"Sa injuri cum se cuvine este o arta", spune Richie Frieman, expert in eticheta si autor al unui blog intitulat codul bunelor maniere pentru barbatul modern. "Asa reusesc comicii sa isi creeze cele mai amuzante replici."
Sa vorbesti astfel la locul de munca este nepotrivit atunci cand folosesti injurii in mod defensiv, ca ultim argument intr-o discutie sau cand apelezi la ele pentru a influenta imaginea altui coleg in ochii celorlalti. Fii atenta si la glumele cu tenta licentioasa, intrucat vei calca pe un teren minat.
Potrivit expertilor in HR, limbajul licentios trebuie folosit astfel incat sa creeze o atmosfera mai relaxata. Altfel, poate transmite un mesaj gresit.
Folosit cum trebuie, un astfel de limbaj semnaleaza ca e timpul sa lasati formalitatile si sa vorbiti ca de la om la om. In plus, egaleaza cumva terenul. Folosit corect, un astfel de limbaj transmite ca urmeaza sa fii directa. Creeaza un fel de simt al democratiei si egalitatii, potrivit specialistilor.
Cu toate acestea, trebuie sa ai grija sa nu ii faci pe ceilalti sa se simta prost si nici sa nu ii provoci sa raspunda cu aceeasi moneda. Ideal este sa nu indrepti astfel de mesaje catre o persoana sau o organizatie. Fa-o intr-un mod care sa ii stimuleze pe ceilalti.
Spre exemplu, poti spune "Haideti sa trecem peste sedinta, pentru ca mai mult (introduci aici un cuvant sau o expresie licentioasa) decat rezolvam probleme", dar nu te apuca sa spui "Nenorocitii aia de la compania X" sau "Cutare coleg e un dobitoc."
In plus, daca nu te afli intr-o pozitie care iti permite sa fii cea care sparge gheata, nu vrei sa fii prima care o lasa mai moale in timpul unei sedinte. Daca, in schimb, pozitia ta implica si gestionarea echipei, poti detensiona atmosfera printr-un astfel de limbaj, daca in companie este acceptat.
Atentie si la frecventa apelarii la astfel de cuvinte. Daca le folosesti constant, isi pierd dim impact. In plus, tine minte ca functioneaza doar atunci cand ii cunosti bine pe cei carora le vorbesti.