Kizashi este o masina menita sa stimuleze partea emotionala a oamenilor activi si reafirma statutul Suzuki de constructor de masini performante si abordabile ca pret. Toate modelele Suzuki sunt apreciate pentru dinamismul si valoarea lor, iar Kizashi este cea mai avansata transpunere a acestor calitati in gama Suzuki.
Mai mult, Kizashi intruneste standardele celor mai competitive piete auto de pe mapamond. Versiunea cu specificatii pentru Europa a fost prezentata in premiera in cadrul Salonului Auto de la Geneva din martie 2010, urmand ca din aceasta toamna sa debuteze si in showroom-urile de pe acest continent.
In Romania va fi disponibila (din a doua jumatate a lunii noiembrie) doar varianta Kizashi Sport, prezentata cu ocazia Salonului Auto de la Paris din octombrie 2010.
MOTOR PUTERNIC SI EFICIENT
Kizashi marcheaza si debutul unui nou propulsor, creat special de Suzuki in cadrul acestui proiect. Este un motor cu patru cilindri dispusi in linie si capacitate de 2,4 litri. Acesta dezvolta 178 CP si un cuplu de 230 Nm, deci putem spune ca este unul dintre cele mai puternice argument cu care Kizashi Sport se impune drept un sedan sportiv.
Cu acest nou motor Suzuki a reusit sa intruneasca pretentiile diferite de putere, capacitate si eficienta care definesc cele trei piete etalon in industria auto mondiala: SUA, Europa si Asia. Capacitatea generoasa, de 2,4 litri, nu inseamna o greutate si un consum de combustibil crescute.
Blocul motor, cilindrii si pistoanele turnate din aluminiu au permis pastrarea masei motorului la un nivel coborat. Bielele si arborele cotit sunt fabricate din fier forjat pentru sporirea andurantei, iar vibratiile si zgomotul motorului sunt amortizate si cu ajutorul unui brat de stabilizare.
Pentru obtinerea unui echilibru intre performanta si consum economic, motorul poate fi cuplat cu o cutie de viteze manuala cu sase trepte sau cu una automata, cu variatie continua. In cazul cutiei manuale, primele trepte sunt scurte, pentru a facilita demarajele, iar ultimele trepte au rapoarte mai lungi, pentru a permite rularea relaxata si economica. Si cutia cu variatie continua (CVT - Continuously Variable Transmission) ofera soferului posibilitatea de a controla raportul intre performante si economie. Volanul este prevazut cu clapete pentru schimbarea manuala a treptelor, independent de programul de functionare al CVT-ului.
SISTEM DE TRACTIUNE INTELIGENT
Kizashi Sport este disponibil atat cu tractiune pe puntea fata, cat si cu noua generatie a sistemului de tractiunea integrala i-AWD, dezvoltata de inginerii Suzuki. i-AWD este regasit si la modelul Suzuki SX4, insa pentru Kizashi a fost acum corelat cu sistemul electronic de control al stabilitatii (ESP) si cu sistemul de directie asistata electric (EPS). Acestea permit ca puterea motorului sa fie distribuita in masura necesara si la rotile posterioare, cu fiecare accelerare. Cuplul este dozat intre roti in functie de aderenta acestora si de intensitatea accelerarii.
Astfel, sedanul este usor manevrabil si in situatii limita si pe suprafete de rulare care nu ofera o aderenta buna. Totodata, soferul are optiunea de a cupla sau decupla sistemul de tractiune integrala prin simpla apasare a unui buton, putand alege sa ruleze cu tractiune doar pe puntea fata.
DINAMISM SI ANDURANTA IN ORICE CONDITII
Un automobil cu reale valente sportive trebuie sa aiba o platforma tehnica configurata pentru a pune in valoare o motorizare puternica. Iar Kizashi Sport a fost conceput tocmai dupa aceasta regula.
Caroseria sa este fabricata din otel si a fost proiectata pentru a oferi un nivel inalt de rigiditate si rezistenta la torsiune. Iar suspensiile, de tip MacPherson pe puntea fata si multi-brat pe puntea spate, completeaza aceasta platforma vadit sportiva. Rigiditatea structurala si reglajele suspensiilor asigura impreuna manevrabilitate, stabilitate si vibratii reduse in timpul rularii.
La acestea se adauga un sistem de franare performant, cu discuri pe ambele punti. Cele anterioare sunt si ventilate, indiferent de nivelul de echipare sau de tipul tractiunii.
Kizashi este un model international, care trebuie sa impuna marca Suzuki la nivel global. De aceea, avantajele conceptului tehnic au fost rafinate in urma unor teste de anduranta riguroase desfasurate pe trei continente. Pentru atingerea nivelului dorit de rezistenta si comportament dinamic inginerii Suzuki au supus modelul Kizashi la vremea extrem de rece din Minessota si la caldura torida din Death Valley, au reglat raspunsul franelor pe serpentinele din Alpii elvetieni, au perfectionat manevrabilitatea pe drumurile rurale din Anglia, pe autobahn in Germania si pe circuitul Nurburgring, si au testat sistemul i-AWD in Noua Zeelanda.
Suzuki Kizashi a fost déjà cotat cu cinci stele la testele de siguranta organizate de Administratia Nationala pentru Siguranta in Trafic din SUA (NHTSA – National Highway Traffic Safety Administration). Atat in cazul impactului frontal, cat si al impactului din lateral, Kizashi a oferit pentru sofer si pasagerul din dreapta siguranta de cinci stele conform normelor NHTSA.
Era de asteptat un asemenea rezultat, deoarece caroseria berlinei a fost prevazuta cu ramforsari si zone de deformare controlata. La acestea se adauga lista de dotari standard care tin de siguranta pasiva a lui Kizashi Sport. Aceasta include centuri de siguranta frontale cu pretensionare si limitatoare de sarcina si un set complet de airbag-uri (frontale, laterale, cortina si airbag pentru genunchii soferului).
La capitolul siguranta activa, Kizashi Sport dispune standard de ABS, EBD (sistem electronic de distribuire a fortei de franare intre roti), ESP-ul (sistem electronic de control al stabilitatii), atat pentru versiunile cu tractiune fata, cat si pentru cele cu tractiune integrala, si senzor de monitorizare a presiunii din pneuri.
DESIGN SI DOTARI MODERNE
Si in ceea ce priveste designul tema principala a fost caracterul sportiv. Astfel, caroseria se distinge prin contururi si profile puternic definite, o consola fata scurta si un calandru proeminent continuat cu prize de aer decupate in spoilerul frontal.
Modelul Kizashi Sport accentueaza aceasta nota cu elemente de design distinct, cum este eleronul discret profilat din capacul portbagajului. Accente de sportivitate dar si eleganta sunt date si de elementele cromate ale caroseriei lui Kizashi Sport. Acestea sunt contururile prizelor de aer frontale, baghetele care traverseaza baza portierelor si gurile esapamentului incadrate in spoilerul posterior. Lor li se alatura jantele de 18 inci din aliaj usor, care personalizeaza echiparea Sport.
Caroseria lui Kizashi Sport a castigat un plus de prestanta si multumita spoilerelor si pragurilor laterale mai joase si garzii la sol coborata cu 10 mm, modificari cu aport si asupra aerodinamicii si stabilitatii masinii.
Caroseria este impozanta si robusta si prin dimensiunile care in Europa o plaseaza intre segmentele berlinelor compacte si medii. Avand 4.650 mm lungime, 1.820 mm latime si 1.470 mm inaltime, Kizashi devanseaza modele precum Skoda Octavia (4.569 mm lungime) si se apropie de Audi A4 (4.703 mm lungime). Drept urmare, si ampatamentul de 2.700 mm este mai generos decat standardele clasei compacte, Kizashi oferind un habitaclu spatios.
In interior se regaseste aceeasi ambianta sportiva si eleganta. Scaunele cu profil sport si ceasurile de bord proeminente si desenate modern sunt completate de linii si materiale fine. Volanul imbracat in piele perforata si cusaturile de culoare contrastanta in cazul tapiteriei de piele neagra regasite pe volan si manetele schimbatorului de viteze si franei de mana, sunt detalii tipice versiunii Sport. De altfel, atat rafinamentul, cat si lista de dotari apropie Kizashi Sport de modele din clase superioare.
In echiparea Sport disponibila in Romania, scaunele sunt tapitate standard in piele si pot fi echipate cu sistem de incalzire in trei trepte si cu functia de memorare a trei reglaje diferite. Lista de dotari continua cu pornirea motorului fara cheie, de la buton, iar sistemul multimedia se poate conecta la iPod si poate reda muzica prin Bluetooth.
RECORDURI SI TITLURI
Eforturile inginerilor Suzuki de a crea o platforma tehnica cu potential ridicat au fost rasplatite cand Kizashi a stabilit noul record mondial de viteza pe celebrele platouri de sare din Bonneville. Prototipul denumit Kizashi Bonneville Special a inregistrat o viteza medie de 327,8 km/h, devenind cea mai rapida masina din categoria Blown Gas Coupe (F-BGC).
Propulsorul de 2,4 litri al modelului Kizashi de serie dezvolta 507 CP in urma modificarilor prin care a fost trecut pentru a se crea prototipul Bonneville Special. Propulsorului i-au fost adaptate o turbina Turbonetics si un intercooler, i-au fost forjate pistoanele si i-au fost schimbate admisia, amortizoarele suspensiilor si ambreiajul.
Pentru a respecta normele de siguranta impuse in cadrul acestor sesiuni de stabilire a recordurilor de viteza, Kizashi a fost dotat si cu o parasuta pentru oprire in cazuri de urgenta, i-a fost modificat spoilerul frontal pentru adaptarea aerodinamicii la vitezele de rulare, i-au fost schimbate rotile si anvelopele cu unele impuse de regulamentele acestor curse, iar habitaclul a fost securizat cu un cadrul de protectie si a fost golit de canapéa si scaunul pasagerului, in timp ce scaunul soferului a fost inlocuit cu unul de competitii.
America i-a recunoscut calitatile lui Kizashi si in versiunea sa de serie, berlinei Suzuki fiindu-i acordate in 2010 doua titluri importante de catre renumita firma americana de sondaje AutoPacific. Astfel, Kizashi a primit titlul pentru "Cel mai Satisfacator Automobil" al anului si titlul "Automobilul Ideal" al anului.