O zi normala de jurnalist, cu stiri si comunicate de presa, cu research si telefoane, plus ingredientul principal – cafeaua. Nu poti incepe o zi fara sa nu iti iei energizantul ce reuseste sa te propulseze in lumea celor rapizi, nu? Scriam despre starurile din strainatate, de stilul lor si cat de scumpe si de rare sunt tinutele lor, imaginandu-mi o mica paralela intre celebritatile de la noi si cele de la Hollywood, intrebare pur retorica, insa daca as incerca sa caracterizez stilul “haute monden” al vedetelor de la noi, cam la ce concluzie as ajunge?
Am ales sa ma abtin eu, pentru ca as reusi sa-mi fac o parere numai la nivel de evenimente si n-ar fi corect, asa ca o las pe Diana Enciu, care “gusta” zilnic din lumea mondena autohtona, de a-mi descrie o “fila de jurnal” high-fashion.
“O strada cocheta, un concept store proaspat deschis, sampanie si agitatie in plina strada, high heels, trei-patru figuri cunoscute, electro-jazz music, o noua colectie de toamna-iarna abia venita de la Paris, apoi ma indrept spre birou. Stau si ma gandesc uneori rasfoind zeci de ziare de scandal si zeci de Vogue-uri ca desi Gaultier, Louis Vuitton si D&G par a fi ingredientele-cheie in lumea mondena autohtona, am ajuns sa traiesc macar o data pe sapatamana placuta experienta de a descoperi locuri, evenimente si exprimari creative si inovatoare ale unor oameni cu adevarat valorosi care cunosc valoarea cuvantului STIL. Ei sunt cei care ar trebui sa poarte pe umeri celebritatea si atentia oferita falselor vedete, daily top paged in tabloidele si cotidienele atat de en vogue in randul romanilor…
Este simplu la noi. Vinde-te ca pe o apetisanta bucatica de carne si sigur vei castiga notorietate. Daca vrei sa fii celebra este clar ca blondul platinat va fi marea lovitura, ca acryl diamond nails va fi alegerea perfecta pentru a-ti atinge cu mandrie The Hermes Birkin Bag inlocuita din ce in ce mai des in ultimul timp de clasica 2.55 de la Chanel.
Nu este greu sa devii celebru atata timp cat vinzi baloane de sapun si baloane de silicon. Nu va interesa pe nimeni daca porti un Loro Piana sau un Alexandre Herchcovitch, insa cu siguranta vei fi apreciata daca te afisezi “all dressed up” intr-o piesa suprapromovata semnata Cavalli. High-fashionul made in Romania traieste inca sub amprenta kitchului, iar drumul catre estetizare si reinventare este lung. E trist, oarecum adevarat si optimist privind invitatii unui fashion event printre care se strecoara cate un exemplar rar definit de stil si bun gust.
Common sense? Mereu ne intrebam ce inseamna totusi acest bun simt? A incerca sa fii la curent cu toate noutatile din toate domeniile convergente sau mai putin convergente cu domeniul in care activezi, a intelege cat este de important este sa fii up to date, a purta haine in ton cu ultimele tendinte, a conduce un nou tip de masina, toate se incadreaza in limitele bunului simt atata timp cat te cunosti si iti cunosti nivelul.
Insa tot mai des observ oameni care isi impun un set de valori in totala neconcordanta cu ceea ce sunt si pot fi ei de fapt, personaje care isi supraestimeaza dobandirea de bani si bunuri, a faptului de a arata bine in ochii celorlalti a a dorintei de a deveni celebri.
Trebuie sa recunoastem, cu totii trebuie sa aratam bine. Daca aratam bine, ne simtim bine, insa cati dintre noi se simt bine in propria piele, dincolo de straturile groase de mascara si pudra? Putini! Pentru ca pe foarte putini ii reprezinta imaginea pe care o afiseaza, hainele pe care le poarta, masinile pe care le conduc, munca pe care o fac. Ce putem face este macar sa iesim din vechile tipare, putem incerca sa demonstram ca putem mai mult, ca putem sa ne modificam imaginea si sa schimbam perceptia oamenilor asupra noastra.
NU demult la o cafea ii vorbeam unui bun amic, stilist, despre cat de mult imi place Gina Pistol, stilul ei relaxat si transformarea ei de la un an la altul, bunul simt de care da dovada si sinceritatea pe care o manifesta de fiecare data cand vine vorba de partea financiara a vietii sale. Nu intalnesti des astfel de persoane publice, iar cele putine care exista ar merita sa fie luate ca exemple, daca nu ca modele de urmat. Modele pentru cine? Pentru fetele si femeile care cred ca o aparitie intr-un material de 10 minute seara la ora 11 inseamna celebritate si stil si nu cunosc paleta larga de forme si culori ale high-fashion-ului.
Ce mi-as dori sa schimb… Unica schimbare pe care as face-o in randul multor vedete din Romania ar fi angajarea unui stilist si mai apoi angajarea unu PR Specialist profesionist, care stie unde si cum sa isi promoveze clientul, unui specialist care stie ca mai mult nu inseamna intotdeauna mai bine. De aici pornesc toate si nimeni nu isi da seama.
Dupa ce termin de rasfoit tabloidele romanesti si Vogue-ul un pic prea fad din Olanda imi dau seama ca prea putine vedete din Romania au un stil… Andreea Raicu, Loredana, Mihaela Radulescu si Corina, putine rau! De ce? Pentru ca sunt constante, au incredere in ele si stiu ce vor. O reteta aparent usoara, dar greu de urmat.
Se face tarziu… rafoiesc inca o data propunerile primite pentru colectia primavara-vara Eugenia Enciu, suspin dupa aerul fashionist de pe bulevardele pariziene si ma hotarasc sa ma indrept spre casa. Mai savurez o gura din cupcake-ul delicios, inchid laptopul si ma indrept catre el, cealata jumatate fashionista a mea. E deja 11 noaptea.”
E drept ca as fi vrut sa fie mai rautacioasa, pentru ca in mod sigur ar fi spus mai multe si ar fi si indicat persoane, insa diplomatia este o trasatura a femeilor puternice si de fiecare data cand intalnesc acest lucru la persoanele celebre ale mici noastre tarisoare, ma face sa zambesc. Pentru ca stiu ca in Romania celebritatile de top se afla acolo fie prin multa munca si succes, fie cu ajutorul tabloidelor care le “surprind” in diferite ipostaze ori la micului ecran, fiind invitate la diferite emisiuni pentru a se lupta putin cu noroi. Insa aceste persoane care aleg calea cea mai grea dar cinstita inca stau in umbra. Dar stiti ce e paradoxal, le bucura acest lucru!
Foto: Ciprian Strugariu