In plus, 45% dintre elevi mentioneaza ca folosesc in totalitate banii din alocatie in interesul propriu, 31% ca ii impart cu familia, iar 20% ca ii cedeaza in totalitate familiei.
„Intrebati daca ar sti cui sa ceara ajutorul daca ei sau prietenii lor s-ar confrunta cu diferite forme de violenta, intre 31% si 47% dintre elevi ne-au spus ca nu ar sti la cine sa apeleze. Mai mult, inclusiv in randul elevilor care au spus ca stiu cine i-ar putea ajuta, nivelul de informare pare sa fie unul scazut, pentru ca aproximativ 15% dintre acestia nu pot mentiona sau nu mentioneaza nicio institutie sau persoana careia s-ar adresa. Aceste procente ne arata ca, de fapt, numarul elevilor care nu dispun de informatiile necesare pentru a se proteja si a-si apara drepturile este ingrijorator de mai mare, ceea ce face ca acesti copii sa aiba nevoie sa primeasca informatiile si sprijinul adecvat pentru a sti cum sa reactioneze!”, declara Gabriela Alexandrescu, Presedintele Executiv al Organizatiei Salvati Copiii.
Iata care sunt recomandarile expertilor atunci cand vine vorba de drepturile si legile adolescentilor:
1. Intensificarea demersurilor de crestere a nivelului de informare a copiilor cu privire la drepturile lor.
2. Derularea de activitati care sa vizeze dezvoltarea abilitatilor copiilor de a actiona sau, dupa caz, cere sprijin in situatiile in care drepturile le sunt ignorate sau incalcate.
3. Demersuri de crestere a solidaritatii in randul copiilor, avand in vedere nivelurile ingrijoratoare de intoleranta relevate de prezenta cercetare, dar si interesul relativ scazut al elevilor cu privire la unele situatii de risc (explicabil si prin constientizarea redusa a riscului – “nu mi se poate intampla mie”).
4. Cresterea tolerantei elevilor cu privire la copiii aflati in situatii de vulnerabilitate trebuie sa se regaseasca printre prioritatile autoritatilor din domeniul educatiei si drepturilor copilului, precum si ale societatii civile.
5. Campaniile si actiunile care vizeaza cresterea tolerantei trebuie sa includa componente adresate parintilor.
6. Este important ca educatia pentru sanatate (inclusiv tematica HIV/SIDA) sa fie obligatoriu abordata in toate ciclurile de invatamant preuniversitar.
7. Scolile si cadrele didactice care lucreaza cu copii cu nevoi educationale speciale trebuie sa primeasca resursele umane si materiale necesare pentru o integrare reala a acestor copii.
8. Cresterea accesibilitatii consilierului scolar:
- cresterea numarului consilierilor scolari, care sa conduca la un numar adecvat de elevi ce revin unui consilier scolar;
- informarea elevilor cu privire la sprijinul pe care il pot primi de la consilierul scolar, in rezolvarea problemelor cu care se confrunta.
9. In conditiile in care, in prezent, consilierii scolari au si obligatia de catedra, este necesar sa se analizeze daca este oportun ca acesti profesionisti sa aiba un rol dublu in relatia cu elevii: atat de consilier (persoana neutra, de sprijin), cat si de cadru didactic (care, printre altele, evalueaza si pune note).
10. Sprijinirea functionarii eficiente a consiliilor elevilor, astfel incat aceste structuri sa fie cu adevarat reprezentative pentru elevi si sa fie activ implicate in luarea deciziilor de la nivelul scolii.
Citeste si:
Ajuta-ti copilul sa se dezvolte: 10 pasi sustinuti de stiinta