Simpla afirmare a rezoluțiilor de Anul Nou nu este o metodă care să îți garanteze succesul în ceea ce privește țelurile propuse.
Cercetători de la universități din Statele Unite au descoperit că întrebările sunt mult mai utile în acest sens. Astfel, în loc să promiți că vei face mai multă mișcare în 2016, ar fi mai eficient să te întrebi pe tine sau pe cei dragi: "Vei face mai multă mişcare anul acesta?".
Rezultatele a mai mult de 100 de studii desfăşurate pe parcursul a 40 de ani au fost analizate de o echipă de la University of California, University of Albany, State University of New York, University of Idaho şi Washington State University.
Echipa a analizat efectul întrebare-comportament, conform căruia întrebările referitoare la un anumit subiect pot influenţa decizii viitoare. Rezultatele, discutate în Journal of Consumer Psychology, sugerează că acest tip de întrebări pot declanşa schimbări semnificative. S-a dovedit că această tehnică influenţează comportamentul chiar şi la şase luni de la adresarea întrebării.
"Dacă chestionezi pe cineva în legătură cu un comportament viitor, şansele ca acel comportament să aibă loc se vor schimba", subliniază Dave Sprott, decan al Carson College Business, de la Washington State University.
Astfel, o simplă întrebare declanşează un răspuns psihologic, care influenţează deciziile luate ulterior.
Dacă cineva este întrebat "Vei recicla?", practic i se aminteşte că reciclatul este benefic pentru mediul înconjurător, ceea ce îl va face să se simtă vinovat dacă nu o face, potrivit rezultatelor studiilor. Pentru a evita această situaţie, persoana îşi va ţine promisiunea.
Acelaşi principiu poate fi aplicat şi în cazul altor comportamente sociale, cum ar fi trişatul la examene, reciclarea, discriminarea de gen sau adoptarea unui stil de viaţă sănătos.
"Am descoperit că efectul este cel mai puternic când întrebările sunt folosite pentru a încuraja comportamentul în sensul unor norme perasonal şi social acceptate, cum ar fi o alimentaţie sănătoasă sau voluntariatul", arată Eric R. Spangernberg, decan al Paul Merage School of Business, de la University of California. "Tehnica poate, de asemenea, să fie folosită cu succes pentru a influenţa o achiziţie, cum ar fi un nou calculator."
Conform studiilor, cele mai eficiente întrebări au fost întrebările cu două variante de răspuns, da sau nu, adresate prin intermediul unui calculator sau al unui chestionar tipărit, unde răspunsul trebuia bifat sau încercuit cu pixul.
În plus, cercetătorii au descoperit că este benefic ca întrebarea să nu conţină şi un termen limită pentru ţelul propus.
Cu toate acestea, efectul întrebare-comportament nu are rezultate pozitive şi în cazul unor vicii precum alcoolul sau fumatul. Amatorii unor astfel de obiceiuri care au fost întrebaţi cu privire la viciile lor au avut tendinţa de a repeta comportamentul mai des.