Cum apreciati ca poate fi schimbata mentalitatea angajatilor din Romania si ca acestia pot fi ajutati sa devina "eco-friendly"?
Dupa cum bine stim, mentalitatile sunt destul de greu de schimbat, mai ales ca atrag dupa sine schimbarea unor deprinderi dezvoltate in ani de zile. Cu eforturi sustinute, insa, si prin constientizarea treptata de catre angajati a degradarii permanente a planetei si, in cele din urma, a vietilor noastre, se pot realiza mici schimbari la nivel de mentalitati si atitudini.
Care sunt masurile practice care pot fi luate la birou de catre un manager pentru a avea o "companie eco" si care ar fi beneficiile pe care le-ar avea intr-o astfel de initiativa? Dar de catre un simplu angajat, care crede in acest stil de viata?
Masurile ar fi destul de multe, dar ele depind si de gradul de dezvoltare al companiei, de resursele financiare de care dispune, de timpul pe care un manager il poate aloca unei astfel de initiative. Se poate incepe, insa, cu lucruri marunte, cum ar fi incurajarea reciclarii, a inlocuirii paharelor de plastic cu cele de sticla, incurajarea departamentului de comunicare in actiuni de constientizare a personalului cu privire la modalitatile de protejare a mediului. Beneficiile, pe langa cele care recurg din actiunile in sine, reies din raspunsul angajatilor la aceste actiuni, atasamentul pe care il arata fata de initiativele managementului si solidaritatea care se creaza in randul echipei pentru o cauza « eco ». Avem cativa colegi care adopta acest stil de viata si incearca, pe alocuri promovarea acestui stil si in randul colegilor. Uneori reusesc, dar, ca in orice actiune ce nu are efecte observabile imediat, este nevoie de multa perseverenta.
Poate afecta luarea unor "masuri eco", oficiale, de catre companie, bunul mers al lucrurilor si productivitatea angajatilor, avand in vedere rezistenta la schimbare a oamenilor dar si faptul ca este vorba despre o preocupare destul de noua in Romania?
Daca actiunile sunt facute in asa fel incat sa le trezeasca interesul si sa ii motiveze pe angajati, cu siguranta ii vor "uni" intr-un fel in jurul activitatilor in care sunt angrenati. Ca in orice initiativa ale carei efecte nu sunt observabile pe termen scurt, prima piedica va fi legata de rezistenta oamenilor la schimbare, dublata de necunoasterea exacta a subiectului. Dar o buna si corecta informare a contextului in care se intreprinde actiunea si a beneficiilor acesteia ar putea minimiza parte a efectelor amintite.
Dati-ne cateva exemple pe care le aplicati si dumnevoastra la birou, atat la nivel personal dar si de companie.
La nivel de companie, am inceput in 2007 cu reciclarea hartiei, care este ridicata periodic de catre Asociatia Copacul de Hartie. Toti angajatii au fost incurajati sa arunce hartia in cutii de reciclare speciale si au raspuns destul de prompt, fiind foarte putini cei care mai arunca hartia laolalta cu restul deseurilor. In iunie 2008 am organizat la sediul Toyota Romania Luna Verde o luna in care angajatii au primit in fiecare zi un sfat ecologic de la "Omul Verde", un personaj foarte simpatic, care indruma angajatii spre un comportament cat mai ecologic.
Am implementat si un concurs intern pentru a desemna « cea mai ecologica actiune » si am avut cativa participanti care au dat dovada de grija fata de mediu, mergand o luna de zile doar cu bicicleta, aducand hartia de acasa pentru a o recicla, etc. In proiectele pe care le realizam cautam sa ne adaptam specificului companiei noastre. Cei de la Toyota Motor Europe au un alt nivel de dezvoltare, mai multi angajati si o istorie mult mai lunga in spate, ceea ce le permite sa intreprinda actiuni de o mai mare amploare.
Referitor la specificul acestei problematici, apare, la nivel international, o specializare "eco" a relatiilor publice?
In toate domeniile, componenta eco incepe sa isi puna amprenta, dar in Romania cel putin, nu stiu daca putem vorbi la ora aceasta de o astfel de specializare, ci de oameni si companii care se orienteaza din ce in ce mai mult catre actiuni care sa tina cont si de mediul inconjurator sau care chiar sa ii fie dedicate.
Exista persoane care au in descrierea postului si componente legate de ecologie. Chiar la Toyota exista o persoana responsabila de omologari si aspectele legate de mediu. La Toyota Motor Europe exista un departament specializat in reglarea aspectelor legate de mediu si o persoana responsabila de mediu in departamentul de comunicare.
Cum poate un om preocupat de mediu sa actioneze pentru a-si transforma biroul intr-un loc propice?
Fiecare dintre noi poate arata grija fata de mediu prin actiuni mici, cum ar fi reciclarea hartiei, evitarea printarii documentelor, folosirea paharelor de sticla in locul celor de plastic, etc.
Cum apreciati ca este atitudinea in corporatiile din Romania fata de corporatiile din strainatate vis-a-vis de aceasta tema?
Dupa cum spuneam si mai sus, in Romania preocuparea fata de mediu este intr-o faza incipienta, acest lucru fiind valabil atat la nivel individual, cat si la nivelul marilor companii. Dar, treptat, fie urmand modele din afara, fie adoptand propriile lor masuri, companiile din Romania incep sa aiba preocupari legate de mediu si sa intreprinda actiuni in acest sens.
Care sunt prejudecatile legate de mediu de care va loviti cel mai des? Exista diferente sesizate intre femei si barbati? Daca da, care sunt acestea?
Cred ca principala prejudecata in Romania, atat in randul femeilor, cat si al barbatilor, este teoria conform careia « degeaba fac eu ceva, ca tot nu se va chimba nimic », ceea ce este gresit, deoarece, chiar daca actiunile noastre nu au efecte vizibile imediat ele pot constitui un exemplu pozitiv pentru cei din jur si astfel se poate propaga un comportament ecologic, care intr-adevar, sa schimbe ceva in societate.