Site-urile de socializare aproape ca isi dubleaza de la an la an numarul de utilizatori, timpul petrecut online incepand sa ajunga din urma si chiar sa inlocuiasca in unele cazuri socializarea reala. Feminis.ro iti prezinta cateva dintre tendintele catre care se indreapta socializarea virtuala.
Linkedin - un "must have" pentru afaceristi
De exempul, sa ai un cont pe Linkedin este o cerinta apropate obligatorie daca esti intr-o afacere, daca te ocupi de recrutare si vrei sa gasesti persoana potrivita pentru un anumit job, sau din contra incerci sa iti gasesti un loc de munca intr-un anumita ramura sau sector de activitate care gaseste acoperire in randul celor care folosesc aceasta platforma. Se anunta evenimente, poti testa diferite idei, planuri de afaceri, etc.
Facebook, prietenii stiu de ce!
Facebook, platforma care are in prezent peste 200 de milioane de utilizatori in toata lumea, se bucura de unii dintre cei mai activi utilizatori, aproximativ 100 de milioane de persoane logandu-se cel putin o data pe zi. Mai mult de doua treimi dintre utilizatorii acestei retele au studii superioare, iar utilizatorii cu varste in jur de 35 de ani sau chiar peste reprezinta segmentul de varsta care inregistreaza cea mai semnificativa crestere in randul celor care isi fac un cont in Facebook.
"Facebook este clar o platforma prin care poti comunica cu prietenii, insa daca privesti mai atent sunt cel putin trei directii noi care depasesc granita unei simple comunicari intre amici. Grupurile de interese comune permit un fel de "socializare specializata". Aceasta optiune reuneste o microcomunitate care impartaseste interese comune. Totodata, aceasta platforma poate fi folosita pentru promovarea anumitor cauze sociale, are deci si o puternica latura de responsabilizare sociala a utilizatorilor, prin aplicatia causes.com, de unde pot fi facute petitii, donatii si semnalate diferite situatii. Cea de-a treia directie este cea de promovare a evenimentelor. Pe de o parte, daca esti o fima care organizeaza evenimente, sau un bar, restaurant trebuie sa fii prezent pe o asfel de retea pentru a te promova. Ca utilizator al unei astfel de retele poti afla mult mai usor despre evenimentele care te intereseaza", a declarat pentru Feminis.ro, Cristi Manafu, senior consultant al agentiei Prodigy (ce ofera servicii de consultanta in social media). El a facut o trecere in revista a principalelor retele de socializare si a felului in care acestea se adapteaza cerintelor noastre din viata de zi cu zi.
"Mi-am facut cont aici pentru ca m-a atras ideea ca, spre deosebire de alte retele sociale, gen hi5, in facebook, accesul la informatiile despre mine nu le este permis decat prietenilor mei. Ulterior, m-a ajutat mult in alegerea evenimentelor la care particip, acum putand sa imi fac o idee mai clara asupra potentialului lor si persoanelor participante. De asemenea, la evenimente am intotdeauna follow-up, constituit de galeriile foto postate de diversi prieteni prezenti la evenimentul respectiv, plus video-uri, linkuri, grupuri utile, petitii online si multe altele", ne spune Cosmin, online media manager.
Neogen-liderul retelelor din Romania
Principala retea sociala romaneasca, Neogen.ro, a avut o crestere constanta de la inceputul anului: peste 500 membri noi inregistrati/zi", ne spune PR Manager-ul Neogen, Andreia Andrei.
Platforma este o destinatie frecventata de romani datorita usurintei cu care utilizatorii isi pot administra o viata online complexa, de la socializare si distractie pana la promovare personala si dating.
"Cei care doresc dating sunt mai orientati spre rezultat, spre legarea unei relatii, in timp ce pentru ceilalti conteaza mai mult comunicarea in sine si petrecerea timpului intr-un mod cat mai placut. Oameni cu aceleasi gusturi cu cei care dezvolta relatii pe baza intereselor comune ajungand deseori sa-si gasesca sufletul pereche", ne mai spune PR managerul Neogen.
Devenita si mai celebra dupa ce protestatarii din Republica Moldova au transmis informatii despre evenimentele de peste Prut prin intermediul Twitter, in contextul in care media traditionala si mijloacele de comunicatie nu au functionat corespunzator sau au furnizat relatari partinitoare, platforma lansata in 2006 a devenit cea de-a treia retea de socializare online din lume, dupa Facebook si MySpace, aceasta dublandu-si numarul de utilizatori in martie, potrivit unui studiu realizat de compania de analize web Compete.
Twitter este folosit pentru lansarea de noutati. Companiile isi anunta promotiile, evenimente, testeaza produse, sondeaza potentialii cumparatori. "Este deosebit prin viteza de reactie a celor care primesc un mesaj. Acesta permite o socializare mai personala, se aseamana cu messengerul si cu sms-ul", ne spune Cristi Manafu, care adauga ca fascinant in legatura cu aceasta platofirma este si gama larga de aplicatii din jurul ei.
Depasim cu mult barierele de comunicare de care se loveau strabunii nostri, care cunosteau doar persoane din zona in care locuiau sau pe cele pe care le intalneau. Dorinta de a cunoaste tipologii de oameni, de a cunoaste cat mai multe persoane indiferent de tara, oras, cultura, de a fi permanent in contact cu prietenii tai si de a te mentine conectat la evenimentele care te intereseaza si chiar dorinta de a cunoste persoane de sex opus, toate te pot determina sa alegi o astfel de retea de socializare.
Pozele si prietenii vechi de pe Hi5
Lansat in 2003, Hi5 este acum una dintre cele mai mari retele sociale - cotat intre primele 20 de site-uri la nivel global, precum si primul site intre retele sociale in peste 30 de tari din America Latina, Europa, Asia si Africa. Potrivit comScore, mai mult de 56 de milioane de persoane in fiecare luna viziteaza Hi5.
"Numarul foarte mare de utilizatori demonstreaza in mod clar utilitatea retelelor sociale. Aceasta utilitate este data tocmai de faptul ca aceste platforme faciliteaza socializarea, comunicarea si interactivitatea intre utilizatori. Un studiu efectuat de Knowledge Networks arata ca 83% dintre utilizatorii de internet, cu varste cuprinse intre 13 si 54 de ani, utilizeaza platformele de socializare", a declarat pentru Feminis.ro Viorela Popa, Online Marketing Executive la ARBOinteractive, reprezentantii Hi5 in Romania.
Pastrarea legaturilor cu prietenii si familia, precum si cunoasterea de noi persoane reprezinta de departe motivul principal al utilizarii platformelor sociale, invocat de 54% dintre utilizatori, ne-a mai spus reprezentanta Hi5.
"Pe Hi5 poti comunica succinct, in limita caracterelor disponibile, insa prefer mailul sau messengerul. Poti sa le comunici celorlati indirect starea ta de spirit sau noutatile zilei respective prin status, insa cred ca o astfel de relatie "apropiata" ar trebui sa o ai doar cu prietenii apropiati si nu virtual, ci prin telefon sau la o cafea, in timp ce amicii sau celelalte cunostinte ar trebui sa se multumeasca cu cateva poze din care sa reiasa cum mai arati si pe unde te mai plimbi", ne mai spune Oana.
Dating pe internet?
Desi o retea de socilizare nu se poate fi confunda cu un site de dating, multi dintre utilizatorii unor astfel de portaluri recunosc ca pornind de la vizitarea unor profiluri sau de la un comentariu pe Hi5 au legat prietenii care in timp au trecut dincolo de spatiul virtual. Exista insa si multi sceptici in privinta unor astfel de "relatii".
"Recunosc ca nu e deranjant sa cunosti oameni, pe care ti-ai dori sa-I intalnesti personal, insa nu sunt de acord si nu sustin relatiile create online. Trebuie luat in considerare ca pozele de pe HI5 sunt intotdeauna cele mai bune fotografii ale userului si la comentarii se 'lucreaza' putin ca sa se faca impresie. Totul e artificial dar cred ca e un bun pansament pentru femeile care au trecut printr-o despartire, atat timp cat stiu sa pastreze distanta si doar sa se lase flatate. Mie mi-a 'vindecat' vreo 2 prietene, so... it works." - Erica.
"Aceste site-uri pot fi folosite si de catre persoane disperate sa-si gaseasca repede pe cineva. Insa aceasta are fara indoiala si un alt cont pe Sentimente, altul pe Noi2 , ca sa aiba certitudinea ca va "pica" ceva. Treaba cu relatiile ar trebui sa cada in seama site-urilor specializate", ne spune o alta ultilizatoare a Hi5-ului.
Forumurile merg si ele pe aceasi idee insa cu un format diferit. Si aici oamenii isi impartasesc experiente si trairi, ajungand sa se apropie si sa lege prietenii, dar si parteneri de afaceri, furnizori de servicii sau clienti.
Acest gen de portaluri ofera si posibilitatea de a intra in legatura cu oameni din domenii de activitate foarte diferite, dandu-i utilizatorului sansa de a gasi mult mai usor raspunsuri la intrebarile pe care si le pune.
Trei directii pentru viitorul retelelor de socializare
In conditiile in care aceste retele sociale isi dubleaza anual numarul utilizatorilor, cum putem anticipa viitorul si daca ele se indreapta pana intr-acolo incat sa ajunga catre o simulare a vietii reale? Specialistii spun ca majoritatea utilizatorilor activi de internet vor alege sa fie pe o astfel de retea, insa la fel de bine, pot ramane si la clasicele de acum messenger sau email.
"Ca numar de utilizatori, in Romania, cel mai mare impact il au Neogen si Hi5, insa batalia care se da, si care trebuie castigata de aceste retele este una pe atentie. Degeaba ai foarte multi utilizatori daca acestia nu sunt activi. In Romania, utilizatorul activ de internet prefera retele precum Facebook, Linkedin si mai nou Twitter", spune Cristi Manafu.
Acesta estimeaza trei directii in care s-ar putea indrepta aceste retele in viitor.
1. Adunarea tuturor acestor tendinte intr-o singura retea. "Deja sunt proiecte de aplicatii care sa permita postarea de mesaje pe mai multe retele sociale. De exemplu ping.fm - o singura interfata unde ai un cont la care te loghezi si de unde poti sa trimiti mesaje si pe Facebook, Twitter, Linkedin, etc".
2. Crearea propriilor retele de socializare. "De exemplu ning.com iti da o platforma unde poti sa-ti faci propria retea. Fiecare dintre noi poate sa opteze pentru o astfel de retea".
3. Companiile ar putea opta pentru crearea unor retele sociale pentru a-si promova si testa produsele. Pentru a comunica mai usor si a se adapta mai bine cerintelor pietei in care activeaza. Companiile isi pot adapta in felul acesta strategiile de marketing la nevoile consumatorilor.
Utilizatorul de internet devine din ce in mai familiarizat cu spatiul virtual si mai constient de utilitatea si avantajele acestuia. Daca avem impresia ca tehnologia si aplicatiile sale au atins deja conte greu de depasit, sau daca suntem convinsi ca mai mult decat atat nu se poate, ne inselam. Totusi viata noastra poate fi tinuta in frau, iar daca nu pierdem controlul asupra liniei de demarcatie dintre viata reala si cea virtuala, atunci putem sa profitam din plin de avantajele acestui ultim spatiu.