Pentru inceput, Alexandra ne impartaseste o experienta personala, un moment in care ea a trecut prin exact acelasi lucru ca si tine..."In urma cu patru ani am lucrat 6 luni pe un proiect in India. Dincolo de diferentele culturale evidente, mi-a fost clar dupa cateva saptamani ca nici cultura organizationala nu mi se potrivea. Erau foarte multe lucruri la care nici nu ma gandisem pana atunci care realizam ca nu mi se potrivesc: tinuta stricta la lucru, faptul ca lucram doar in birou si multe altele legate de colectiv. Am decis sa continui proiectul si sa il finalizez in ciuda faptului ca imi era foarte greu din punct de vedere al mediului de lucru. Dupa cateva luni ajunsesem atat de consumata de aceasta 'nepotrivire' incat am visat ca, foarte nervoasa, am smuls o pagina de caiet si am inceput sa scriu, cu liniuta, ce imi doresc de la mediul de lucru. Dimineata chiar am scris acea lista. Am finalizat proiectul si la intoarcerea acasa am analizat cu mare atentie urmatorul pas. Asa am ajuns sa lucrez de mai mult de trei ani in Human Invest si mi se potriveste! Iar lista de atunci o pastrez si acum si o 'verific' periodic!"
Criteriile dupa care se formeaza "o alianta" la birou
"Oamenii au tendinta naturala de a se apropia in functie de stilul personal, de procupari, de stil de viata. 'Aliantele' naturale se vor forma intotdeauna intre fetele pasionate de shopping, intre proaspetele mamici, intre baietii pasionati de motoare sau intre oamenii care pur si simplu comunica foarte usor in mod natural!", spune Alexandra. Ce trebuie sa faci tu este sa gasesti puncte comune cu persoanele din jurul tau. Poate ca desi sunteti firi diametral opuse, tu si colega ta aveti un lucru in comun pe care nu l-ati descoperit inca. Incearca sa comunici si sa afli cat mai multe despre persoanele din jurul tau.
"Dincolo de asta, exista intotdeauna 'aliantele politice'. Aici nu mai primeaza lucrurile pe care le impartasim sau stilul asemanator ci mai degraba interesele 'strategice'. 'Alianta' subordonatilor aceluiasi manager foarte ferm, 'aliantele' cu asistenta GM-ului, 'alianta' cu portarul care iti pastreaza un loc de parcare, etc.", adauga Alexandra.
Ce se intampla atunci cand nu reusesti sa te integrezi in colectiv?
"Orice organizatie sau colectiv are o cultura organizationala. Mai simplu exprimat, un set de 'reguli' sau 'norme' nescrise dupa care functioneaza si care reprezinta implicit un set de asteptari de la fiecare membru al colectivului. De exemplu, poate face parte din cultura ca nimeni sa nu plece de la birou inaintea sefului, ca feed-back-ul sa fie public sau ca oricine 'sa faca misto' de greselile altcuiva", arata Program Managerul de la Human Invest. In acest caz, intra in "atributiile" tale sa fii atenta la tot ce se misca in jurul tau, incearca sa inveti lucrurile din mers, astfel incat sa nu faci greseli, excluzandu-te astfel singura din colectiv.
Sentimentul de neintegrare in colectiv vine in primul rand din cauza ca nu respecti de fapt aceste "reguli" nescrise. Poate nu le intelegi sau le intelegi dar nu esti de acord cu ele. Ce se intampla atunci? De obicei intalnim urmatoarele variante: acele persoane care persevereaza incercand sa produca ele o schimbare in modul in care functioneaza grupul, acele persoane care se retrag si "isi vad de treaba lor" sau chiar se opun dar in mod pasiv, fara a mai fi de fapt parte din grup si acele persoane asupra carora impactul este atat de neplacut incat prefera sa paraseasca actualul colectiv.
Relatie buna cu colegii si in afara orelor de program?
"Dincolo de viata profesionala, cred ca viata personala este facuta sa fie petrecuta alaturi de prieteni, de oameni dragi. Vorbind despre colegi, exista doua nuante ale 'bunei relatii'. Pe de o parte relatia de camaraderie, pe de alta parte prietenia. Camaraderia, termen preluat din armata, exprima relatia dintre doua persoane care lupta pentru un scop comun, sprijinindu-se reciproc si avand incredere unul in celalat. Prietenia este extinderea camaraderiei printr-o puternica legatura emotionala, un atasament personal si mult mai multe lucruri impartasite," remarca Alexandra. Depinde de fiecare om in parte (deci numai de tine) daca isi doreste sau nu sa aiba o relatie de prietenie, in afara orelor de program, cu unul sau mai multi dintre colegii de serviciu. "Cred ca la serviciu este foarte importanta camaraderia. Daca unele relatii devin prietenii si ne dorim sa petrecem si timp personal impreuna, este un lucru bun. Nu cred insa ca e neaparat necesar. Si este cu atat mai 'impovarator' daca se asteapta implicit de la noi ca toti colegii sa fim prieteni sau ca orele de dupa program sa fie petrcute tot impreuna."
Riscuri atunci cand nu reusesti sa te integrezi
Alexandra Georgescu ne ajuta sa identificam cateva posibile consecinte negative ale neintegrarii in colectivul de la serviciu.
- Un efort crescut de adaptare a propriilor comportamente ce poate dauna productivitatii personale;
- O mai mare incarcare negativa provenita din faptul ca nu suntem de acord cu modul in care se fac lucrurile;
- Sanse mai mari ca feed-back-ul pe care il primim sa fie mai drastic decat ne asteptam datorita modului in care actionam, diferit de al majoritatii;
- Sanse mai mici de a fi implicati in conversatiile informale, de a afla informatii pe cai informale sau de a fi implicati in activitati si decizii informale;
- O mai mare greutate in a cere si a primi ajutor.
"O situatie de genul acesta poate sa nu fie o problema daca la nivel personal nu este importanta pentru mine integrarea in grup. Cazurile sunt insa rare. De obicei, este acceptabila doar pe o perioada limitata de timp cu motivatii rationale de genul: 'Astept pana primesc bonusul anual si apoi plec!'. Cred ca avantajele sunt doar circumstantiale si pe termen scurt pentru ca pe termen lung o asemenea situatie te consuma si te 'erodeaza' foarte mult."
"Supravietuirea" cand nu ai un grup al fetelor cu care sa iesi la cafea!
Raspunsul la intrebarea de mai sus depinde in primul rand de raspunsul la urmatoarea intrebare: "Cat de important este pentru mine sa am un grup al fetelor cu care sa ies la cafea?" Daca e putin important, atunci problema e rezolvata! Daca e important dar faci asta cu prietenele tale care nu iti sunt neaparat colege esti iar "supravietuitoare"! Daca insa e crucial pentru tine sa ai un astfel de grup la birou atunci va trebui sa investesti un pic de timp si energie in plus pentru a gasi, la tine in echipa sau nu, partenerele potrivite. Cu atat mai mult, daca grupul din care faci parte nu are "obiceiurile" pe care le cauti, asta te va face sa simti ca nu te integrezi si in timp, va fi un factor in plus care sa te impinga sa schimbi mediul.
Sfaturi utile
"E important sa iti gasesti timp, intr-o seara sau la sfarsit de saptamana, sa analizezi cu atentie situatia in care te afli. Sugestia mea este sa iti creezi o atmosfera relaxanta, fara televizor si cu telefonul silentios, sa asculti muzica preferata si sa ai in fata o foaie si un pix. Trage o linie pe mijlocul foii. In coloana din dreapta noteaza cum ar arata colectivul ideal pentru tine. Concentreaza-te pe stil de lucru, pe preocupari, pe atmosfera, inclusiv pe tinuta pe care ti-ai dori-o la birou, pe nivelul de interactiune dintre indivizi. In coloana din stanga noteaza cum este colectivul din care faci parte. Analizeaza marcand in culori diferite sau insemnand, cat de mult se regaseste colectivul prezent ca si cultura in ceea ce ti-ai dori. E clar ca daca diferenta e mare, poate e timpul pentru o schimbare. Nu te pripi insa! Daca tot ai pus pe hartie ceea ce iti doresti, incearca sa afli in ce gen de industrii, organizatii exista mai degraba mediul dorit. Discuta cu prietenii, intreaba, citeste in stanga si in dreapta. Incearca apoi sa aplici pentru un post undeva unde simti ca te-ai potrivi mai bine. Chiar si atunci, inainte sa dai un raspuns final, ia-ti timp sa investighezi, sa vezi cum arata birourile, cum lucreaza oamenii, sa afli pe cat posibil de la persoane din organizatie care este cu adevarat mediul de lucru!", este ultimul sfat al Alexandrei.
Asadar, fii atenta la tot ce se intampla in jurul tau si receptiva la semnalele pe care le primesti. Lasa-i pe ceilalti sa te cunoasca si in acelasi timp, incearca si tu sa ii cunosti. Poti avea surprize, poti descoperi niste oameni interesanti de la care ai putea avea de invatat, sau – de ce nu – poate chiar niste prieteni buni!