Dacă la muncă ai de-a face cu oameni foarte enervanți sau plictisitori trebuie să te relaxezi. Există șefi sau colegi care îț fac voit viața mai grea, pentru ca tu să nu mai fi la fel de productivă, ca să își asume ei toate reușitele și să te facă să te simți mizerabil.
Un studiu din Marea Britanie, care a durat 20 de ani și a cercetat comportamentele și sentimentele a 6000 de persoane, a arătat că cei care erau criticați în mod eronat de către șefii lor și nu li se ascultau problemele și dorințele, deși erau foarte loiali companiei, sufereau mult mai mult de angină pectorală, atac de cordsau alte boli de inimă.
Bob Sutton, profesor la Universitatea din Stanford și autor al cărții ”The Asshole Survival Guide: How to Deal With People Who Treat You Like Dirt” oferă numeroase strategii pentru a face față unor situții grele la locul de muncă, printre care și următoarele trei:
1. Evită persoanele cu care vrei să nu ai de-a face
În funcție de natura locului de muncă, uneori poate fi mai greu, dar înainte de a te gândi cum să te răzbuni este mai bine să minimalizezi contactul, pe cât posibil. Pentur că cel mai rău lucru pe care îl pot face oamenii nesuferiți este nu să te sâcâie ci să te transforme într-unul ca ei. Deci cu cât mai puțin timp alături de ei cu atât mai bine. Cercetările au scos la iveală ca daca pui un angajat leneș și îngâmfat la mai puțin de 8 m de unul muncitor și concentrat șansele ca mediul de lucru să devină negativ se dublează.
Dacă te afli într-o astfel de situaăie poți întreba dacă ai voie sa te muți la alt birou sau dacă poți lucra mai mult la conferințe și în deplasare. O altă strategie foarte bună este să te împrietenești cu colegi care se simt persecutați, la fel ca tine. Dacă ai noroc, în această problemă poți găsi chiar un superviser care să te ajute. Când reușești să te împrietenști cu alți colegi de suferință, puteți face cu rândul în ceea ce privește confruntarea colegului dificil. Dacă, în schimb, chiar șeful îți face probleme, atunci poți încerca să te împrietenești cu asistenta lui personală sau mâna lui dreaptă. Stiu, asta suna un pic a lingușeală, dar funcționează, pentru că așa poți afla povești compromițătoare, informații importante despre proiectele la care lucrezi sau în ce stare de spirit este șeful.
2. Lucrează cu psihicul tău pentru a-ți proteja sufletul
Încearcă să te detașezi un pic de situație și să privești cât de obiectiv posibil. S-ar putea să nu poți face nimic, dar să poți schimba mdul tău de abordare. În loc să te simți în mijlocul unei crize te vei vedea pusă în fața unei provocări, iar asta te va face să lucrezi mai concentrată pe obiectivele tale. Sociologi renumiți și alți cercetători au demonstrat de-a lungul timpului că să privești detașat ceea ce fac sau zic alții și să-ți vezi ăn continuare de treaba ta poate fi chiar o experieță eliberatoare
Ca să te detașezi de probleme trebuie să te gândești că nu este vina oamenilor că sunt așa cum sunt ci că au și ei probleme, că nu este vorba doar despre faptul că te plac sau nu pe tine. Poate și ei sunt stresați la rîndul lor de altii mai sus puși. Nu îii mai privi ca pe un coșmar pe oamenii problematici ci ca pe o glumă, ca pe concurenți în același joc ca și tine. Uneori va trebui totuși să vorbești cu cei care te chinuie și atunci comportă-te calm, respiră adânc și gândește-te de trei ori înainte de a spune ceva. Vorbște rar și încet, pentru a compensa cu tonul lor autoritar. Cu cât mai mult se ambalează interlocutorul tău cu atât mai de dorit este să rămâi calmă.
3. Cum să reacționezi
Cel mai bine ar fi să nu răspunzi provocării, pentru că de obicei nu merită. În primul rând, este puțin probabil să meargă. Bob Sutton a declarat că peste 68% din încercările de a schimba ceva la un șef abuziv au eșuat. Pe lângă asta, să ai constant o dorință de a te răzbuna te stoarce de puteri. Să-ți găsești un alt loc de muncă, să îți schimbi încadrarea sau să eviți confruntarea este de o mie de ori mai bine decât să răspunzi cu aceeași monedă.
Dacă simți în continuare că ești nedreptățită, gândește-te la câteva lucruri înainte de a acționa: cât de multă putere ai - dacă ești în practică undeva și nu te înțelegi cu patronul, slabe șanse să poți face ceva; ești suficient de informată - în orice luptă trebuie să ai dovezi deci păstrează e-mail-urile, notele interne și orice înregistrare poți să faci; ai vreun aliat - este cea mai grea parte, dar cercetările au arătat că o echipă are întotdeauna mai mult succes de a schimba ceva decât un singur om. Pamela Lutgen, profesoară la Colegiul Universității Sandvik, a descoperit că atunci când reacționează un grup de angajați deranjati de atitudinea altcuiva, problema se rezolvă destul de rapid și nimeni din grupul revoltat nu are de suferit. Însă când se ridică un singur angajat împotriva altcuiva doar 27% dintre cazuri sunt rezolvate și chiar în 20% dintre incidente cel care reclamă este dat afară. În plus, atunci când te adresezi compartimentului de HR sau unui superior răspunsul va fi în favoarea ta dacaă vei avea și câteva dovezi clare, pe lângă poveștile tale și dorința personală de a face dreptate.