Liftul, cabina de machiaj
Aproape toate cabinele de lift au cate o oglinda si asta pentru ca o doamna care se respecta va face cateva mici retusuri tinutei inainte de a iesi pe strada. Asta nu inseamna ca trebuie sa transformam liftul intr-o cabina de machiaj si sa incepem sa ne asezam de zor bluza sau sa ne invaluim intr-un nor de parfum profitand de absenta altor persoane, pentru ca nici nu bagi de seama cand ai ajuns la parter si usa se poate deschide brusc, expunandu-te privirilor contrariate ale unui alt locatar.
"Junk mail-ul" din cutia de scrisori
Nu trece o zi fara sa primesti oferte de la diferite supermarketuri sau firme care se ingramadasesc sa te atraga cu fel si chip de servicii, iar cutia ta de scrisori este de multe ori gata sa explodeze. Evident, nu poti plimba pliantele cu tine, in poseta si nici nu poti da "report spam", ca pe mail. Asta nu inseamna ca trebuie sa le indesi in cutia altui vecin sau sa le arunci pe jos!
"Underground-ul" transportului in comun
Cand mergi la lucru, preferi probabil sa iei metroul, pentru ca este cel mai rapid mijloc de a te deplasa in diferite zone ale orasului. Asta nu inseamna ca este si cel mai placut. Fara indoiala ca stii regulile, pe care oricum le auzi repetate din ora in ora, ca sa nu mai punem la socoteala autocolantele din tren. Ar mai fi insa ceva de adaugat: chiar daca oamenii au tendinta de a se imbulzi la usa, incearca sa nu faci ca ei.Gandeste-te cum ti-ar sta tie, cu poseta si pantofi asortati, certandu-te ca la usa cotului (a se citi usa vagonului) cu o vanzatoare de legume, cu papornitele pline.
In plus, trebuie sa tii cont ca in mijloacele de transport in comun trebuie sa incercam macar sa ne purtam cat mai atent cu ceilalti calatori. Daca te intalnesti cu cineva cunoscut incearca sa nu discuti peste capetele oamenilor, radicand glasul pentru a putea fi auziti. Insusirea regulilor de buna purtare ar elimina vesnicele discutii la care asistam zilnic, fara voia noastra.
Daca nu ai prins loc pe scaun, asta e: in caz ca nu ti-ai dat seama, cel mai bun loc unde se poate citi o carte este in capatul fiecarui vagon, pentru ca toata lume tinteste catre un scaun. Iar daca nici gandul asta nu te consoleaza, ia un taxi.
Taxi: Fast, but not furious
Masina galbena (Yellow cab)nu este intotdeauna cea mai buna solutie in caz ca ai intrat in criza de timp.Daca traficul este haotic - cum se intampla de regula in Bucuresti - nu e vina soferului ca nu poate merge mai repede si atunci nu ai niciun motiv sa te razbuni pe el si nici nu e cazul sa-i infigi umbreluta in spinare si sa-i strigi : "mana mai repede, birjar!"
In plus, trebuie sa tii cont de faptul ca, intr-un taxi, clientul nu se aseaza langa sofer, decat daca doreste sa vada orasul. O adevarata doamna nu sta pentru nimic in lume in fata. Mai mult, daca esti insortita de un barbat, acesta nu se va aseza nici el langa sofer, ci in spatele acestuia, cu doamna alaturi in dreapta. La capatul calatoriei nu te grabi sa cobori prima: domnul coboara, inconjoara masina prin fata, o ajuta pe doamna sa coboare, apoi plateste soferul. Daca mergi cu mai multe doamne, langa sofer se aseaza cea mai tanara. Aceleasi reguli se respecta si in masinile oficiale. Directorul general se va aseza pe bancheta din spate, in diagonala cu soferul.
Vorba multa, saracia firmei
Ai ajus la munca.Ca trebuie sa saluti tu prima cand intri in birou, asta face parte din lectiile de baza ale celor sapte ani de acasa. Evident, nu poti incepe munca fara un energizant si nu se compara nimic cu o ceasca de cafea servita in compania colegelor. Mare grija insa: nu va intindeti la vorba, pentru ca "time is money". Tineti cont si de faptul ca este permis sa discutati despre cunostintele comune care nu sunt prezente, insa nu trebuie sa spuneti nici mai mult, nici mai putin decat daca acestea ar fi de fata, pentru ca altfel tinde sa degenereze in barfa.
You got mail!
Odata asezata pe scaunul "de tortura" pe care iti petreci opt ore zilnic, este normal sa incepi programul prin a-ti verifica mailul, raspunzand totodata la eventualele solicitari. Fara indoiala, putem scrie tratate intregi despre regulie comunicarii scrise, insa doua lucruri sunt mai importante: nu confunda mailul cu messengerul si prietenele cu clientii. Iar daca adresa ta oficiala este sa zicem sweet_angel_lips, fa tot posibilul sa o schimbi cat mai repede: clientii tai vor sa stie ca se pot bizui pe o femeie de caracter, nu pe o dulceata cu aripi de inger.
Faxul, prieten sau dusman?
Printre sarcinile tale de lucru se numara si aceea de a trimite faxuri. Da, stim, faxul tinde sa devina depasit, dar exista inca firme (si manageri de firma) care prefera aceasta modalitate de a trimite documente. Nu uita: o scrisoare trimisa prin fax este o scrisoare "deschisa". Cand trimiti hartii oficiale sau documente, e important sa adaugi, pe langa semnatura tiparita si stampila institutiei, o semnatura olografa.Si mai ales nu uita sa mentionezi pentru cine este faxul: intr-o institutie mare hartiile nesemnificative, pe care nu este mentionat gradul de prioriate, pot sa dispara usor.
Cand seful te cheama "la judecata"
Indiferent daca o face pentru a te mustrului sau pentru a te lauda, trebuie sa fii foarte atenta la gesturi si atitudine: adu-ti aminte sa nu tii mainile in buzunar, dar nici pe solduri sau la spate. Nu te agata de un scaun sau de marginea unei mese si cu atat mai putin de interlocutorul tau! Si mai important decat orice: pune telefonul pe silent!
Telefonul, in alerta
In caz ca ti-ai uitat telefonul in birou, roaga-te se nu fi sunat cat timp tu ai fost plecata.Cred ca stii ce deranjant este sa ai timpanele asaltate in timp ce lucrezi la un raport important. Iar daca tonul tau de apel nu are nimic...muzical in el, atunci trebuie neaparat sa-ti ceri scuze colegilor.
Prea mult Messenger strica
Messengerul reprezinta o problema pentru multi patroni, care nu le permit angajatilor sa "socializeze" in timpul programului.Daca totusi lucrezi intr-un domeniu in care messengerul iti este util , fii cel putin rezonabila si comuta-l pe silent sau incearca sa nu folosesti audibles de genul Happy Tree Friends.
Fara indoiala, acestea sunt doar cateva dintre regulile de care trebuie sa tii cont pentru a te face placuta pentru cei din jur si pentru a-ti face ziua mai usoara. Fiecare minut din viata iti ofera situatii noi si neprevazute peste care trebuie sa treci cu brio si nu intotdeauna ai acces la un ghid al bunelor maniere ca sa stii ce ai facut. Tine insa cont de un sfat general valabil : fii mereu amabila, zambitoare si toleranta si totul va fi bine!Iar daca vrei sa afli mai multe despre bunele maniere de astazi, iti recomand cu caldura cartea Aureliei Marinescu, "Codul bunelor maniere azi". Merita!