In ultimii ani invatatul pe de rost, repetitia si luatul de notite in timp ce memorezi nu mai reprezinta o metoda didactica prea des folosita. Foarte rau, ar spune cercetatorii americani de la Purdue University, din Lafayette, Indiana, care au ajuns la concluzia ca repetitia reprezinta de cele mai multe ori cea mai buna metoda de a acumula, stoca si folosi informatii, scrie La Repubblica.
Cercetatorii Jeffrey Karpicke si Janell Blunt spun ca memorarea informatiei si repetarea acesteia ajuta la pastrarea ei pe termen lung. Ba mai mult, daca si scrii de mana in timp ce repeti, corelarea activitatii motorii cu activitatea creierului ajuta mult mai mult decat tastarea la computer.
Memorarea este o metoda mult mai eficienta de a acumula notiuni si concepte si de a le pastra, decat noile metode de studiu- asa numitele "concept maps" sau "mind maps". Adica graficele si schemele in care ideile principale si conceptele materiei de studiu sunt corelate prin diverse legaturi.
Asa ca "repetia e mama invataturii", scriu cei doi psihologi in revista "Science", unde explica experimentul pe care l-au condus. Astfel, intr-o prima faza au impartit un grup de 80 de studenti in doua grupuri de cate 40 de persoane. Studentilor din primul esantion le-a trasat sarcina de a invata dupa metoda clasica- citit, memorat, repetat, in timp ce al doilea grup de studenti a fost rugat sa aplice metoda "concept maps"- adica sa-si schiteze o schema logica in care sa treaca cele mai relevante informatii, stabilind totodata corelatii logice intre acestea. Apoi, toti studentii implicati in experiment au trebuit sa spuna ce au invatat si care erau concluziile lor dupa acest experiment. Surprinzator, cei 40 de studenti care au rescris si au memorat informatiile au avut rezultate mult mai bune la examenul test. Totodata memoria lor a fost mai trainica, acestia pastrand informatiile pentru mai mult timp, iar corelatiile logice pe care le-au facut pornind de la notiunile memorate au fost mai bune decat cele facute de studentii din al doilea grup.
Cine invata pe de rost si ia notite reuseste mai bine sa-si aduca aminte informatiile acumulate, dar si sa le ordoneze logic. Mai exact, acest tip de invatat dezvolta capacitatile cerebrale si ne face mai putin dependenti de computer. Un detaliu curios este acela ca scrisul de mana ne ajuta sa ne amintim si sa facem corelatii logice, mult mai bine decat o face tastatul la computer, pentru ca semnalele mainii ajung mult mai bine la creier.
Cu toate acestea, metodata memorarii nu este una universala, spune Elsbeth Stern, doctor universitar in didactica, la Zurich. "Are un sens sa invati pe de rost numele tuturor capitalelor Europei, doar daca ai o idee generala despre Europa. Nu exista o metoda perfecta". Cu toate acestea, studiul publicat de revista "Science", pare sa atraga atentia asupra pericolului renuntarii la formele clasice de invatat, in detrimentul metodelor alternative.