu. Dar acest simplu fapt - ca ne dam seama ca se comporta altfel - anuleaza si face fara rost stradania lor. La capatul cauzelor posibile pentru un astfel de comportament sta nivelul stimei de sine. Numai ca stima de sine se construieste pe adevar, a construi pe minciuna nu face decat sa puna in pericol si nivelul la care era anterior" .Cum ne comportam la birou?
Majoritatea companiilor cer in momentul in care fac angajari, ca una dintre caracteristicile potentialului angajat sa fie moralitatea. In cazul femeilor, este bine sa evite sa isi puna o masca imprumutata din atitudinea barbatilor, asa cum recomanda reprezentantul EuroTraining Center. "Incearca sa nu te 'masculinizezi' atunci cand esti pe o pozitie de conducere. Dumnezeu te-a inzestrat cu foarte multa frumusete si intelepciune. Fii sincera, respecta-ti deciziile, argumenteaza-le, nu face compromisuri! Calitatile pe care le poti dezvolta iti pot asigura cariera la superlativ".
Pana unde mergi cu sinceritatea?
Sinceritatea este importanta, dar trebuie sa stii cand si cum sa te folosesti de ea, astfel incat sa fie bine receptata de cei din jur. Cea mai buna arma in comunicare este feedbackul. Incearca un exercitiu de sinceritate atunci cand il oferi.
Spre exemplu esti in sedinta, dar nu esti tocmai multumita de felul in care una dintre colegele tale a pus problema. Asteapta pana isi termina pledoaria, iar apoi spune-i " X, iti multumim ca ai prezentat tu sedinta, mi-a placut atitudinea ta extrem de pozitiva, insa mi-ar fi placut sa existe o ordine de zi mult mai concisa si sa ne dai si noua dreptul la replica". Atunci, persoana care primeste feedback-ul nu are voie sa se justifice, nu o ia personal si spune doar "multumesc". Feedback-ul tau este subiectiv, insa poate fi sincer si te poate ajuta cu adevarat.
O a doua perspectiva
"Daca iti gestionezi existenta din perspectiva unui adult, vei putea sa judeci ce inseamna fiecare moment, cu acel 'aici si acum' al lui, si poti lua decizii. Esti sincer sau nu esti sincer - nu exista 'mai putin sincer'. Atunci inseamna ca ai mintit ca sa ai un avantaj. Si iti asumi riscul de a fi dovedit mincinos," ne spune in final Magdalena Bunea.
Pana la urma sinceritatea la birou este ceva relativ, si depinde in mare parte de fiecare persoana in parte. Un lucru esential si demn de retinut este sa iti spui intotdeauna parerea, dar sa ai mare grija la cum o "ambalezi" si la contextul in care o spui, astfel incat sa nu fie interceptata in mod eronat. Relatia pe care o ai atat cu colegii de birou, cat si cu sefii este extrem de importanta si are o contributie foarte mare atunci cand vine vorba despre placerea pe care o manifesti sau nu fata de job-ul tau. In concluzie, fii sincera, dar ai grija sa o faci astfel incat sa nu te afecteze in mod negativ!