In schimb, iti poti administra timpul astfel incat sa gasesti cateva minute pentru activitatile preferate. Este, intr-adevar, una dintre cele mai mari provocari ale generatiei actuale, insa faptul ca esti tot timpul ocupata nu este automat sinonim cu faptul ca esti importanta sau fericita. Cu cat iti dai seama mai repede de acest lucru, cu atat vei fi mai fericita.
Iata un plan usor de pus in aplicare, la finalul caruia vei constata ca timp exista pentru absolut tot ce iti doresti sa realizezi, cu conditia sa il folosesti cu cap.
Ai nevoie de doua saptamani si de ambitie.
In prima saptamana trebuie sa inveti si sa practici cateva strategii menite sa te faca sa constientizezi felul in care iti consumi timpul.
Ziua 1: Tine un jurnal in care sa scrii ceea ce faci din 30 in 30 de minute, incluzand acolo si faptul ca faci dusi sau faptul ca prepari cina.Nu astepta pana seara pentru a completa jurnalul, pentru ca probabil nu vei tine minte absolut toate detaliile. S-ar putea sa ti se para contraproductiv, insa este primul pas pentru a reusi sa iti organizezi programul.
“De indata ce stii exact cum iti petreci timpul, poti incepe sa te gandesti la cum sa il folosesti in mod diferit”, sustine Laura Vanderkam, autoarea cartii “168 de ore: Ai mai mult timp decat crezi”, potrivit wholeliving.com.
Ziua 2: Uita de multitasking si concentreaza-te pe cate o activitate timp de cel putin jumatate de ora. Daca cineva incearca sa te deranjeze, spune-i ca vei raspunde de indata ce termini ceea ce ti-ai propus.
Ziua 3: Nu mai reactiona! Faptul ca reactionezi la fiecare stimul este cel mai putin productiv lucru pe care il poti face. Inceteaza sa mai raspunzi la mesaje care nu sunt urgente si alege exact activitatile care merita sa investesti timp. Raspunde mesajelor de la seful imediat, iar pe restul lasa-le pentru mai tarziu, dupa ce ti-ai rezolvat indatoririle esentiale.
Ziua 4: Deleaga! Da, e dificil sa lasi pe cineva sa faca treaba in locul tau, mai ales daca esti perfectionista. Insa daca este un proiect nu foarte important, delegarea unei alte persoane iti ofera destul timp pentru a te ocupa de cele cu adevarat esentiale, scapand de tensiune. Fa la fel si acasa, lasandu-i pe altii sa faca activitatile care tie nu iti plac in mod deosebit, daca au mai mult timp decat tine.
Ziua 5: Uita de procrastinare. Este cel mai mare dusman al tau in incercarea de a face economie de timp. Nu numai ca pierzi timpul, dar si consumi energie emotionala, fiindca pe masura ce amani o actiune, pare mai greu de realizat si esti cu atat mai stresata ca nu termini la timp. Daca eviti sa incepi un anumit proiect, intreaba-te de ce anume faci asa si analizeaza tiparul de comportament pe care il urmezi. De regula, oamenii procrastineaza din teama de esec. Fiind constienta de asta, esti cu un pas mai aproape de schimbare.
Ziua 6: Planifica spontaneitatea. Poate suna ridicol, insa doar planificand sa nu faci nimic poti avea parte de putin timp liber. Daca vrei libertate, trebuie sa o incluzi in program. Lasa un spatiu in programul tau in weekend, spre exemplu si decide pe moment ce sa faci cu el.
Ziua 7: Fa-ti un plan pentru urmatoarele zile. Asa cum iti administrezi bugetul impartind salariul in mai multe sectiuni, destinate alimentelor, intretinerii si altor cheltuieli, de ce nu ai face acelasi lucru si cu timpul? Foloseste un calendar online pentru a-ti planifica saptamana care urmeaza. Ai grija sa elimini din schema perioadele necesare pentru somn, munca si alte activitati esentiale, dupa care planifica activitatile in functia importantei. Ai grija sa adaugi si unele legate de viata personala, cum ar fi intalnirile cu partenerul si iesirile cu prietenii, alocand un anumit numar de ore pentru distractie.
In a doua saptamana trebuie sa iti rescrii agenda, concentandu-te asupra unui program mai lejer.
Ziua 8: Elimina un element din lista de activitati din ziua respectiva. O greseala comuna este aceea de a-ti umple pur si simplu programul pe ziua in curs pana la refuz. Este un plan nerealist, care te predispune esecului. Gestionarea timpului nu inseamna sa faci cat mai multe in cat mai putin timp, ci sa realizezi lucruri importante in timpul pe care il ai la dispozitie. Pentru a sti ce poti sa elimini, raspunde la doua intrebari: “Imi place sa fac asta?” si “Are un scop bine definit?”. Daca raspunzi cu da la cel putin una dintre intrebari, activitatea ramane in program. Sa zicem ca trebuie sa mergi sa iti albesti dintii dupa ce pleci de la munca. Este placut? Nu prea. Te ajuta prea mult in viitorul apropiat? Daca nu, atunci taie programarea de pe lista! Fii nemiloasa cand alegi activitatile care iti consuma timpul!
Ziua 9: Accepta imperfectiunile. Nu te chinui sa termini absolut tot, fiindca mai e si maine o zi! Degeaba stai pana tarziu pentru a raspunde la toate e-mailurile primite, fiindca cel mai probabil, fix cand ai inchis calculatorul, cineva s-a gasit sa iti mai adreseze o intrebare. Sa fii perfectionist inseamna sa fii tot timpul nemultumit. Daca accepti ca nimic nu poate fi perfect, vei vedea ca energia ta si timpul tau vor putea fi folosite mai eficient si vei fi mai relaxata.
Ziua 10: Fii egoista. Timp de cel putin jumatate de ora, sau chiar mai mult daca reusesti, fa ceva ce iti place, dar pentru care rareori reusesti sa iti faci timp. Poate fi o ora de lectura, o sesiune de jogging sau pur si simplu un telefon dat unei bune prietene. Orice ar fi, obisnuieste-te sa iti programezi si timp pentru tine macar o data pe saptamana, indiferent cate responsabilitati ai avea.
Ziua 11: Reincarca-ti bateriile. Faptul ca lucrezi peste program nu te face mai productiva. Ia pauze, pleaca acasa la timp si permite activitatii profesionale sa iti ocupe exact atat timp cat ai la dispozitie pentru acest lucru. Gestioneaza emotiile negative inspirand adanc si concentrandu-te pe ceva pozitiv. Vei vedea ca vei fi mult mai energica si vei avea sansa de a-ti petrece timpul ramas pentru a te bucura de pasiunile tale si de cei dragi.
Ziua 12: Refuza in mod respectuos. Este admirabil sa ii ajuti pe ceilalti, insa incearca sa incluzi in programul tau exact atatea activitati cat poti duce. Compasiunea e buna atunci cand nu te afecteaza, dupa, budistii sustin ca devine pura prostie. Aplica reguli clare si acasa, cand toti par sa aiba nevoie de ajutorul tau si accepta doar rugamintile celor care sunt intr-adevar in dificultate si nu se pot descurca fara tine, in masura in care timpul iti permite.
Ziua 13: Fa o detoxifiere la capitolul tehnologie. Daca nu locuiesti intr-o pestera, probabil petreci ore bune verificand statusuri pe Facebook, aplicatii pe telefon si tot soiul de jocuri care iti mananca timpul fara sa iti dai seama. Ia-ti o zi libera si vei vedea ca vei fi mai calma, mai odihnita si mai atenta. Fa astfel de pauze zilnic si vei vedea ca mintea ta va fi mai alerta si timpul tau va fi administrat mai eficient.
Ziua 14: Ocupa-te de o pasiune uitata. Este o activitate pe care nu o poti termina cu siguranta intr-o zi, dar de care nu ai timp mai deloc, tocmai fiindca nu pare niciodata cu adevarat importanta. Cu toate acestea, este mai importanta decat crezi, fiindca pasiunile sunt cele care iti ofera energia necesara pentru a trece peste greutati. Daca nu ai o pasiune precum pictatul, scrisul sau gradinaritul, ocupa-te cu activitati care iti hranesc spiritul si intelectul. Pastreaza macar o ora pe saptamana pentru asta si vei vedea ca timp exista, daca iti doresti cu adevarat.
Citeste si:
4 motive pentru care te simti obosita tot timpul
Nu iti ajung 24 de ore? Aceasta tehnica iti aduce mai mult timp liber