1. Lecţii fără un plan
Cele mai bune lecţii sunt cele care au un plan foarte bine pus la punct şi care se adaptează nevoilor studenţilor. Trebuie să te gândeşti la contextul în care vor fi informaţiile predate de tine şi să adaptezi limbajul la nivelul celor care te ascultă. Dacă ai în schimb prea multe în minte iar nu e bine, deoarece vei ajunge să spui ceva care nu transmite de fapt esenţialul pe care-l aveai în minte. O lecţie clară compensează pentru cinci nereuşite.
2. Limbaj prea specializat
Prima oară când păşeşti într-o sală de clasă e posibil să-ţi fie frică de cum va reacţiona auditoriul sau de faptul că nu vei reuşi să-ţi transmiţi coerent ideile şi toţi vor râde de tine, când de fapt învăţăceii vor doar să audă lucruri pe care nu le ştiu şi încearcă să proceseze informaţia. Tentaţia este să umpli timpul care îţi este destinat cu foarte multă vorbăraie, dar cei prezenţi acolo se pot simţi copleşiţi de atâta informaţie şi tot ce vor reţine ei este că vorbeai mult şi fără rost, pentru că oricum nu vor înţelege mare lucru. Pe de altă parte, e posibil să fii văzută ca fiind arogantă şi altă dată să nu-ţi mai dea nimeni atenţie.
Mai ales dacă eşti începătoare, ar trebui să înţelegi faptul că există un echilibru între discursul profesorului şi întrebările celor cărora li se predă.
3. Notiţe vagi
Multe planuri de lecţie pornesc ca fiind minunate pe hârtie, dar nu se pun corespunzător în practică din cauza faptului că fie sunt prea lungi fie conţin notiţe neclare. Pentru a evita aceste situaţii poţi folosi de-a lungul prelegerii întrebări ajutătoare, atât pentru tine, ca să-ţi aduci aminte ce voiai să transmiţi, dar şi pentru elevi, să vezi daca au înţeles corect ceea ce voiai să transmiţi.
4. Ai aceleaşi aşteptări de la toţi studenţii
Deseori, o profesoară are un plan de lecţie foarte bun pe care îl adaptează periodic. Problemele apar atunci când lecţia este amuzantă şi chiar interactivă, dar cei cărora li se predă nu sunt atenţi. Profesoara trebuie atunci să se adapteze situaţiei şi să îşi ţină prelegerea pe limbajul lor, pentru că dacă continuă să aibă aceleaşi aşteptări de la toată lumea unii vor fi defavorizaţi şi este nerealist să crezi că toată lumea are aceleaşi capacităţi intelectuale.
5. Nu stăpâneşti suficient de bine ce vrei să predai
Una dintre greutăţile celor noi într-ale predatului este să-şi structureze lecţia în mod eficient. Profesorii ar putea să se ajute de următoarele întrebări când au o lecţie de planificat: Sunt obiectivele clare; Este contextul adecvat; Este limbajul adecvat nivelului clasei; Este cursivă lecţia?
6. Prezinţi forma înainte să spui ce înseamnă
Degeaba prezinţi cum se face o operaţie de cezariană dacă nu spui ce înseamnă ea pentru organism sau degeaba faci exerciţii de vocabular folosind multe cuvinte noi, daca nu spui ce înseamnă fiecare şi în ce context se foloseşte. În aceast al doilea exemplu e foarte important ca studenţii să înţeleagă cât este de importantă gramatica în orice limbă. Pentru clarificarea anumitor termeni este foarte important ca întâi să fie foarte bine definit înţelesul şi abia apoi prezentat termenul în sine. Ajutorul vizual, precum filme sau desene, este de cele mai multe ori mai eficient decât discuţii îndelungate pe aceeaşi temă.
Cum te sabotezi singură: 6 greşeli pe care le faci dacă eşti profesoară sau trainer
Greşesc şi profesorii, nu doar elevii iar cele care vor să îşi îmbunătăţească tehnicile de predare trebuie să treacă prin mai multe cursuri, examene şi emoţii dacă vor să-şi construiască o reputaţie mai bună în domeniu.