Foarte multe lucruri din plastic sunt folosite doar o dată apoi aruncate, în cel mai bun caz, la coşul de gunoi comun, iar de multe ori ajung să polueze mediul înconjurător. Dacă situţia continuă, în oceane ar putea fi mai mult plastic decât peşte până în 2050. Din fericire, oameni din toată lumea se strâng pentru a aduna gunoiul de pe plaje, în timp ce noile tehnologii avansează în direcţia curăţării plasticului din mări şi oceane. În timp ce în următoarele două decenii cererea pentru plastic este preconizată să se dubleze, trebuie reinventată metoda de fabricare, folosire şi refolosire a plasticului, pentru ca produsele din acest material să nu devină din start deşeuri. În acest sens se caută deja alternative la plastic şi designerii produc modele reutilizabile.
Tocmai de aceea, Ellen MacArthur Foundation împreună cu HRH The Prince of Wales’s International Sustainability Unit au pus la bătaie un premiu de 2 milioane de dolari, denumit New Plastics Economy Innovation Prize, menit să provoace designerii, antrepenorii, academicienii şi oamenii de ştiinţă să găsească soluţii pentru a păstra plasticul departe de ape. Competiţia are de fapt două premii de câte 1 milion de dolari şi încurajează să participe pe oricine are o idee bună.
Prima secţiune este The Circular Design Challenge şi se concentrează pe cum pot ajunge anumite produse la consumatori, fără a deveni imediat gunoaie din plastic. Aici se pune accentul mai mult pe sticlele de şampon, ambalajele, paiele şi ceştile de cafea, care în prezent nu se reciclează, deşi reprezintă 10% din deşeurile de plastic şi ajung astfel să polueze mediul înconjurător. De exemplu, până în 1970, ţâmburuşul capacului de la paharele de plastic aflate la tonomatele de cafea se desprindea şi era astfel pierdut, apoi prin schimbarea designului şi rămânerea lui acolo s-a găsit soluţia pentru aruncarea lui mai igienică. A doua secţiune, The Circular Materials Challenge, caută soluţii la cum se poate face ca absolut tot plasticul să poate fi reciclat. În ziua de astăzi, peste 13% din ambalaje sunt formate de fapt din mai multe straturi de materiale suprapuse, ceea ce permite menţinerea mâncării proaspete, dar face dificilă reciclarea lor. Provocarea este deci să se găsească alte materiale fezabile, care să poată fi reciclate sau reutilizate.
The Innovation Prize este sponsorizat de Wendy Schmidt, partener al Ellen MacArthur Foundation’s New Plastics Economy şi iniţiativa este susţinută de mai mult de 40 de parteneri, precum Amcor, The Coca-Cola Company, Danone, MARS, Novamont, PepsiCo, Unilever şi Veolia.
Concurs cu premii de 2 milioane de dolari
Plasticul este peste tot, ne protejează mâncarea, ne iluminează camerele şi ajută turbinele eoliene să meargă. Cu toate acestea, doar 14% din deşeuri sunt reciclate, deci există o pierdere între 80 - 120 miliarde de dolari la bugetul global.