Există numeroase studii care arată că la o degustare pe nevăzute, chiar şi un vin ieftin poate trece drept un soi exclusivist. O degustare în care un vin simplu, din California, a fost introdus într-o degustare alături de sticle aparţinând celebrilor producători francezi de Bordeaux, a reuşit să dovedească fatul că atunci când vine vorba despre vinuri, percepţia joacă un rol fantastic.
Unele studii arată chiar că majoritatea pasionaţilor de vinuri preferă variantele mai ieftine, chiar dacă un cunoscător poate să facă diferenţa între cele două. Adevărul este că, atunci când nu cunoşti preţul vinului şi nu vezi eticheta, ceea ce bei este pe atât de bun pe cât de frumoasă este atmosfera în care îl consumi şi pe cât de gustoasă este mâncarea din farfurie.
Când bei vin, spun cercetătorii, percepţia ta asupra a ceea ce bei va influenţa puternic gustul. Dacă tu crezi că bei un vin scump, deosebit, cel mai probabil aşa vei percepe gustul, chiar dacă în realitate bei un vin de duzină.
În cadrul unui alt studiu, 20 de participanţi au fost rugaţi să guste cinci tipuri de Cabernet Sauvignon, clasificate în funcţie de preţ (de la 5$ la 90$), în timp ce se aflau într-un aparat de RMN. În realitate, au fost folosite doar trei tipuri de vinuri, nu cinci, aşa cum li s-a spus subiecţilor.
Unul dintre vinurile ieftine, la 5$, a fost prezentat drept un soi de vin ce costă 45$. Rezultatul? Participanţii au spus că preferă vinul mai scump, chiar dacă în realitate era vorba despre unul şi acelaşi tip de vin, prezentat cu un preţ diferit. Pentru că au fost convinşi că un vin scump va fi mai plăcut, chiar au ajuns să îl perceapă astfel la nivelul cortexului prefrontal, ceea ce a amplificat plăcerea de a consuma băutura.
S-a dovedit, de asemenea, că degustarea de vinuri este plăcută nu pentru experienţa de a bea în sine, ci mai degrabă pentru că gustul de vin nu poate fi separat de percepţia pe care o avem despre preţul şi calitatea lui, dar şi despre factori de mediu, precum compania unor oameni agreabili sau împrejurimile cu privelişti încântătoare - iar toate acestea influenţează cum interpretăm momentul şi, implicit, calităţile vinului.