Ştiind că mâncarea îi aduce pe oameni mai aproape, cercetătorii de la University of Chicago au vrut să afle dacă legătura dintre doi prieteni sau parteneri poate fi intensificată folosind acest factor.
Au ajuns astfel la concluzia că dacă alegi aceeaşi gustare pentru care optează cealaltă persoană, se creează o legătură mai apropiată, bazată pe ceva mai multă încredere.
Rezultatele studiului, publicate în Journal of Consumer Psychology, au fost obţinute în baza a trei tipuri de experimente.
Primul experiment a implicat 176 de subiecţi care nu se cunoşteau. Aceştia au fost rugaţi să joace un joc economic în care unul dintre subiecţii dintr-o pereche era investitorul, iar celălalt juca rolul unui manager de fond de investiţii. Investitorul putea să păstreze banii sau să îi dea managerului, iar managerul, la rândul lui, decidea cât din profit ar putea să îi dea înapoi investitorului.
Unora dintre perechi le-au fost date acelaşi tip de bomboane înainte de a juca jocul, în timp ce în cadrul altor perechi, subiecţilor le-au fost date bomboane de tipuri diferite.
În urma experimentului s-a ajuns la concluzia că subiecţii care au mâncat acelaşi tip de bomboane au fost mai generoşi în ceea ce priveşte banii oferiţi, comparativ cu cei care au mâncat bomboane diferite.
"Suma pe care investitorul a oferit-o managerului de fond a reprezentat, practic, gradul de încredere. Iar cei cărora li s-a dat aceeaşi mâncare au dat mai mulţi bani", a explicat autorul studiului, Ayelet Fishback, profesor de ştiinţe comportamentale de la Booth School of Business, din cadrul University of Chicago.
În cadrul celul de-al doilea experiment, oamenii de ştiinţă au rugat 124 de subiecţi să joace rolul a două tabere ce negociază pentru a încheia o grevă. Unul dintre subiecţi juca rolul liderului de sindicat, cerând salarii mai mari în numele angajaţilor, în timp ce interlocutorul era managerului. La fel ca în cadrul primului experiment, unele perechi au avut acelaşi tip de gustări, în timp ce altele au consumat gustări diferite.
Perechile care au consumat acelaşi tip de gustări au ajuns la o înţelegere de două ori mai repede decât cele care au mâncat diferit.
Pentru cel de-al treilea experiment, o persoană asculta, în timp ce cealaltă încerca să o convingă să cumpere un detergent de rufe sau un alt produs. "Consumatorul" a avut mai multă încredere în mesajul celui care încerca să îl convingă atunci când acesta din urmă mânca acelaşi lucru în timpul conversaţiei, comparativ cu situaţiile în care cel care încerca să convingă mânca altceva.
Concluzia? "Oamenii care mănâncă alimente similare au încredere unul în celălaltă, chiar dacă nu o fac intenţionat, iar asta influenţeză în fiecare zi situaţiile în care interacţionezi cu cineva nou."