Ceea ce nu îşi dau seama foarte mulţi angajatori este că rareori oamenii îşi părăsesc locul de muncă, ci mai degraba pleacă din cauza şefului. Acest lucru poate fi însă evitat, dacă managerii participă la mai multe cursuri de leadership şi în firmă se organizează mai multe team-buildinguri.
În continuare sunt prezentate cele mai mari greşeli pe care le fac angajatorii, lucruri care sperie angajaţii şi până la urmă îi face să demisioneze. Aceste probleme au fost identificate de către Dr. Bradberry Travis, coautor al cărţii "Inteligenţa emoţonală 2.0" şi fondator al comunităţii TalentSmart, care pune la dispoziţie teste de inteligenţă emoţională şi traininguri pentru dezvoltarea personală.
1. Pun prea multă responsabilitate pe umerii cuiva
Asta duce la suprasolicitare. Nimic nu oboseşte mai repede un om decât să i se dea prea multe de facut dintr-o dată. Mulţi angajatori au tendinţa fie să paseze prea multă treabă celor mai buni angajaţi, fie direct de la interviu, dacă văd pe cineva mai răsărit să adauge sarcini postului. Angajaţii cu adevărat buni, care sunt suprasolicitaţi, se simt astfel sub presiune şi se cred pedepsiţi pentru munca bună pe care o fac.
Noile cercetări de la Standford arată că productivitatea scade după primele 50 de ore lucrate, iar dupa 55 de ore nivelul de eficienţă este atât de jos încât nimic nu mai pare să fie cum trebuie.
2. Nu se recunoaşte implicarea fiecăruia şi nu se dau recompense
Tuturor le plac oamenii muncitori, care dau tot ce pot pentru binele echipei şi au iniţiativă, însă şi lor le place să le fie recunoscute meritele, fie prin promovări, creşteri salariale sau chiar o vorbă bună şi alte beneficii. Managerii trebuie să comunice cu subalternii lor, ca să afle ce-i face fericiţi, apoi să-i mulţumească în concordanţă cu rezultatele şi valoarea lor.
3. Nu le pasă de angajaţi
Mai mult de jumătate dintre cei care îşi dau demisia o fac pentru că nu se înţeleg cu şeful. Companiile de valoare se asigură ca există un echilibru între viaţa personală şi performanţele profesioanele ale oamenilor. În acest sens, există şefi care sărbătoresc reuşitele angajaţilor, empatizează cu problemele lor şi înţeleg dacă cineva trece printr-o perioadă mai grea. Însă există şi manageri care nu tin cont deloc de starea celor pe care îi conduc şi încearcă să-i forţeze să aibă aceleaşi rezultate, lucru greu de crezut că o să se întâmple.
Este imposibil să lucrezi cel puţin opt ore pe zi pentru cineva care nu dă doi bani pe tine.
4. Nu se ţin de cuvânt
Dacă una se zice la interviul de angajare şi alta se întâmplă la locul de muncă, atunci este normal ca un angajat bun sa plece, pentru că nu mai are aceleaşi condiţii. Astfel de lucruri fac diferenţa între un angajat fericit şi unul pe picior de plecare. Indiferent de responsabilităţile cuiva, atunci când i se promite ceva, aşteptările sunt pe măsură. Atunci când un angajator se ţine de cuvântul dat creşte în ochii subalternilor, pentru că asta dovedeşte că este un om de încredere, pe care se pot baza dacă au vreo problemă. În schimb, dacă ceea ce s-a vorbit se dă uitării, patronul va avea parte doar de comentarii negative şi persoane nemulţumite, care lucreză în dorul lenii. La o adică dacă şeful nu se ţine de cuvânt de ce ar face-o altcineva.
5. Angajează şi promovează persoane greşite
Angajaţii buni şi muncitori vor să lucreze cu profesionişti care să îşi dea silinţa să-şi facă macar treaba lor cum trebuie. Dacă se angajeza oameni prost pregătiţi acesta este un motiv de stres pentru cei nevoiţi să lucreze cu ei.
Cu atât mai grav este să promoveze pe cineva care nu merită, pentru că oamenii fideli au lucrat din greu şi altcineva îşi asumă meritele. Cel mai bine ar fi să se promoveze cei din interiorul companiei, nu nou veniţi, ca acest lucru să nu fie considerată o insultă de către cei cu vechime.
6. Nu lasă oamenii să lucreze pe ceea ce le place
Angajatii talentaţi pun pasiune în ceea ce fac. Dacă se găsesc ocazii speciale pentru ca aceştia să îşi pună în valoare pasiunile, atunci productivitatea lor creşte, alături de satisfacţia adusă de munca depusă. Însă prea mulţi manageri vor ca oamenii să lucreze doar pe o bucăţică din domeniul lor, pentru că se tem de scăderea productivităţii dacă angajaţii fac mai multe lucruri odată. Frica aceasta este neîntemeiată, deoarece studiile arată cum dacă cineva face ceea ce îi place îi creşte productivitatea, datorită euforiei care îi inundă creierul.
7. Nu dezvoltă suficient abilităţile fiecăruia
Managerii buni ştiu să împartă sarcini şi ştiu să recompenseye treaba bine făcută. Ei sunt atenţi la ce se întâmplă în firmă şi mereu dispuşi să asculte nevoile subordonaţilor sau să le dea feedback, când aceştia au nevoie. Este greu să conduci eficient, dar când ai un angajat talentat este de datoria ta să îi gaseşti sarcini în concordanţă cu capacităţile lui. Angajaţii buni simt nevoia de feedback mai mult decât cei slabi, pentru că fiecare îşi cam cunoaşte valoarea şi nimeni nu vrea să audă ceva de rău despre propria persoană. Dacă acest proces de evaluare nu are loc oamenii buni se vor plictisi rapid sau se vor plafona.
8. Nu implică oamenii creativi în procesele de luare a deciziilor
Cei mai talentaţi angajaţi vor să îmbunătăţească continuu tot ceea ce fac. Dacă li se ia capacitatea de a schimba lucruri doar pentru că nu au autorizaţia necesară aceştia vor ajunge să-şi urască locurile de muncă. Acest lucru face doar să limiteze atât activitatea angajaţilor cât şi pe a angajatorilor.
9. Eşuează încercând să-şi provoace intelectual angajaţii
Şefii buni provoacă intelectual oamenii pe care îi au la dispoziţie şi îi fac astfel să poată realiza lucruri de care nu credeau că sunt capabili. În loc să le dea doar lucruri uzule de făcut ei stabilesc şi obiective pe termen lung, care să-i scoată pe cei implicaţi din rutină. Apoi, şefii capabili fac tot posibilul pentru a-şi susţine echipa.
Când persoane inteligente ajung să facă lucruri mărunte, atunci ele se plictisesc şi îşi caută alt loc de muncă, care să fie mai provocator.
9 lucruri pe care angajatorii le fac inconştient şi care sperie angajaţii
Este incredibil cât de des se plâng patronii că le pleacă cei mai buni angajaţi. Pentru ei acest lucru înseamnă timp pierdut la recurtare şi bani investiţi în instruire.