Ok, eu inteleg ca mare parte din brandurile care ne hipnotizeaza in mall-uri sunt aduse in sistem de franciza, si trebuie sa iti iasa un profit, insa daca moda din strainatate a suferit un impact financiar pe care il recunosc si designerii ca Karl Lagerfeld, Roberto Cavalli, Vera Wang, Betsey Johnson si multi altii, cred ca ar fi timpul sa se reflecte efectele si la noi in tara. Desi nu ne putem compara, ca si calitate a produselor, cu magazinele "de afara", ne comparam cu preturile. Suntem la aceeasi inaltime iar uneori ii si intrecem.
Dar voi ce parere aveti?
Medeea (24 de ani) - "Recesiunea impune limite financiare multor companii, insa cand vorbim de domeniul modei, lucrurile au alta nuanta. Cred ca designerii si marile brand-uri merg pe premisa ca si-au creat un grup de clienti fideli care vor achizitiona respectivele produse indiferent de costuri si criza. O alta chestiune care le-ar putea crea probleme acestora ar fi calitatea produselor pe care le comercializeaza, care ar lasa de dorit odata cu ieftinirea lor. Se merge clar pe premisa: ieftin si prost sau scump, dar calitativ. Este adevarat ca unele brand-uri nu-si justifica preturile nici chiar fara recesiune, dar asta este alta poveste. Personal, ii inteleg si pe ei, dar cu siguranta ca ar trebui sa-si regandeasca strategia de marketing, cel putin sa ofere impresia ca s-au gandit si la buzunarele noastre: reduceri cat de mici, promotii, etc."
Mara (27 ani) – "Cred ca e exact momentul in care importatorii si cei din aceasta industrie s-au hotarat ca e mai importanta criza ‘lor’ decat a noastra. Pe de o parte, mi se pare foarte bine sa incerci sa iti reduci pierderile micsorand putin preturile, un lucru care nu se intampla inca la noi, pe de alta parte, imi dau seama ca noi platim marca, nu neaparat calitatea sau materialul.
Nu as vrea sa ajungem sa avem magazine bune pline ochi cu haine si cu niciun client si second-hand-uri care nu mai fac fata clientilor. Dar, in ritmul in care se misca lucrurile, s-ar putea ca acest lucru sa devina o realitate."
Iulia (32 ani) – "M-am saturat sa aud de tendinte si de reclame gen 'vino si ia-ma'. Ajungi in magazin si trebuie sa-ti notezi numarul de telefon de la urgente pe card, la ce preturi au ‘noile si spectaculoasele colectii’. Cred ca e putin exagerat si desi in marele lor plan de redresare se incearca testarea pietei cu diferite momeli, oamenii nu sunt atat stupizi sa dea o caruta de bani pe lucruri care se vrea a fi purtate doar intr-un sezon si mai mult de atat intr-o perioada in care se invata instinctul de supravietuire."
Ce am observat in plimbarea mea scurta prin magazine:
- desi rata somajului a crescut, nenumarate firme dau faliment sau isi "deseneaza" planul de supravietuire prin injumatatirea bugetului pentru diferite necesitati, diminueaza salariile, etc, brandurile inca spera. La ce spera? La shopaholice care se ghideaza dupa instictul primar si pentru cateva momente uita de criza, simtind inca gustul gloriei. Insa sperantele mor repede, pentriu ca daca inainte era imbulzeaza in magazine, acum esti aproape agresat de angajate sa te ajute sa te hotarasti asupra unui produs.
- trec prin fata unui magazin (nu dam nume) si sunt atrasa ca un magnet de oferta din dreptul usilor, care e extrem de opulenta. Un pret mare de 20 de lei. Socata, ma uit din nou deasupra intrarii sa verific daca e sigur brandul pe care l-am vazut prima oara, iar la pret si-mi zic ‘Uite un magazin mai realist’. Dar de unde, standul de la intrare a fost doar o simpla momeala, unde erau spre vanzare numai topuri simple, pe care le poti cumpara de oriunde la acest pret. In rest aceleasi preturi ‘viu colorate’ ca si inainte.
- reducerile de 50%, sau ofertele de 1+1 gratis descopera produse din colectii vechi sau nevandute, pe care nici la reduceri de 90% nu le-ai cumpara.
- desi cu greu intri in magazine, si-atunci la zi de salariu, recesiunea i-a convins pe proprietarii de magazine sa faca schimb de personal. Entry-level la bani putini. Insa aceste domnisoare nu au aflat ca sunt in ajutorul clientului si parca iti platesc produsul din buzunarul propriu. Le deranjezi daca le pui intrebari si sau le spui ca nu ti se potrivesc pantofii.
- Publicitate sumara. Agentiile de PR sunt luate cu asalt, la propriu (mai mult randament, nu clienti mai multi), in vreme ce se observa ca bugetul alocat pentru publicitate s-a redus considerabil. Daca inainte ne bucuram de bannerele mari si trufase, in culorii vii sau chiar pe led screen-uri, acum observam multe locuri, in zonele de publicitate stradala, cu anuntul "Aici poate fi reclama ta". Mai putine bannere, mai putine reclame TV si mai putine evenimente pompoase. Dar preturile, dragii mei?
Guvernul din Italia a decis sa sprijine industria vestimentara nationala, o industrie care a generat anual o cifra de afaceri de circa 70 de milioane de euro, din care jumatate din exporturi, prin credite pentru plata taxelor... Potrivit ministrului italian Claudio Scajola, casele de moda ar putea primi credite pentru realizarea colectiilor. Iar o alta masura este de a lupta impotriva falsurilor, pentru ca aproape 12,6 milioane de produse contrafacute au fost confiscate numai anul trecut. Cu alte cuvinte, ei fac pasi concreti spre redresare. Chiar daca oamenii isi pierd joburile si habar n-au unde sa se angajeze, chiar daca acei clienti fideli care isi permiteau odata sa arunce cec-uri din zece zerouri pe shopping de lux au devenit mai chibzuiti, guvernul Italiei tot mai spera sa gaseasca aceeasi frenezie in magazine. Vrabia malai viseaza?
Sugestia noastra pentru ei: doamne si domni manageri de magazine, exista un segment de consumatori noi, prin care va puteti creste cota de piata si cifra de afaceri: cei care isi fac cumparaturile in strainatate. Poate ca bugetul lor de cateva mii de euro pe sezon este destul de important pentru a va stimula sa puneti serios accentul pe doua lucruri pe care acesti cumparatori le cauta: calitate si preturi accesibile.
Sugestia noastra pentru noi: dragele mele, vom incerca sa rascolim in cufarul magazinelor pana cand vom gasi acele haine pe care le cautam, unde raportul de calitate-pret este echitabil pentru gusturile noastre, ne vom indrepta si vom da un "search" pe strazi, in cautarea magazinelor "no name" care fac haine de calitate, dar care nu au avut parte de o strategie de marketing reusita sau chiar deloc. Iar in cele din urma, odata cu orele suplimentare de la munca vom da "click" mai des pe "adauga in cosul meu" pe site-urile tip magazin online. Insa vom lipi un post-it imaginar pe fiecare magazin care inca nu e cu picioarele pe pamant.