A inceput sa cunoasca succesul o data cu aparitia in Elle a unor fotografii realizate in stilul sau inconfundabil cu un renumit model Chanel, insa parcursul sau in lumea fotografiei a fost si continua sa fie la fel de fascinant.
Nascut in Ravenna (Italia) in 1947, Paolo Roversi a inceput sa fie interesat de fotografie din adolescenta, in timpul unei vacante de familie in Spania in 1964. Intors acasa, a amenajat o camera obscura intr-o pivnita impreuna cu un alt amator pasionat, postasul local Battista Minuzzi, si a inceput sa developeze si sa printeze propriile sale lucrari in alb- negru. Intalnirea cu un fotograf profesionist local, Nevio Natali, a fost foarte importanta: in studioul lui Nevio, Paolo a petrecut multe ore care au dus la o relatie importanta de prietenie pe plan profesional, precum si la o amicitie puternica si de durata.
In 1970 a inceput sa colaboreze cu Agentia de Presa: la primul sau job, AP l-a trimis pe Paolo sa fotografieze inmormantarea Ezrei Pound in Venetia. In acelasi an Paolo a deschis, impreuna cu prietenul sau Giancarlo Gramantieri, primul sau studio foto, in Ravenna, unde a fotografiat personalitati locale si familiile lor. In 1971 l-a intalnit din intamplare in Ravenna pe Peter Knapp, legendarul Art Director al revistei Elle. La invitatia lui Knapp, Paolo a plecat sa viziteze Parisul in Noiembrie 1973 si nu a mai plecat niciodata de acolo.
In Paris Paolo a inceput sa munceasca ca reporter pentru Agentia Hupert, dar incetul cu incetul, sustinut de prieteni, a inceput sa se apropie de fotografia de moda. Fotografii care il interesasera pana atunci fusesera reporteri. La acel moment nu stia prea multe despre moda sau despre fotografia de moda. De abia mai tarziu a descoperit lucrarile lui Avedon, Penn, Newton, Bourdin si a multor altora.
Fotograful englez Lawrence Sackman l-a luat pe Paolo ca si asistent in 1974. < Sackman avea o fire dificila. Majoritatea asistentilor rezistau doar o saptamana pana sa fuga. Dar m-a invatat tot ce aveam nevoie sa stiu pentru a deveni un fotograf profesionist. Sackman m-a invatat despre creativitate. Incerca intotdeauna lucruri noi chiar daca folosea mereu aceeasi camera si acelasi setup de lumini. Semana cu un militar cand se pregatea pentru o sedinta foto. Dar intotdeauna obisnuia sa spuna “trepiedul si camera trebuie sa iti fie mereu bine fixate, dar ochii si mintea trebuie sa fie libere.'' Paolo l-a suportat pe Sackman 9 luni inainte sa inceapa sa lucreze de unul singur cu mici job-uri ici-colo pentru reviste ca Elle si Depeche Mode, pana cand Marie Claire a publicat prima sa poveste de moda importanta. O campanie de beauty a Christian Dior i-a adus o mai mare recunoastere in 1980, anul in care a inceput sa foloseasca formatul Polaroid 8 x 10” care va pune amprenta pe stilul sau. Nu doar din cauza camerei foto de dimensiuni mari, Paolo a preferat sa lucreze in studio. In primii ani petrecuti la Paris, studio-ul a fost de cele mai multe ori o camera a diferitelor sale apartamente, pana cand a descoperit in 1981 studio-ul de pe strada Paul Fort, nr. 9, unde munceste si astazi.
La mijlocul anilor '80 industria modei era foarte dornica sa produca cataloage care le permiteau fotografilor sa se exprime prin lucrari creative: Comme des Garcons, Yohji Yamamoto, Romeo Gigli… i-au oferit lui Paolo aceasta oportunitate.
In timpul calatoriilor sale in India, Yemen...Paolo a realizat multe portrete; putem vedea o parte dintre ele in cartile sale "Angeli" si 'Al Moukalla'; momentan pregateste o carte despre India. Paolo a realizat de asemenea si cateva reclame. Incepand de la jumatatea anilor '80 lucrarile sale au fost subiectul multor expozitii si carti si multe premii i-au onorat munca.
Astazi Paolo colaboreaza in mod regulat cu cele mai intersante reviste si designeri.
Pasiunea lui Roversi se vede cu ochiul liber. La fel si interesul sau pentru crearea unei atmosfere destinse cu subiectul ales pentru fiecare dintre fotografii. Inainte de toate, arta lui Roversi scoate la lumina idei care nu pot fi exprimate in cuvinte. Fotografia vibreaza prin emotiile pe care le transmite, iar el reuseste de fiecare data sa uimeasca prin usurinta cu care contureaza emotii complexe prin intermediul imaginilor. Lucrarile sale creaza stari in fata carora nu poti ramane indiferent si cred ca de aceea analizandu-le ma simt inspirata.
Tehnica cel mai des intalnita la el este expunerea lunga, pentru a permite fotografiilor sa se creeze, sa se ridice la suprafata si pentru a le lasa sansa de a se naste, caci pentru Roversi fiecare dintre fotogafii este asemenea unui copil, care paseste in lume precum un semn al sperantei. Am gasit la Roversi placerea de a se lasa surprins de fotografie, caci niciodata rezultatul final nu este exact ceea ce isi imaginase ca va fi. Pentru ca am trait adeseori aceeasi senzatie, cred ca aceasta este una dintre surprizele pe care le rezerva fotografia celui ce intra in lumea ei.
“Fiecare fotografie este o intalnire, o confesiune intima, reciproca.”- Paolo Roversi