Se spune că odată ce ai învăţat să mergi pe bicicletă, nu mai uiţi niciodată, însă cercetătorii au demonstrat că atunci când noi informaţii ajung la nivelul creierului, fragmente mai vechi de amintiri sunt şterse.
Acest lucru se poate întâmpla pentru că în creier există un spaţiu limitat pentru acumularea de informaţii, aşa că amintirile vechi sunt uitate sau "suprascrise", pentru a face loc celor noi.
Descoperirile ar putea contribui la dezvoltarea unui medicament care să activeze această rută a "uitării" din creier, pentru a-i ajuta pe oameni să uite experienţele traumatice.
Cornelius Gross, cercetător de la EUropean Molecular Biology Laboratory, a explicat: "Este pentru prima oară când o cale din creier a fost asociată cu uitarea, cu ştergerea activă a amintirilor. Explicaţia noastră constă în faptul că există un spaţiu limitat în creier, iar când înveţi, trebuie să slăbeşti unele conexiuni pentru a face loc altora. Pentru a învăţa ceva nou, trebuie să uiţi ceva ce ai învăţat anterior."
La cel mai simplu nivel, învăţarea implică crearea unor asocieri şi reţinerea acestora. În cadrul studiului a fost analizat hipocampusul, regiune a creierului cunoscută pentru contribuţia la formarea amintirilor. Informaţia intră în această zonă a creierului prin trei rute diferite. Pe măsură ce amintirile se cimentează, legăturile dintre neuronii aflaţi pe ruta principală devin mai puternice. Atunci când această rută principală a fost blocată în creierul unor şoareci, s-a constatat că nu mai erau capabili să înveţe răspunsul condiţionat ("Efectul Pavlov") - constând în asocierea sunetului şi consecinţei, dar şi în anticiparea acelei consecinţe. Astfel, au reuşit să confirme că această rută este implicată în formarea amintirilor, dar nu este esenţială pentru amintirea propriu-zisă a acelor informaţii reţinute.
Cercetătorii au speculat că amintirea informaţiilor implică o a doua rută către hipocampus. Însă blocând ruta principală au declanşat o consecinţă neaşteptată: legăturile de pe acea rută au slăbit, ceea ce înseamnă că amintirea urma să fie ştearsă.
Interesant este că acest impuls activ de a uita apare doar în situaţiile în care subiectul este implicat în activitatea de învăţare. Când oamenii de ştiinţă au blocat ruta principală către hipocampus în alte circumstanţe, conexiunile sale au rămas neschimbate.
Studiul a fost publicat în jurnalul Nature Communications.