Dezvoltarea socio-emoţională a copiilor are la bază evaluarea psihologică, iar aceasta se recomandă să fie făcută la 3 ani (pentru a facilita integrarea în grădiniţă, socializarea, limbajul expresiv), la 5-6 ani (pentru a identifica abilităţi intelectuale, aspecte emoţionale şi comportamentale), dar şi la 14-15 ani (pentru a evidenţia tot ce ţine de personalitate, orientare vocaţională).
Tocmai din acest motiv, unele grădiniţe din Capitală facilitează accesul copiilor la un program de dezvoltare socio-emoţională, realizat în colaborare cu un cabinet de psihologie.
Ce înseamnă evaluarea psihologică
Copiii cresc şi se dezvoltă diferit, iar evaluările psihologice - realizate într-un cadru organizat şi de un personal profesionist - pot identifica aceste particularităţi de dezvoltare.
Un modul de evaluare psihologică poate identifica acele abilităţi şi arii intelectuale cu potenţial de dezvoltare, dar şi lacune, probleme, dezechilibre, conflicte şi tulburări ale celor mici încă din fază incipientă, pentru a putea fi ulterior controlate şi remediate. Evaluarea este recomandată pentru încadrarea corectă a copiilor în cadrul grupului de la grădiniţă.
"Parte din dificultăţile întâlnite la vârsta preşcolară sunt de natură emoţională, ele fiind greu de depistat deoarece copiii nu au capacitatea de a identifica şi comunica propriile trăiri. În acest sens, o evaluare profesionistă ne ajută atât pe noi, cât şi pe părinţi ca, împreună, să înţelegem mai bine emoţiile copiilor şi să îi ghidăm pe parcursul drumului către şcoală", a declarat Despina Hoinaru, director general la o instituţie de învăţământ preşcolar, Die Biene Maja Kindergarten.
Specialiştii identifică problemele comportamentale ale copilului
Procedurile de evaluare sunt special concepute pentru a identifica punctele tari sau problemele de dezvoltare psihologică şi comportamentală (hiperactivitate, nerespectarea regulilor, incapacitatea de înţelegere a rutinei zilnice, crize de opoziţionism). Testele şi analizele cuprind, printre altele, o evaluare emoţională, comportamentală, cognitivă a abilităţilor intelectuale, creativităţii sau anxietăţii.
"Evaluarea psihologică nu este importantă doar pentru a identifica lacune, probleme, dezechilibre, conflicte, tulburări, ci şi pentru a semnala situaţia firească în care un copil poate avea abilităţi remarcabile pe o arie intelectuală, iar a cunoaşte acest punct forte al copilului poate însemna o bună ghidare în viitor. O evaluare obiectivă ne ajută să înţelegem nevoile fiecărui copil în parte pentru a doua etapă a procesului - încadrarea optimă în grupul de dezvoltare socio-emoţională", a subliniat psihologul clinician Nicoleta Burlacu.