"Vai de mine, ADOR pizza!"
Poţi spune dacă acest mesaj este unul sarcastic sau o afirmaţie sinceră? Ei bine, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii de la Chatham university, prietenii nu reuşesc să interpreteze mai bine decât străinii substratul emoţional al unui e-mail sau al altui tip de mesaj scris.
Monica A. Riordan şi Lauren A. Trichtinger au publicat rezultatele cercetării în jurnalul Human Communication Research. Au avut loc trei studii menite să descopere efectul informaţiei contextuale asupra exactităţii comunicării afective prin intermediul e-mail-ului.
Potrivit studiilor, cei care scriu sunt convinşi că prietenii pot interpreta mult mai bine un mesaj decât străinii, iar cei care citesc un mesaj sunt, la rândul lor, convinşi că sunt mai capabili să interpreteze corect atunci când mesajul este primit de la un prieten. Cu toate acestea, nivelul de încredere nu este confirmat de acurateţea interpretării mesajului.
Interesant este că nici măcar indiciile nonverbale cu privire la emoţii, precum emoticoanele, cuvintele scrise cu majuscule sau semnele de exclamare repetate nu au un impact pozitiv asupra acurateţii interpretării mesajului scris.
Astfel, cel care citeşte îşi poate da seama, de exemplu, de faptul că persoana care a scris mesajul este supărată, însă nu poate identifica intensitatea emoţiilor transmise, iar pierderea acestor subtilităţi duce la consecinţe variate asupra relaţiilor interumane, potrivit cercetătorilor.