"Moda este o forma de uratenie atat de intolerabila incat trebuie schimbata la fiecare sase luni" (Oscar Wilde)
Este clar pentru toata lumea ca gluma lui Oscar Wilde nu era menita sa "atinga" forma exterioara a modei, aspectul sau vizual ci mecanismele superficiale ale schimbarii sale foarte rapide; schimbare care nu inseamna in acest caz evolutie ci mai degraba schimbare de dragul societatii de consum, a banilor.
Prin insasi definitia sa, moda reprezinta estetica frumosului cotidian raportata la o perioada de timp. Fara a fi o stiinta de la inceput, moda a insotit omenirea in evolutia sa inca de la inceputuri, ea chiar a fost una dintre metodele prin care corpul fiintei umane a facut saltul de la "natura" la "cultura". Ca si concept de sine statator insa, moda a devenit un fenomen in sine de abia in secolul al XX-lea cu ajutorul promovarii oferite de mass-media si a conturarii marketing-ului.
Aparitia termenului "design" in 1851 datorita productiei industriale a facut ca moda sa se divizeze in haute couture adica croitorie de lux si pret-a-porter insemnand colectie de gata.
Designul Vestimentar se ocupa de organizarea ideilor, canalizarea lor spre un obiect finit care sa atraga prin puterea imaginii, impactul estetic placut dar si sa exceleze prin functionalitate, aplicabilitate ergonomica de mare calitate etica.
Designerul din toate domeniile: moda, publicitate, de obiect, de interior este cel care gandeste forma in functie de destinatia lui finala si tine seama de necesitatile publicului, empatizeaza cu consumatorul.
Designul si moda se unesc prin punctele lor comune: reflectarea tendintelor epocii lor, ideile din filozofie, politica, arta.
Designul a facut metamorfoza inversa a Modei din Printesa in Cenusareasa, din fluture liber si splendid in vierme incatusat de cocon pentru ca a multiplicat modelele in defavoarea pretiozitatii, a unicitatii. Pana atunci exista o moda a timpului dar totusi atingerea individualitatii era prezenta, unicitatea era caracteristica de baza, totul lucrandu-se manual.
Arta costumului a fost mereu sustinuta de creatori vestimentari, artisti care treceau peste tendintele timpului pentru a creea arta vestimentara de dragul artei, de dragul emotiei.
"Poti sa nu intelegi bine si totusi sa fii emotionat." (Maurice Barres)
Creatorii vestimentari, artistii care se ocupa de acest domeniu nu doar ca nu se supun si nu-si supun operele niciunui compromis comercial, sau a autoingradirii de ordin functional, ci sunt chiar cei ce rastoarna orice bariera, insufletind si inspirand industria ce ne imbraca.
In principal creatiile lor folosesc materiale, tehnici neconventionale. Formele realizate de ei nu se supun nici unei logici imediate luand nastere opere de arta ce se imbraca dar nu se poarta sau unele care pur si simplu se admira ca pe o sculptura: vesmantul-obiect artistic.
Creatorul lanseaza un mesaj filozofico-estetic ce se bazeaza pe imaginea-idee-forta, care reprezinta un tel de perfectiune atins de artist. Lipsita de interes functional, oferind iluzia care incanta, Arta Vestimentara este punct de inspiratie pentru designerul care ii da o forma ergonomica, o concretete functionala si totodata ofera modei sursa sa de existenta, material de show gata de a fi pus la vanzare publicului larg.
Dar, ca uneori moda abuzeaza de aceasta sarcina a sa va fi un subiect de dezbatut in articolul urmator…
[gallery:1262]