Planul pe care ti l-ai propus este insa menit esecului daca felul in care te raportezi la persoana careia ii ceri marirea este gresit.
Prima lectie pe care tu ca angajat trebuie sa o inveti este aceea ca o relatie buna cu seful este esentiala pentru ascensiunea pe plan profesional.
Asadar, primul pas catre o marire ar fi sa vezi acea persoana ca fiind soarele in jurul caruia graviteaza planetele, printre care te numeri si tu. E drept, suna gretos si ti-e greu sa accepti ca el este „buricul pamantului”, dar este cat se poate de adevarat.
Aceasta este ierarhia si oricat te-ai plange in stanga si in dreapta ca este asa si pe dincolo, ca are asteptari nerealiste sau orice alt defect care te face sa te duci cu teama la birou in fiecare zi, nu ai cum sa schimbi faptul ca el este intr-adevar forta care pune lucrurile in miscare la birou:
1.Seful iti spune tie ce sa faci si nu invers, pentru ca la randul lui, are un sef care ii dicteaza ce sa faca, iar daca tu nu te conformezi, raportul pe care el il da mai departe ii va aduce in loc de felicitari si recompense, sanctiuni care la randul lor vor influenta atitudinea sefului fata de tine. Si daca nu are un sef care sa stea cu securea deasupra capului sau la fiecare miscare, el este cel care decide, fiindca el a venit cu ideea sa investeasca bani intr-o afacere din care iti castigi tu salariul si nu viceversa. Asa ca data viitoare cand vrei sa nesocotesti ordinele sefului, gandeste-te de doua ori.
2. El decide daca iti primesti sau nu salariu si daca meriti mai mult sau nu. Asa ca ideal ar fi sa te asiguri ca te vede intr-o lumina pozitiva si sa iti reasiguri pozitia in ochii lui din cand in cand.
3. El este cel care te-a angajat si cel care decide daca ramai sau pleci. Nu face greseala sa musti mana care te-a hranit. Oricata vechime ai avea in firma respectiva, faptul ca la un moment dat el a decis sa iti ofere sansa de a-ti demonstra calitatile si sa te plateasca pentru ceea ce stii sa faci nu se uita niciodata. Greseala fatala pe care multi angajati o fac este ca ajung sa se creada mai "zmei" decat seful. Poate ca meriti sa fii in locul lui, insa ajungi acolo respectandu-l pe cel care te-a ajutat sa ajungi acolo (chiar daca ti-a facut zile fripte pe parcurs) si nu uitand de unde ai plecat.
Prin urmare, ori de cate ori ai ocazia, consolideaza relatia pe care o ai cu seful. Cum? Ei bine, pe langa faptul ca desfasori o activitate exemplara si ai rezultate excelente, trebuie sa stii sa vorbesti pe limba lui. Iti va lua ceva pana sa excelezi in arta pictarii adevarului in culorile preferate ale ascultatorului, dar de indata ce vei invata, vei constata ca este lectia care iti va schimba cariera.
Crezi ca te sfatuiesc sa minti? Departe de mine acest lucru. Trebuie doar sa ii spui ceea ce vrea sa auda. Spre exemplu, daca este interesat de cresterile inregistrate in urma proiectului X si trebuie sa-i comunici ca de fapt s-a inregistrat o scadere, ce e de facut? Daca vrei o marire de salariu, va trebui sa ocolesti elegant adevarul. Alege sa faci o comparatie cu un proiect care a decurs ceva mai rau si astfel raspunsul tau va capata o nota pozitiva.
„Se face!”
Crezi ca te plateste cineva pentru a-i aduce la cunostinta ca nu se poate? Ba bine ca nu. Si tu fugi, cu siguranta, de oameni negativi, fiindca sunt cei care reusesc sa iti taie aripile atunci cand ti-e lumea mai draga si sunt cei carora esecul le este foarte familiar, intrucat atitudinea lor impiedica progresul. Cand il pui pe „Nu” in fata, totul iese pe dos.
Si-atunci? Ei bine, te transformi intr-un soi de „Yes Man”. Daca nu ai vazut filmul cu Jim Carrey, te sfatuiesc sa o faci. Pe langa faptul ca te vei destinde, vei concluziona ca „Da” iti largeste orizonturile si ca daca vrei sa ajungi undeva, atat in cariera, cat si pe plan personal, trebuie sa il pastrezi pe „Nu” in buzunar doar pentru situatii de urgenta.
Nu ma intelege gresit, nu te indemn sa satisfaci orice dorinta a sefului, fara rezerve. Recomand insa sa pornesti tot timpul cu o atitudine deschisa. Astfel vei reusi sa vorbesti pe limba lui. Daca el este entuziasmat in legatura cu un proiect, imprumuta-i entuziasmul pentru a-ti exprima parerile in aceeasi nota optimista. Cand comunici ceva, se inregistreaza nu numai ceea ce spui, ci si cum o spui. Iar daca seful va observa ca esti reticenta din start, va considera ca nici macar nu ai procesat ceea ce ti-a transmis si l-ai luat pe „Nu se poate!” de capital.
Ofera, ofera si iar ofera!
Cand ii vorbesti sefului, porneste intotdeauna de la tine catre el. Cum adica? Spune-i ce poti face tu pentru el si apoi ce vrei in schimb, nu viceversa.
Asa nu: „Vreau o marire de salariu pentru ca am idei bune, activitatea mea aduce un profit considerabil companiei si consider ca mai am multe de oferit.”
Asa da: „Ma gandeam ca ar fi in interesul companiei sa preiau si alte atributii (ai grija insa sa nu te inhami la o caruta prea grea), intrucat ma descurc excelent pe domeniul respectiv si in ultimele sase luni am asimilat o serie de cunostinte pe care le-as putea pune valorifica pentru a creste si mai mult profitul. Va rog sa va ganditi daca ideea mea ar putea fi pusa in aplicare si daca odata cu aceasta schimbare am putea discuta si de o marire cu 20 % a salariului. ”
Prezinta-i marirea ta de salariu ca pe o ocazie de a face economii!
Absurd? Dimpotriva. Intrucat nu este recomandat sa-l ameninti pe fata ca daca nu iti ofera o marire de salariu pleci la competitie, ajuta-l sa-si dea seama ca a te pierde pe tine ar afecta semnificativ castigurile firmei. Subliniaza-i cum ai reusit sa cresti profitul si sa scazi cheltuielile in zona in care iti desfasori activitatea si sugereaza-i ca o marire de salariu in cazul tau este o investitie bine plasata.
Daca esti sigura ca munca prestata de tine se plateste mai bine in alta parte, batalia e ca si castigata. Si cum de multe ori angajatii sunt platiti cu mult sub nivelul real, sansele sa poti dovedi ca daca ar angaja pe altcineva in locul tau ar avea de pierdut sunt foarte mari.
Daca discutia ajunge in punctul in care tu iti prezinti intentia de a demisiona in cazul in care nu primesti o marire de salariu, nu uita sa ii amintesti de timpul si banii investiti de angajator in formarea ta profesionala si ca plecarea ta ar insemna reluarea acestui proces, cu tot cu costurile aferente.
Ii dovedesti astfel ca a te pastra pe tine, oferindu-ti un salariu ceva mai mare, inseamna de fapt ca economiseste timp si bani pe care ii poate investi pentru a spori veniturile companiei.