Totul ţine de persoanele alături de care alegi să îţi petreci timpul, însă constatările cercetătorului nu sunt numai un sfat cu privire la alegerea atentă a prietenilor, atenţionează Cerf într-un material realizat de Business Insider.
Există două premise de la care Cerf a pornit pentru a susţine că indivizii din cercul apropiat de cunoscuţi sunt cel mai important factor pentru fericire pe termen lung.
Prima premisă constă în faptul că luarea deciziilor este un proces obositor. Numeroase studii au scos la iveală că oamenii au o doză limitată de energie mentală dedicată luării deciziilor. Alegerea hainelor, deciziile cu privire la alimentaţie, genul de muzică pe care vrei să îl asculţi sau opţiunile cu privire la petrecerea timpului liber - toate acestea solicită creierul şi consumă acea energie dedicată alegerilor în fiecare zi. Pentru a-şi face viaţa mai uşoară, Cerf declară că a stabilit că va alege mereu, indiferent de circumstanţe, al doilea preparat din meniu atunci când merge la restaurant, pentru a fi scutit de bătăile de cap care vin la pachet de fiecare dată când trebuie să decidă ce vrea să mănânce.
Cea de-a doua premisă constă în faptul că oamenii cred, în mod eronat, că făcând anumite alegeri deţin controlul absolut asupra propriei fericiri. Câtă vreme face alegerile corecte, individul crede că se îndreaptă cu siguranţă către fericire. Cerf nu este de acord cu această teorie. Adevărul este că luarea deciziilor este coruptă de preconcepţii care ne întunecă judecata. Oamenii tind să îşi amintească în mod eronat experienţele neplăcute ca fiind unele plăcute şi viceversa; oamenii lasă emoţiile să transforme o decizie raţională într-una care nu ţine cont de raţiune; folosesc indicii sociale, chiar fără să fie conştienţi de acest aspect, pentru a lua decizii pe care în mod normal le-ar evita. Însă Cerf este convins că acest ultim factor poate fi folosit în favoarea individului.
Studiile realizate de neurocercetător arată că atunci când doi indivizi petrec timp împreună, undele cerebrale ale celor doi prezintă asemănări substanţiale. Un studiu realizat pe indivizi aflaţi într-o sală de cinema arată că cele mai reuşite trailere produc tipare similare în creierul tuturor subiecţilor care le urmăresc.
"Pe măsură ce studiem în profunzime interacţiunile dintre oameni, constatăm că simpla prezenţă a anumitor persoane determină creierul individului să se conformeze şi să funcţioneze după tipare similare", încurajat de gesturile acestora, mirosul specific al încăperii în care se află individul, nivelul de zgomot din mediu şi mulţi alţi factori, subliniază Cerf.
"Acest lucru înseamnă că oamenii alături de care îţi petreci timpul au un impact major asupra felului în care percepi realitatea, un impact mult mai mare decât ţi-ai putea imagina. Unul dintre efectele acestei interacţiuni constă în asemănările tot mai mari cu persoanele din cercul apropiat."
Pornind de la aceste două premise, concluzia la care a ajuns Cerf este cea potrivit căreia poţi spori nivelul de satisfacţie şi scădea nivelul de stres ducând o viaţă în care trebuie să iei cât mai puţine decizii. Poţi face acest lucru înconjurându-te de oameni care prezintă trăsăturile pe care le preferi. În timp, creierul va ajunge să imite tiparul lor de comportament în mod natural şi, în paralel, va fi scutit de consumul de energie aferent deciziilor minore pe care trebuie să le iei în fiecare zi.
Aşa cum şi-a impus să aleagă mereu acelaşi lucru din meniul unui restaurant, Cerf susţine că nu alege el însuşi restaurantul. În schimb, preferă să facă o altă alegere - în compania cui urmează să mănânce - optând să ia masa în compania unei persoane în care are încredere. Sunt şanse mari ca acea persoană să aleagă un restaurant care să îi placă, ceea ce înseamnă că va merge la sigur selectând al doilea preparat din meniu. Cu alte cuvinte, Cerf evită să îşi consume energia mentală concentrându-se asupra celor două aspecte printr-o singură alegere mai importantă. În loc să aleagă unde şi ce anume să mănânce, Cerf nu trebuie decât să aleagă omul potrivit.
Aceeaşi metodă poate fi aplicată de oamenii care vor să facă mai multă mişcare sau să devină mai sociabili. Neurocercetătorul spune că indiferent de ceea ce îţi doreşti să obţii, cea mai importantă alegere este cea legată de oamenii în compania cărora alegi să îţi petreci timpul.